ارزش ریالی تولیدات عشایر اردبیل ۲۳۰۰ میلیارد ریال است

ارزش ریالی تولیدات عشایر اردبیل 2300 میلیارد ریال است

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل امور عشایری استان اردبیل گفت: در مجموع تولیدات عشایر استان اردبیل از لحاظ وزنی ۱۵۹ هزار تن و از لحاظ ریالی ۲ هزار و ۳۰۰ میلیارد ریال است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، قادر هنرمند صبح امروز در جلسه بررسی کوچ پاییزه عشایر اظهار کرد: براساس مصوبه کمیسیون شورای عشایر استان کوچ پاییزه از امروز آغاز شده و تا 15 مهرماه ادامه دارد که تمام ادارات و نهادهای مربوطه موظف به ارائه خدمات به عشایر کوچنده در طول مسیر هستند.

وی تصریح کرد: هم اکنون جمعیت عشایر استان 66 هزار و 500 نفر در قالب 12 هزار و 8 81 خانوار است که به نگهداری 1.5 میلیون راس دام مشغول هستند و در این زمینه اقدام به تولید بخش عمده ای از نهاده های دامی و لبنی می‌کنند.

هنرمند گفت: عشایر استان علاوه بر تولیدات دامی ولبنی به تولید صنایع دستی نیز همت می کنند به طوری که هر سال 12 هزار تن گوشت قرمز، 43 هزار تن شیر، 5 هزار و 500 تن پنیر، 1 هزار و 500 تن پشم و 14 هزار مترمربع فرش، گلیم و جاجیم تولید می کنند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل با بیان اینکه برخی از عشایر استان به باغبانی و کشاورزی نیز مشغول هستند، افزود: در مجموع تولیدات عشایر استان از لحاظ وزنی 159 هزار تن و از لحاظ ریالی 2 هزار و 300 میلیارد ریال است.

وی بیان کرد: عشایر استان اردبیل که به ایل شاهسون معروف هستند هر سال نیمی از سال را در قشلاقات مغان و نیمی دیگر را در ارتفاعات شهرستان مشگین شهر و در دامنه های سبلان سپری می کنند که از 45 طایفه مستقل تشکیل شده و هر سال در 1 هزار و 527 اوبا ، 527 قشلاق ، 237 ییلاق، 7 زیست بوم و 51 سامانه زندگی می کنند.

هنرمند اظهار کرد: در مقایسه با جمعیت عشایری کشور عشایر شاهسون اردبیل 6/5 درصد از جمعیت عشایر کشور را تشکیل می دهند و در قیاس جمعیت استان اردبیل 6 درصد از جمعیت استان را به خود اختصاص داده اند.

وی خاطرنشان کرد: با همکاری دستگاه های مختلف و تمهیدات مناسب سعی کرده ایم زمینه کوچ کم دغدغه را برای عشایر فراهم کنیم تا آنها با خیال راحت تر و بدون مشکل خاصی بتوانند کوچ پاییزه خود را انجام دهند.

مدیرکل امور عشایری استان اردبیل از هماهنگی با دستگاه های امنیتی، انتظامی، راه و شهرسازی، هلال احمر و علوم پزشکی برای ارائه خدمات مناسب در مسیر کوچ خبر داد.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon