کالای کساد نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل خریداری نیافت

کالای کساد نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل خریداری نیافت

خبرگزاری تسنیم: سخنان بنیامین نتانیاهو نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی در مجمع عمومی سازمان ملل به‌عقیده برخی از کارشناسان اسرائیلی و غربی چیزی جر تکرار مواضع گذشته نبود، از همین رو برای واشنگتن نیز غیرقابل‌قبول است.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه السفیر، به‌عقیده برخی از کارشناسان غربی و حتی اسرائیلی سخنان تکراری بنیامین نتانیاهو در مجمع عمومی سازمان ملل به‌مثابه عرضه کالایی کساد بود که هیچ خریداری نیافت.

محور سخنرانی نتانیاهو بر رد اتهامات علیه اسرائیل و سربازان آن متمرکز شد و سعی کرد تأکید کند که خطری که جهان را تهدید می‌کند، بنیادگرایی اسلامی در فلسطین، ایران و نیز دولت اسلامی در عراق و شام ــ داعش ــ است.

وی همچنین تلاش کرد سخنانش کاملاً روشن و بدون ابهام باشد، از همین رو گفت: حماس همان داعش است و محمود عباس (ابومازن) رئیس تشکیلات خودگردان شریک حماس و برنامه اتمی ایران نیز بزرگ‌ترین خطر برای جهان است.

 ***سخنان نتانیاهو چه دستاوردی را برای اسرائیل به‌همراه داشت***

اما این سؤال مطرح است که آیا نتانیاهو توانست با این سخنرانی اهداف مورد نظر خود را تحقق بخشیده دستاوردی را برای اسرائیل محقق سازد؟

در نگاهی گذرا به مواضع و ارزیابی‌هایی که از این سخنان در آمریکا و اسرائیل صورت گرفته است نشانی از اذعان به موفقیت نتانیاهو دیده نمی‌شود به‌ویژه اینکه به‌محض اینکه سخنان نتانیاهو به پایان رسید "گونار اسوینسون" وزیر خارجه ایسلند پشت تریبون قرار گرفته ادامه اشغالگری اسرائیل را محکوم و تأکید کرد که این اقدام نقض قانون بین المللی به شمار می‌آید. این اظهارات گرچه نخستین ضربه به نتانیاهو بود اما آخرین نخواهد بود.

ناتوانی نتانیاهو از متقاعد کردن آمریکا و محافل داخلی

بسیاری بر این باورند که سخنان نتانیاهو نه برای  غرب و آمریکا و نه حتی برای بسیاری از اسرائیلی‌ها قانع کننده نبود، زیرا کارشناسان و تحلیلگران اسرائیلی نیز در این باره گفتند که تمام کاری که نتانیاهو در سخنرانی خود انجام داد جمع‌بندی سخنرانی‌های قبلی بود که آن را با لحنی تند در مجمع عمومی تکرار کرد و در آن به‌طور یک‌جا به ایران، حماس و داعش، ابومازن و نازیسم اشاره کرد تا در دیگران نسبت به این موارد ترس ایجاد کند اما نتیجه این سخنان چنگی به دل نمی‌زند و به‌عبارت بهتر او فقط توانست بین هواداران نزدیک به خود در آمریکا و اسرائیل تأثیر بگذارد.

به‌گفته کارشناسان در این سخنان هیچ نشانی از پیام آشتی با فلسطینی‌ها یا دیگران دیده نشد آن هم در شرایطی که نتانیاهو مدعی بود که اسرائیلی‌ها برای تحقق صلح و آشتی دعا می‌کنند.

روشن است که سخنان تند نتانیاهو علیه فلسطینی‌ها و ایرانی‌ها و حقوق بشر فقط از نظر داخلی به‌نفع نتانیاهو خواهد بود اما به جایگاه جهانی اسرائیل چیزی اضافه نمی‌کند، زیرا دو جبهه که اسرائیل با آن روبه‌رو است یعنی ایران و فعالیت هسته‌ای آن و کشور مستقل فلسطین همچنان به‌عنوان موضوعی داغ مطرح است بدون اینکه اسرائیل در آن پیشرفتی داشته باشد.

در این میان دولت آمریکا به سخنان نتانیاهو مبنی بر اینکه حماس و داعش یکی هستند، به‌دیده تردید می‌نگرد زیرا جین بساکی سخنگوی وزارت خارجه آمریکا حماس و داعش را گروهی تروریستی دانست و در عین حال گفت: خطر هریک از این دو گروه با یکدیگر متفاوت است، به این معنی که داعش خطری برای آمریکا بوده و به همین دلیل واشنگتن به اقدام نظامی علیه آن متوسل شده است اما نتانیاهو و یا هر شخص دیگری در اسرائیل نباید انتظار داشته باشد که علیه حماس به اقدام نظامی دست بزنیم.

بساکی انتقاد نتانیاهو از شورای حقوق بشر و توصیف آن به شورای حقوق تروریست‌ها را نیز رد کرده گفت که آمریکا در این خصوص با اسرائیل هم‌عقیده نیست به‌اضافه اینکه واشنگتن سخنان تند نتانیاهو در مورد ایران را قبول نمی‌کند.

تشبیه نتانیاهو به ابوبکر البغدادی

اما تهران اتهام‌زنی‌های نتانیاهو مبنی بر اینکه خطر ایران برای جهان بیش از تهدیدهای داعش است، رد کرد و خداداد سیفی نماینده ایران در سازمان ملل نیز این اتهامات را بخشی از تلاش‌های اسرائیل برای اخلال در مذاکرات هسته‌ای و نیز توجیه جنایت‌های اخیر خود علیه فلسطینی‌ها دانست.

صائب عریقات مذاکره کننده ارشد فلسطینی نیز نتانیاهو را به ابوبکر البغدادی سرکرده داعش تشبیه کرده گفت نتانیاهو اصرار دارد که درگیری سیاسی در منطقه را به درگیری مذهبی تغییر دهد.

 ***واکنش‌های داخل اسرائیل به سخنان نتانیاهو***

جهان دیگر به حرف‌های نتانیاهو گوش نمی‌دهد

اما در داخل اسرائیل نیز بسیاری بلافاصله پس از سخنرانی نتانیاهو سخنان او را ناامید کننده دانسته گفتند که وی از ارائه هرگونه تصویر مسالمت جویانه از اسرائیل ناتوان ماند.
اسحاق هرتسوگ رهبر حزب کار اسرائیل در این باره گفت: «نتانیاهو به اصول فن خطابه آگاه است و بر آن اشراف دارد و با مسائلی که مطرح کرد هم‌عقیده هستم اما مشکل این است که جهان دیگر به او گوش نمی‌دهد و به‌عبارت بهتر اسرائیل به یک نویسنده که متن سخنرانی را به‌خوبی آماده کند، نیاز ندارد بلکه نیازمند یک رهبر است».

مقایسه داعش، حماس و ایران غیر قابل قبول است

زهافا گالئون رهبر حزب میرتس نیز در ارزیابی مشابه از سخنان نتانیاهو گفت: «سخنان او مانند همیشه سراسر تهدید و ایجاد ترس بود و مقایسه بین داعش، حماس و ایران مقایسه‌ای است که هیچ‌کس در جهان آن را نمی‌پذیرد».

حیمی شالیف خبرنگار روزنامه هاآرتص نیز سخنان نتانیاهو در سازمان ملل را تکراری و نخ‌نماشده دانست و گفت: «هیچ مشتری‌ای برای کالایی که نتانیاهو عرضه کرد، پیدا نشد».

به‌گفته وی نتانیاهو در دیدار با باراک اوباما متوجه خواهد شد که سخنان او به‌مثابه کالایی کساد است.

شالیف افزود: «اوباما منتظر شنیدن پیشنهادات عملی در مورد ایران است نه شعار و تحریم برای از بین بردن توان اتمی ایران».

وی همچنین گفت که تصویری که نتانیاهو در مورد بازی کودکان فلسطینی کنار سکوهای پرتاب موشک ارائه کرد، یادآور کاریکاتوری ایرانی است که وی در سال 2012 با خود آورده بود، ضمن اینکه سخنان مبالغه آمیز او مبنی بر تلاش مضاعف اسرائیل برای جلوگیری از قربانی شدن غیرنظامیان تقریباً به این معنی است که گویی فلسطینی‌ها باید خدا را شکر کنند که یک دشمن انسان‌دوست آنان را به این شکل هدف بمباران قرار داد!

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان