سفر شمخانی به لبنان و سوریه در سایه تحولات پرشتاب منطقه

سفر شمخانی به لبنان و سوریه در سایه تحولات پرشتاب منطقه

خبرگزاری تسنیم: روزنامه السفیر لبنان سفر دوره‌ای دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران را در راستای تلاش‌ ایران برای مقابله با چالش‌های منطقه‌ای در سایه جنگ بر ضد گروهک تکفیری داعش دانست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، منابع مطلع به روزنامه السفیر لبنان اعلام کردند که سفر علی شمخانی دبیر شورای عالی امنیت ملی ایران به لبنان در راستای تلاش‌های ایران برای مقابله با چالش‌ها و تحولات منطقه‌ای در سایه جنگ بین‌الملل بر ضد داعش و امثال این گروه‌های تروریستی و برای ترتیب دادن اوضاع داخلی برخی دولت‌های منطقه‌ای است.


بنا بر این گزارش،  محور روسیه، ایران ، سوریه و حزب الله بررسی های کاملی در سایه تحولات پرشتاب منطقه‌ای از لبنان گرفته تا یمن را در دستور کار قرار داده‌اند، تحولاتی که به به هم خوردن برگه ها منجر و باعث شده دولت‌ها به فکر ارزیابی مجدد تحولات از زمان انتخابات پارلمانی در عراق و انتخابات ریاست جمهوری در سوریه و عملیات نظامی داعش در سوریه و تسلط آن بر بخش‌هایی از سوریه و عراق پرداختند.

این منابع تاکید کرد که جنگ جهانی بر ضد داعش خطرات بسیاری دارد، این جنگ در عین حال باب تغییرات جدید در کل منطقه را باز می کند، این جنگ مرزهای معینی ندارد و ممکن است عملیات آن سایر نیروهای هم پیمان با ایران در عراق و سوریه را در بر گیرد و زمینه را برای تغییرات اساسی در اوضاع سیاسی منطقه و جهان ایجاد کند. در عین حال این جنگ به تغییر در ماهیت درگیریهای منطقه منتهی شده و باعث شده فضای فتنه مذهبی بین شیعیان و اهل تسنن کم شود، این جنگ همچنین بر درستی ارزیابی های حزب اله  و هم پیمانان این کشور در زمینه خطر گروه‌های افراطی بر تمامی جهان و ضرورت مقابله پیش‌دستانه با آنها صحه گذاشت.

بنا بر اعلام این منابع امروز باید تمامی تحولات به دقت مورد بررسی قرار گیرد تا بتوان به توافقی در زمینه دیدگاه مشترک برای اداره معرکه از بغداد تا دمشق و بیروت و صنعا رسید. چرا که همه این معرکه‌ها یکی هستند، روسیه نیز در اوکراین جنگ سختی را با ائتلاف آمریکا و اروپا ادامه می‌دهد و این جنگ نیز بی ارتباط با تحولات منطقه نیست. هر طرفی برای خود نقاط قوت و نقاط ضعفی دارد.

بررسی اوضاع در عراق شکاف‌هایی را در اداره درگیری سیاسی،  نظامی و امنیتی نشان می دهد، بنابراین باید از این شکاف ها برای آماده سازی جهت اداره بهتری درگیریهای آینده استفاده کرد، بویژه اینکه تحولات انقلاب یمن شکل گرفته است. اما با این وجود مرحله آینده خطرات زیادی را پیش روی ایران و روسیه و هم پیمانان آن قرار داده است، بنابراین باید هماهنگی و همکاری خود را برای مقابله با آن چالش‌ها افزایش دهند تا آمریکا و هم پیمانان آن نتوانند در ترسیم نقشه جدید برای خاورمیانه یا نظام جدید جهانی به ضرر ما موفق شوند.

این منابع در مورد اوضاع لبنان اعلام کردند که حزب الله تمایل زیادی دارد که به سمت درگیری‌های فراگیر با گروه‌های تکفیری کشیده نشود. این حزب در این راستا بر نقش سیاسی گروه های اعتدالگرای سنی شامل سیاسیون و مذهبی‌ها تاکید دارد و روی اقدامات ارتش و موسسات امنیتی در مقابله نظامی و امنیتی نیز حساب باز کرده است. به همین علت علی شمخانی بر موضوع هدیه نظامی ایران به ارتش تمرکز کرد، چرا که همه می‌دانند که خطرات گروه‌های افراط گرا زیاد است و باید برای مقابله با آن همکاری کرد.

با وجود افزایش خطرات و روند پرشتاب تحولات منطقه منابع مطلع اعلام کردند که طرف ایرانی نسبت به در اختیار گرفتن کنترل اوضاع اطمینان دارد و همین موضوع باعث خواهد شد که طرف‌های اساسی بویژه عربستان سعودی و هم پیمانان این کشور به دنبال مذاکره با ایران باشند تا بتوانند پرونده‌های منطقه را به هم نزدیک کنند، البته این موضوع اندکی زمان نیاز دارند، چرا که باید نتایج جنگ بین‌المللی بر ضد داعش روشن شوند و متغیراتی که احتمالا در مرحله آینده سوریه محقق می‌شود، خود را نشان دهد.
انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان