ویترین مطبوعات آمریکا/ مالیات دهندگان آمریکایی و پرداخت هزینه‌های افغانستان

ویترین مطبوعات آمریکا/ مالیات دهندگان آمریکایی و پرداخت هزینه‌های افغانستان

خبرگزاری تسنیم: شورای سردبیری نشریه نیویورک تایمز نگاهی به موضوع کمک‌های نقدی به دولت افغانستان داشته است.

خبرگزاری تسنیم نگاهی به مهم ترین سرمقاله های امروز آمریکا داشته است که در زیر مشاهده می کنید:

بازداشت دانشجویان هنگ گنگ و مشکل روادید

موضوع سرمقاله نشریه روزنامه واشنگتن پست، تظاهرات معترضین هنگ کنگی است که نگاهی به خلاصه آن داشته ایم:

فعالین جوانی که هوادار دموکراسی هستند و در هنگ کنگ تظاهرات می کند با یک خطر پیش بینی نشده مواجه هستند: قوانین روادید که می تواند دانشجویانی که بازداشت شده اند را از سفر به بریتانیا یا ایالات متحده آمریکا منع کند. یک راه ساده برای اصلاح این قانون وحود دارد اما نیازمند این است که انگلیس و آمریکا با مقامات پکن در زمینه دخالت خارجی وارد چالش شوند.

دانشجویان هنگ کنگی که به خیابان ها آمده اند از وعده های پکن برای برگزاری انتخابات دموکراتیک ناامید شده اند. مقامات هنگ کنک در طی هفته افراد بسیاری را بازداشت کرده است. سابقه مجرمانه نه تنها زندگی دانشجویان را با دشواری مواجه می سازد که حتی اگر قصد خروج از کشور داشته باشند نیز با مجازات هایی روبه رو خواهند شد.

یک دانشجوی هنگ کنگی که بازداشت شود، حتی اگر به دادگاه نیز منجر نشود، باید این بازدداشت را در زمان تقاضای روادید به امریکا اعلام کند. این امر نیز روند روادید را با تاخیر مواجه می سازد.  بر اساس اطلاعایه سفارت ایالات متحده کسانی که سابقه بازداشت یا محکومیت دارند، با فرآیند بازنگری برای صدو روادید مواجه خواهند شد که این مرحله تا شش ماه می تواند به طول انجامد.

قوانین بریتانیا نیز در اینگونه موارد محدودیت هایی دارد. بر اساس قوانین این کشور اگر یک شهروند هنگ کنگی مرتکب جرمی شود، وی برای 5 سال نمی تواند وارد بریتانیا شود. این محدودیت ها برای دانشجویانی که به دنبال تحصیل در این دو کشور هستند بسیار سخت و دشوار است.

اما بریتانیا و ایالات متحده اگر بخواهند می تواند راه حلی برای این مساله بیابند، برای مثال اعلام کنند درخواست های روادید بازداشت شدگان در جریان اعتراضات اخیر شامل موارد خاص می شود. چنین شرایطی می تواند موجب بلاتکلیفی چند ماهه دانشجویان هنگ کنگی برای سفر و طرح های مهاجرتی آن ها شود.

 

پرداخت هزینه‌های افغانستان

 

شورای سردبیری نشریه نیویورک تایمز نگاهی به موضوع کمک های نقدی به دولت افغانستان داشته است که در ادامه خلاصه ای از این یادداشت می آید:

کنگره آمریکا تا پایان سال قرار است هزینه بیشتری برای بازسازی افغانستان در نظر گیرد. ایالات متحده آمریکا در سال های اخیر این بودجه را به دلیل کاهش هزینه های مالی خود کاسته است. از آنجایی که پنتاگون از هزینه های جنگی خود می کاهد، بر این نظر است که جنگ افغانستان فصلی است که برای مالیات دهندگان آمریکایی رو به اتمام است. اما به نظر می رسد آمریکا و متحدینش همچنان پرداخت هزینه‌های افغانستان را برعهده دارند. این تعهد با امضای توافق نامه امنیتی میان کابل و واشنگتن بیشتر هم شده است و بخش کوچکی از سربازان ناتو را تا حداقل دو سال دیگر در افغانستان نگه خواهد داشت.

آمریکا و ناتو به تازگی توافق کردند که 5.1 میلیارد دلار در یک سال برای ارتش و پلیس تا سال 2017 پرداخت کنند. اعانه دهندگان اروپایی نیز قرار است همچنان میلیاردها دلار برای بازسازی و اقدامات دیگر هزینه کنند.

چند هفته پیش نیز وزارت مالی افغانستان درخواست کمک فوری 537 میلیون دلاری را از آمریکا مطرح کرد. صندوق بین المللی پول نیز پیش بینی کرده است که افغانستان با اختلاف مالی 7.7 میلیارد دلاری در سال از اکنون تا سال 2018 مواجه خواهد شد. در این زمان دولت افغانستان باید ثابت کند که قابل اعتماد است.

چطور از طریق هوا بر داعش می توان غلبه کرد؟

هفته نامه پولتیکو یادداشتی به قلم ژنرال چارلز اف والد، درباره نحوه مقابله با گروه تروریستی داعش و استفاده آمریکا از حملات هوایی داشته است. نگاهی به خلاصه این متن کرده ایم:

نویسنده ضمن اشاراتی که به حضورش در زمان جنگ امریکا در افغانستان و مبارزه با طالبان داشته می گوید که دلیلی ندارد که نیروی هوایی نمی تواند در حمله علیه ترویست های داعش در عراق و سوریه موفقیت آمیز باشد. اما مردم آمریکا باید یک نکته را در نظر گیرند: همانند آنچه در افغانستان رخ داد نتیجه سیاه و سفید یا برنده و بازنده در این نبرد وجود ندارد. همچنین نمی توان انتخاب کرد که آیا حمله زمینی صورت گیرد یا تنها از نیروی هوایی استفاده شود. ماموریت و هدف هر دو بسیار پیچیده هستند. مقابله با داعش یک ماموریت طولانی و دشوار خواهد بود و حتی ممکن است به منطقه پرواز ممنوع در سوریه نیاز داشته باشد. ممکن است به یافتن افرادی که در نبرد زمینی قابل اعتماد باشند نیز نیاز داشته باشیم.

از جنبه عملیاتی باید در نظر گرفت که حمله هوایی در شمال عراق نسبتا آسان است. داعش توانایی چندانی برای استفاده از سلاح های دفاع هوایی و یا رادارهای شناسایی ندارد و این مساله حملات هوایی را موثر تر می سازد.

انتهای پیام/ع

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت