پیش‌بینی بودجه ۲هزار میلیاردی پارک‎های علم و فناوری در سال آینده

پیش‌بینی بودجه 2هزار میلیاردی پارک‎های علم و فناوری در سال آینده

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت‌ علوم گفت: ۴هزار شرکت دانش‌بنیان با اشتغال‌زایی ۲۰هزار نفر در کشور است و در این نشست پیش‌بینی شد بودجه پارک‌های علم و فناوری در سال ۹۴ با میزان ۲هزار میلیارد ریال به وزارت علوم ارائه شود.

مصطفی کریمیان اقبال در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، در حاشیه نخستین نشست کشوری مشترک رؤسا و مدیران مراکز رشد علم و فناوری وزارت علوم و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور، اظهار کرد: ما نمی‌توانیم الگوی کشورهای دیگر را برداریم و آن را بدون تغییر در کشور پیاده‌سازی کنیم بلکه باید با توجه به شرایط خودمان آن را بومی‌سازی و مدل‌هایی را که در کشور جواب می‌دهد استخراج کنیم.

وی با اشاره به دست‌آوردهای این جلسات افزود: مهم‌ترین دست‌آورد این جلسات این است که از تجربیات یکدیگر استفاده می‌کنیم و با کمک هم روش اداره پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را طراحی می‌کنیم.

پارک‌های فناوری و مراکز رشد می‌توانند نقش کلیدی در اقتصاد مقاومتی ایفا کنند

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت‌ علوم با بیان اینکه این جلسه دو محور اصلی داشت، عنوان کرد: محور اول که خیلی مهم بود و در برنامه قرار گرفت بحث بودجه بود و این که ساختار جدید به بودجه مناسب نیاز دارد و این را باید در نظر داشته باشیم که خود پارک‌ها ساختار جدید هستند.

وی با اشاره به سابقه دانشگاه در کشور گفت: دانشگاه در کشور ما سابقه دیرینه دارد ولی پارک‌های علم و فناوری یک دهه است که در کشور شکل گرفته‌اند بنابراین خیلی مهم است که این ساختار با سن کمی که دارد درست شکل بگیرد که در این نشست‌ها منظور از ساختار جدید خود پارک‌ها و مراکز رشد هستند.

کریمیان اقبال محور دوم این نشست را اقتصاد مقاومتی دانست و خاطرنشان کرد: اینکه اقتصاد ما چگونه بتواند در مقابل تهدیدها  مقاوم باشد یک بحث جدی در کشور است که پارک‌های فناوری و مراکز رشد می‌توانند نقش کلیدی در اقتصاد مقاومتی ایفا کنند به‌‌طوری‌که با کمک دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی بتوانیم نتایج تحقیقات را تجاری‌سازی کنیم.

مسئولیت پارک‌های فناوری و مراکز رشد در جهت تجاری‌سازی نتایج پژوهش‌ها است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت‌ علوم عنوان کرد: باید از نیروی انسانی فارغ‌التحصیل از دانشگاه‌ها برای ایجاد شرکت‌های دانش‌بنیان استفاده کنیم که تولید خدمات و محصولاتی را مبتنی بر علم و دانش داشته باشند، درحالی که این محصولات و خدمات می‌تواند به قدم برداشتن ما در راستای توسعه کمک کند و در حقیقت در مقابل تحریم‌هایی که ممکن است شروع شود مقاوم باشیم.

 وی رسالت دانشگاه‌ها را با رسالت پارک‌های فناوری و مراکز رشد متفاوت دانست و افزود: دانشگاه‌ها رسالت آموزشی و پژوهشی دارند و ما به‌دنبال این هستیم که دانشگاه‎ها به‌دنبال کارآفرینی نیز بروند، این درحالی‌ است که مراکز پژوهشی کارهای پژوهشی و تولید دانش فنی را انجام می‌دهند اما مسئولیت پارک‌های فناوری و مراکز رشد در جهت تجاری‌سازی نتایج پژوهش‌ها است.

بودجه پارک‌های علم و فناوری امسال 100 میلیارد تومان است

کریمیان اقبال، با بیان این‎که، بودجه فعلی با بودجه آرمانی که باید به پارک‌های فناوری و مراکز رشد بدهند فاصله زیادی دارد، اظهار کرد: بدون اغراق اگر می‌خواهیم پارک‌های فناوری و مراکز رشد پیشرفت داشته باشند و مؤثر باشند بودجه آن‌ها حداقل در چند سال آینده باید 5 تا 10 برابر افزایش داشته باشد، این درحالی‌است که در حال حاضر کل بودجه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ما در سال 93 حدود 100 میلیارد تومان است.

وی با بیان "یک‌سری محورها را در بحث اقتصاد مقاومتی ایجاد کرده‌ایم" افزود: ایجاد سامانه خلاقیت و نوآوری را داریم که در ایجاد آن در وزارت علوم همه درگیر هستند، دیگر این‌که دانشگاه‌ها باید به دانشگاه کارآفرین تبدیل شود، تجاری سازی نتایج تحقیقات و توسعه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد و کارهایی از این دست، از جمله اقدامات ما در اقتصاد مقاومتی است.

ایران رتبه دوم پژوهش و تولید دانش در منطقه است

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت‌ علوم با بیان "سامانه یعنی ارتباط دادن ورودی دانشگاه و خروجی دانشگاه با مباحث خلاقیت" عنوان کرد: این یعنی دانشگاه ما طوری شود که افراد خلاق، نوآور و کارآفرین از آن خارج شود، و به مراکز رشد ما آمده و به شرکت دانش‌بنیانی که در جهت تجاری‌سازی نتایج تحقیقات قدم برمی‌دارد تبدیل شود.

کریمیان اقبال، با اشاره به این‌که در کل پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد ما حدود 4هزار شرکت دانش‌بنیان وجود دارد، افزود: در تمام این 4هزار شرکت دانش‌بنیان بیش از 20هزار نفر نیرو کار مشغول هستند.

وی با بیان "در رابطه با پژوهش، تولید دانش و مقاله در منطقه بعد از ترکیه رتبه دوم را داریم" اظهار کرد: متأسفانه در رابطه با فناوری جایگاه خوبی نداریم، یعنی ما مقاله تولید می‌کنیم ولی از این مقاله در راستای تولید تکنولوژی خیلی کار نکردیم، بنابراین در بحث فناوری راه درازی را در پیش داریم.

بودجه صندوق شکوفایی و نوآوری به 800 میلیارد تومان افزایش می‌یابد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت‌ علوم با بیان "یکی از دلایلی که محور نشست را بودجه قرار دادیم این بود که اگر بودجه پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد افزایش پیدا کند ما می‌توانیم از شرکت‌های دانش‌بنیان حمایت کنیم" افزود: در این نشست پیش‌بینی شد که پیشنهاد دوبرابر شدن بودجه پارک‌های علم و فناوری برای سال آینده به وزارت ارائه شود و علاقه‌مند هستیم که بودجه را در سال آینده به دوبرابر یعنی 200 میلیارد تومان افزایش دهیم که نیمی از آن مستقیماً به شرکت‌های دانش‌بنیان داده می‌شود، و نیم دیگر برای ایجاد فضای فیزیکی و خدمات پشتیبانی صرف می‌شود که آن‌هم به‌طور غیرمستقیم در اختیار شرکت‌های دانش‌بنیان قرار می‌گیرد.

کریمیان اقبال، با اشاره به اعتبار صندوق نوآوری و شکوفایی عنوان کرد: آخرین آماری که ما داریم 500 تا 600 میلیارد تومان بودجه در صندوق نوآوری و شکوفایی داریم که همه آن به شرکت‌های دانش‌بنیان تعلق می‌گیرد که امیدواریم در سال آینده اعتبار آن به 700 تا 800 میلیارد تومان افزایش یابد.

وی گفت: صندوق نوآوری و شکوفایی یک صندوق ملی است که هیأت امنای مستقل دارد و این در حالی است که از همه‌جا در این هیأت امنا حضور دارند از معاونت علمی فرهنگی گرفته تا وزارت علوم، صنایع و بقیه وزارت‌خانه‌ها که اعتبار آن به‌طور کامل برای شرکت‌های دانش‌بنیان است.

ارزیابی پارک‌ها و مراکز رشد و دانشگاه‌های کارآفرین تا پایان سال به اتمام می‌رسد

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی امور فناوری وزارت‌ علوم با اشاره به این‌که دانشگاه‌کارآفرین یعنی این‌که دانشگاه به‌جای پرورش دادن کارمند فردی را پرورش دهد که کارآفرین و در تجارت کشور مؤثر باشد، اظهار کرد: ارزیابی پارک‌ها و مراکز رشد و دانشگاه‌های کارآفرین تا پایان سال 93 به اتمام می‌رسد.

وی با بیان این‌که بودجه سال جاری برای پارک‎های علم و فناوری و مراکز رشد کافی نیست، عنوان کرد: در این نشست مهم‌ترین بحث ما درمورد بودجه بود و با توجه به رسالت مهم پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد برای اقتصاد دانش‌بنیان، بودجه‌ای که الآن برای پارک‌ها و مراکز رشد اختصاص داده می‌شود بسیار کمتر از آن چیزی است که انتظار می‌رود.

وی همچنین گفت: ما اگر می‌خواهیم پارک‌های علم و فناوری و مراکز رشد را زیرساخت و توسعه فناوری و اقتصادی دانش‌بنیان کنیم حتماً باید بودجه مراکز رشد و پارک‌های علم و فناوری افزایش پیدا کند.

کریمیان اقبال اظهار کرد: به‌طور معمول هر سه یا چهار ماه یک بار جلسه برگزار می‌شود.

انتهای پیام/ج*

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon