کاهش ۲ دلاری قیمت پیش‌بینی شده برای نفت در سال ۲۰۱۵

کاهش 2 دلاری قیمت پیش‌بینی شده برای نفت در سال 2015

خبرگزاری تسنیم: کارشناسان انرژی با کاهش ۲ دلاری پیش بینی خود از قیمت نفت در سال ۲۰۱۵ انتظار دارند متوسط قیمت نفت برنت در این سال به ۱۰۳ دلار و ۳۰ سنت برسد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، نتایج نظرسنجی‌ها نشان داد که تحلیلگران انرژی بزرگترین تجدید نظر کاهشی خود در پیش بینی قیمت نفت را در طی حدود 2 سال گذشته انجام داده اند و پیش بینی کرده اند که روند ضعیف قیمت نفت برنت در سال 2015 ادامه خواهد داشت.
نتایج این تحقیق، چالشی برای اعضای سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) به شمار می رود که عمدتا معتقدند قیمت ها پس از رسیدن به پایین ترین رقم دو سال اخیر و زیر 95 دلار در این هفته، با تقویت تقاضا در سه ماهه پایانی سال بهبود خواهد یافت.
بر اساس این نظرسنجی که از 30 تحلیلگر حوزه انرژی انجام شده، متوسط قیمت نفت برنت در سال 2015، 103 دلار و 30 سنت خواهد بود، در حالی که این رقم در نظرسنجی ماه اوت 105 دلار و 30 سنت اعلام شده بود. این کاهش 2 دلاری، بزرگترین تجدیدنظر کاهشی در پبش بینی های ماهیانه از زمان شروع سال 2013 تاکنون است.
قیمت نفت برنت از سال 2011 به طور متوسط حدود 110 دلار بوده، اما از ماه ژوئن به این سو همزمان با افزایش عرضه نفت شیل آمریکا و افزایش تولید نفت عراق و لیبی به رغم خشونت ها و ناآرامی های سیاسی، این رقم به شدت کاهش یافته است.
توماس پاگ، تحلیلگر بازار نفت که کمترین پیش بینی (90 دلار) را از قیمت نفت در سال 2015 داشته است گفت: «افزایش عرضه نفت از ناحیه ایران، لیبی و عراق و همچنین آمریکا تضمین می کند که عرضه بسیار زیاد است... این در حالی است که رشد ضعیف اقتصادی در حوزه یورو و کند شدن آهنگ رشد در چین موجب می شود که میزان رشد تقاضا ناچیز باشد.»
روز سه شنبه تحقیقات در مورد میزان تولید اوپک نشان داد که به رغم درخواست بعضی از اعضا برای کاهش میزان تولید در نشست ماه نوامبر، در ماه گذشته میزان عرضه این سازمان افزایش یافته است.
بانک مورگان استنلی روز چهارشنبه در یادداشتی نوشت: «برای برقرری توازن مجدد در بازارهای نفت، اوپک باید تولید خود را کاهش دهد، اما ما هیچ نشانه یا حسی حاکی از کاهش فوری تولید نفت نمی بینیم.»
انتهای پیام/ 140

 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه