فرمول پیشنهادی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها سبب ارزان‌فروشی نیست/۲ کمیسیون مجلس موافق فرمولند

فرمول پیشنهادی نرخ خوراک پتروشیمی‌ها سبب ارزان‌فروشی نیست/2 کمیسیون مجلس موافق فرمولند

خبرگزاری تسنیم: رئیس کمیسیون انرژی مجلس با اعلام این که فرمول پیشنهادی برای تعیین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی گازی،‌ فرمول منطقی است گفت: البته امکان تغییر فرمول مورد نظر وجود دارد.

علی مروی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم درباره فرمول نرخ گذاری خوراک واحدهای پتروشیمی گاز گفت: این فرمول منطقی است اما باتوجه به این که این فرمول هنوز قطعی نشده است، نمی‌توان درباره خوب یا بد بودن آن اظهار نظر کرد.

وی با اشاره به این که فرمول مورد نظر در کمیسیون انرژی بررسی و کار کارشناسی شده است گفت: به طور کل داشتن فرمول برای تعیین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی اقدام مثبتی است.

وی در پاسخ به این سؤال که برخی منتقدان این فرمول معتقدند که تعیین حداقل نرخ بازده داخلی (آی.آر.آر.ای) 25 درصد موجب ایجاد رانت می‌شود اظهار کرد: نرخ بازده داخلی در نظر گرفته شده بر اساس نوع محصولی است که تولید می‌شود. همچنین متناسب با قیمت جهانی آن محصول، سودی برای آن مشخص می‌شود که بر همین اساس نرخ خوراک آن واحد تعیین خواهد شد. سودی که در نظر گرفته شده است غیر منطقی نیست .

نماینده مردم نیشابور با اعلام این که نرخ خوراک برای واحدهای جدید و قدیمی پتروشیمی متفاوت خواهد بود تأکید کرد: در کل این فرمول تا بدین جا فرمول بدی نیست اما ظاهراً هنوز بحثهایی در این مورد وجود دارد .

او همچنین تابعیت نرخ خوراک از قیمت محصول تولید شده را موجب ارزان فروشی ندانست و گفت:  بر اساس این فرمول کسی که می‌خواهد سود بیشتری را عایدش شود باید راههای کاهش هزینه، افزایش کیفیت محصول را برای حضور در بازار رقابتی دنیا دنبال کند.

این عضو کمیسیون انرژی در مجلس با تأکید بر این که "موافق این فرمول هستم؛ چراکه به نفع کشور است" گفت: در این فرمول برای واحدهایی که در مناطق محروم قرار گرفته‌اند، درصدی بخشودگی در قیمت خوراک در نظر گرفته شده است .

مروی در پایان با بیان این که کمیسیون انرژی و کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات تقریبا با کلیات فرمول پیشنهادی نرخگذاری خوراک واحدهای پتروشیمی موافق هستند اعلام کرد: این فرمول در حال نهایی شدن است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه