نمایندگان پارلمان افغانستان: دولت جدید در امضای پیمان امنیتی با آمریکا عجله کرد

نمایندگان پارلمان افغانستان: دولت جدید در امضای پیمان امنیتی با آمریکا عجله کرد

خبرگزاری تسنیم: نمایندگان پارلمان افغانستان اعلام کردند: دولت جدید این کشور در امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن عجله کرد و از حضور شخصیت‌های مذهبی در هنگام امضای این پیمان نیز ناراحت هستیم.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم،«عبدالستار خواصی» از اعضای پارلمان افغانستان گفت: پیمان امنیتی افغانستان با آمریکا طی 10 سال امضا نشد اما این مسئله چطور تنها ظرف 24 ساعت پس از تشکیل حکومت جدید رقم خورد.

وی افزود: دولت جدید بدون تأمل و تفکر پیمان امنیتی کابل-واشنگتن را امضا کرد.

در این بین شماری از اعضای پارلمان افغانستان از حضور تعدادی از شخصیت‌های مذهبی و جهادی در مراسم امضای پیمان امنیتی بین افغانستان و آمریکا انتقاد کردند.

«غلام حسین ناصری» یکی دیگر از اعضای پارلمان افغانستان گفت: چه دلیلی برای حضور رهبران مذهبی وجود داشت جز اینکه خط مشی فکری این اشخاص را گرایش‌های سیاسی و حزبی تشکیل می‌دهد.

وی تصریح کرد: در گذشته گرایش‌های حزبی و گروهی مشکلات فراوانی را برای افغانستان و مردم آن ایجاد کرده است.

یادآوری می‌شود، در مراسم امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن و توافقنامه امنیتی افغانستان با سازمان ناتو، «صبغت الله مجددی» رئیس‌جمهور سابق این کشور، «پیر سید احمد گیلانی» و «منصور نادری» از شخصیت های مذهبی افغانستان  نیز حضور داشتند.

در ادامه جلسه پارلمان افغانستان، برخی اعضا با انتقاد از مصونیت قضایی نیروهای آمریکایی در پیمان امنیتی کابل-واشنگتن اظهار داشتند: این موضوع باعث می‌شود سربازان آمریکایی به خود اجازه هرکاری را در افغانستان بدهند و مورد پیگرد قانونی نیز قرار نگیرند.

به گفته نمایندگان پارلمان افغانستان مصونیت قضایی نیروهای آمریکایی مغایر با دین اسلام است و این مسئله یک فصل از قانون جزای این کشور را نقض می‌کند.

نمایندگان مردم افغانستان تأکید کرند: کشتن حیوانات در کشورهای غربی جرم محسوب می‌شود و مجازات درپی دارد اما یک سرباز آمریکایی در افغانستان جان انسانی را بگیرد مورد پیگرد قانونی قرار نمی‌گیرد.

با این حال «اشرف‌غنی احمدزی» رئیس‌جمهور افغانستان امضای پیمان امنیتی کابل-واشنگتن را به نفع این کشور می‌داند و آن را زمینه ساز صلح و ثبات دائمی در افغانستان می‌داند.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان