«مصاف» روایتگر اتفاقات منجر به واقعه ۱۸ تیر است


«مصاف» روایتگر اتفاقات منجر به واقعه 18 تیر است

خبرگزاری تسنیم: تهیه کننده مستند مصاف گفت: مصاف ده سالی را از دولت‌های سازندگی واصلاحات روایت می‌کند که منجر به واقعه ۱۸ تیر می‌شود.به گفته توکلی حلقه «کیان» نقش مهمی در این فتنه داشته است.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، نشست خبری رونمایی از مستند " مصاف " به کارگردانی علی عبدالوهاب تهیه کنندگی محمد توکلی  و نویسندگی محمدرضا تاجدین  و با حضور اهالی رسانه برگزار شد.

در ابتدای این نشست محمد صادق باطنی از اعضای مرکز مستند سفیر گفت: از دو سال پیش برنامه‌ریزی برای ساخت این مستند برای رونمایی قبل از انتخابات سال 92 شروع شد.

وی در ادامه افزود: مرکز مستند سفیر 5 برنامه در دستور کار خود قرار داد که قسمت اول و دوم مصاف و مستند "نبرد خاموش " از این کارها هستند.سفیر  جشنواره اینترنتی برش را در دستور کار خود قرار داده است و با همکاری سایت افسران این جشنواره فیلم کوتاه اینترنتی با موضوع انتخابات را در اینده نزدیک برگزار خواهد کرد.

در ادامه نشست توکلی با توجه به فعالیت‌های دولت سازندگی که در فیلم به نمایش گذاشته شده است گفت: در ‌آن زمان شعار دولت سازندگی توسعه اقتصادی بود و همه از جمله دولت و دیگر افراد سعی داشتند تا سازندگی را توسعه دهند ما نیز سعی‌مان را کردیم تا عواقب این توسعه سازندگی را نشان دهیم.سعی‌داشتیم تا بحثی داشته باشیم در خصوص اینکه حوزه سازندگی چه تاثیری بر عوامل فرهنگی داشت و این مطالب منجر به ایجاد حلقه‌های فکری و رسانه‌ای از جمله «کیان» شد. 

در ادامه عبدالوهاب گفت: ما همه ابعاد دولت‌ سازندگی و اصلاحات را بررسی نکردیم بلکه عواملی را بررسی کردیم که منجر به واقعه 18 تیر شد.

وی در ادامه با توجه به نشان دادن وقایع تاریخی پس از جنگ و فوت امام راحل گفت: ما به عمد وقایع جنگ را نشان ندادیم بلکه به عواقب و آثار جنگ پرداختیم. از فوت امام راحل به بعد و تلاش‌های آقای هاشمی در دوره سازندگی را نشان دادیم . 

توکلی در خصوص استفاده از منابع در این مستند گفت: درصدی از فیلم‌ها از ارشیوهای رسانه های خارجی تهیه و دانلود شده بود و درصد کمی دیگر نیز از آرشیو صدا وسیما گرفته شده است. 

توکلی با توجه به بررسی تاریخی در این مستند گفت: بحث ما نشان دادن بررسی تمام علل و عوامل تاریخی در آن دوره نبود نگاه ما ریشه یابی اتفاقاتی بود که منجر به واقعه 18 تیر شد. در این مسیر حلقه مرکزی و جمع مدیریت کننده واقعه از نظر ما حلقه کیان بودند که سعی کردیم به این گروه و به علت جمع شدن این گروها با هم بپردازیم. 

عبدالوهاب در خصوص مصاحبه شوندگان در این مستند گفت: ما سعی داشتیم تا از طیف چپ و راست در این مصاحبه حضور داشته باشند اما خیلی‌ها با ما مصاحبه نکردند و بعد از چندین بار پیگیری و عقب انداختن زمان قرار ملاقات از ما عذر خواهی کردند و اجازه مصاحبه را از ما گرفتند شما فکر می‌کنید که طیف اصولگرا حاضر به مصاحبه بود این در حالی است که خیلی از اصولگرایان برخلاف اصلاح طلبان حاضر به مصاحبه بودند.ودر مستندهای ما شرکت داشتند به طور مثال آقایان حمیدرسایی و سید عباس نبوی  حاضر به مصاحبه نشدند.

توکلی در ادامه این بحث گفت: توقع داشتیم که از خیلی از افرادی که در آن زمان حضور داشتند مصاحبه بگیریم اما برخلاف تصورمان اکثر آنها با ما همکاری نداشتند 

توکلی در خصوص بخش این مستند گفت: اکران دانشگاهی ما پس از سه شنبه 17 اردیبهشت که رونمایی از این مستند است آغاز خواهد شد و پس از آن سعی داریم تا با رایزنی بتوانیم مصاف ر ااز صدا و سیما پخش کنیم. زیرا این مستند یک اثر تاریخی است و هر کار تاریخی زمانی برای دیده شدن دارد. امیدوارم این زمان را در اختیار ما بگذارند.

توکلی در خصوص پخش این مستند در شبکه نمایش خانگی گفت: تجربه خوبی از همکاری با شبکه نمایش خانگی نداشتیم زیرا شبکه نمایش خانگی به تعهد خود در قبال پخش یک مستند عمل نمی‌کند با فروش نماینده‌های در شهرستان‌ها می‌توانیم آمار بازدید از مستند را نسبت به شبکه نمایش خانگی بالا ببریم.

عبدالوهاب در پاسخ به این سوال که مصاف 1 و مصاف 2 چقدر با هم تفاوت دارند گفت: تیم سازنده مصاف 1 و 2 شبیه هم هستند و پیوستگی محتوای دارند قسمت اول ده سال قبل از واقعه تیر 78 است و قسمت دوم بررسی حوادثی که منجر به فتنه 88 خواهد شد را نمایش خواهیم داد.

وی در انتها افزود: در ده سال مستند مصاف  1که به نمایش گذاشته شده است مطبوعات هدایت گر بودند اما در ده سال مستند مصاف 2 این رسانه ها ، اینترنت ، فیلم ، عکس و شبکه اجتماعی است که هدایتگر بود به همین دلیل در مصاف 2 ما از فیلم‌ها و مستندات بیشتری در پرداخت فتنه 88 استفاده کردیم. 

انتهای پیام /

 

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران