خلیل‌زاد: احمدزی را از قدیم می‌شناسم/آمریکا از عدم تشکیل حکومت وحدت ملی ترس داشت

خلیل‌زاد: احمدزی را از قدیم می‌شناسم/آمریکا از عدم تشکیل حکومت وحدت ملی ترس داشت

خبرگزاری تسنیم: سفیر سابق آمریکا در کابل و بغداد گفت:مریکا ترس داشت که اگر حکومت وحدت ملی در افغانستان شکل نگیرد، مشکلات عدیده‌ای در این کشور به وجود آید مانند چند حکومتی و استفاده از زور و اسلحه در افغانستان.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،  زلمی خلیل‌زاد سفیر سابق آمریکا در کابل و بغداد که این روزها به بهانه حضور در مراسم تحلیف رئیس‌جمهور جدید افغانستان در این کشور به سر می‌برد گفت: امیدوارم که احمدزی و عبدالله بتوانند با عنوان یک تیم مشترک اهداف مشترک افغانستان را محقق کنند.

وی افزود: از آن‌ها می‌خواهیم که اشتباهات گذشته تاریخ افغانستان را تکرار نکرده و بهتر از گذشته در برنامه‌ای که اجرای آن را به دست گرفته‌اند، موفق عمل کنند.

سفیر سابق آمریکا در کابل اظهرا داشت: آمریکا ترس داشت که اگر حکومت وحدت ملی در افغانستان شکل نگیرد، مشکلات عدیده‌ای در این کشور به وجود آید مانند چند حکومتی و استفاده از زور و اسلحه در افغانستان.

خلیل‌زاد ادامه داد: من از سال‌های دور احمدزی را می‌شناسم و با هم برای تحصیل به آمریکا رفتیم، وی یک شخصیت دانشمند و با تجربه در حل مشکلات است.

وی گفت: احمدزی شهرتی مثبت در جهان دارد.

سفیر سابق آمریکا در عراق همچنین خاطرنشان کرد: باید در آینده دولت افغانستان انتخاب موضوعاتی که در دستور کار قرار می‌گیرد، درست و دقیق باشد.

خلیل‌زاد ادامه داد: تشکیل پست رئیس اجرایی بحث جدیدی است که در افغانستان به وجود آمده و عبدالله نیز از تجربه کافی در امور برخوردار است.

وی گفت: مسئله حیاتی در افغانستان اجرای برنامه‌ها و تعهداتی است که هر 2 گروه برسر آن توافق کرده‌اند و مسئله مهمی که می‌تواند باعث موفقیت در پیشبرد اهداف افغانستان باشد، هماهنگی میان احمدزی و عبدالله است.

این مقام آمریکایی تصریح کرد: در دستورالعمل نظامی میان افغانستان و آمریکا و همچنین در مورد مسئله پاکستان که کابل تقاضا داشت توجه ویژه‌ای به آن شود، اختلاف‌نظرهایی وجود داشت.

وی در انتها گفت: در 3 سال گذشته اشتباهاتی هم از سوی افغانستان و هم از سوی آمریکا سر زد که این 2 طرف نتوانستند راه‌حل مناسبی را برای عملی کردن دیپلماسی در این کشور به دست آورند که این مسئله تأثیر خود را بر مسائل دیگر نیز گذاشت.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت