نیویورک تایمز: آمریکا دوست داشته باشد یا نه، ایران قدرت باثبات منطقه است

نیویورک تایمز: آمریکا دوست داشته باشد یا نه، ایران قدرت باثبات منطقه است

خبرگزاری تسنیم: جمهوری اسلامی، ۳۵ سال پس از انقلابش- چه دوست داشته باشیم یا نه- یک قدرت باثبات و مهم در منطقه بی ثبات خاورمیانه است.

به گزارش گروه بین المللل خبرگزاری تسنیم، روزنامه نیویورک تایمز نوشت جمهوری اسلامی، 35 سال پس از انقلابش- چه دوست داشته باشیم یا نه- یک قدرت باثبات و مهم در منطقه بی ثبات خاورمیانه است.

حسن روحانی، رئیس جمهور ایران در نشستی با سردبیران رسانه های آمریکا گفت که توافق هسته ای تا 24 نوامبر دست یافتنی است اگر حسن نیت و جدیت وجود داشته باشد. وی همچنین بخشی از محتوای گفتگوی تلفنی سال قبل خود با باراک اوباما، رئیس جمهور آمریکا را فاش کرد که در آن درباره تعدادی از زمینه هایی که امکان همکاری وجود دارد صحبت کرده اند. 

توافق هسته‌ای موقت سال گذشته در ژنو مزیت های زیادی داشت. ایران به تعهدات خود از جمله کاهش ذخیره اورانیوم غنی شده عمل کرد. همچنین مبنایی برای آب شدن یخ روابط تهران-واشنگتن شد، در حالی که زمانی دیدار مقامات دو کشور غیرممکن به نظر می رسید، اکنون عادی و روتین شده است.

از سوی دیگر پیدایش و رشد سریع گروه تروریستی داعش در منطقه بر لزوم این روابط دوجانبه در حال تولد تاکید دارد. لازم نیست متحدین با یکدیگر دوست باشند، همچنان که شوروی برای شکست هیتلر(دشمن مشترک) نقش ایفا کرد. جنگ اوباما با داعش احتمال رویارویی آمریکا با ایران را بیش از هر زمانی غیر قابل تصور کرده است.

در صورت نرسیدن به راه حلی جامع که صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران را تضمین کند، طبل های جنگ زیادی از تل آویو تا واشنگتن آماده به صدا در آمدن است.  بسیار مهم است که این توافق انجام شود و مخالفان سرخورده شوند. اوباما در مسیر این تلاشها از اعتبار شخصی‌اش مایه گذاشته است. به نتیجه نرسیدن در این پرونده، شکست دیگری در سیاست خاورمیانه ای وی ثبت خواهد کرد. دو طرف درباره تعداد سانتریفیوژها و بازه زمانی توافق هسته ای اختلاف نظر دارند. یک توافق می تواند و باید کسب شود به این دلیل ساده که از هر گزینه دیگری بسیار بهتر است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان