مخالفت با فرمول جدید قیمت خوراک پتروشیمی‌ در صورت کاهش نرخ به زیر ۱۳ سنت

مخالفت با فرمول جدید قیمت خوراک پتروشیمی‌ در صورت کاهش نرخ به زیر 13 سنت

خبرگزاری تسنیم: عضو کمیسیون انرژی مجلس تصریح کرد: اگر فرمول پیشنهادی برای نرخ‌گذاری خوراک واحدهای پتروشیمی، قیمت گاز را به کمتر از ۱۳ سنت کاهش دهد، با آن مخالفت می‌کنیم.

حبیب آقاجری در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، با بیان این که تاکنون فرمول نرخگذاری خوراک واحدهای پتروشیمی در کمیسیون انرژی مجلس مطرح نشده است گفت:قبل از تصویب بودجه سال 93، خوراک با نرخ 2.7 سنت به واحدهای پتروشیمی داده می‌شد که مفت و مجانی بود. در حالی گاز بسیار ارزان در اختیار واحدهای پتروشیمی قرار می‌گرفت که این واحدها به بخش خصوصی واگذار شده بودند و  آنها محصولات پتروشیمی را با قمیت آزاد به مردم عرضه می‌کردند.

وی با تأکید بر این که باید قمیت خوراک به گونه‌ای تعیین شود که هم واحدهای پتروشیمی سود ببرند و هم از بیت المال حراست و درآمد حاصل از انفال در بودجه و اقتصاد کشور به طور کامل محاسبه شود گفت: بر این اساس فرمول نرخ‌گذاری خوراک واحدهای پتروشیمی باید به گونه‌ای باشد که هم سودآوری صنایع پتروشیمی را در پی داشته باشد و هم از عرضه بیت المال با قیمت ارزان به عده‌ای خاص جلوگیری کند.

نماینده مردم امیدیه، هندیجان و ماهشهر با تأکید بر این که باید سود واحدهای پتروشیمی منطقی باشد اظهار کرد: سالهای گذشته برخی مجتمعهای پتروشیمی سودهای آنچنانی داشتند به طوری که سود حاصله چند برابر سود پیش‌بینی شده بود. البته قیمت خوراک پتروشیمیها باید متعادل تعیین شود تا سرمایه‌گذاران برای حضور در این صنعت تشویش شوند و فعالیت در این صنعت صرفه اقتصادی داشته باشد؛ البته تاکنون این شرایط برای واحدهای پتروشیمی ایجاد نشده و همیشه عکس این شرایط بوده است؛ به طوری که در این مدت با عرضه خوراک 2.7 سنتی چوب حراج به بیت المال زده شد.

آقاجری با تأکید بر این که تاکنون فرمول نرخگذاری خوراک واحدهای پتروشیمی در کمیسیون انرژی مطرح نشده است درباره این گفته عباس شعری مقدم؛ معاون وزیر نفت مبنی بر این که " با تصویب این فرمول عملاً باید کف قیمتی نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی گازی از 13 سنت کاهش یابد؛ چراکه شاید یک شرکت اصلا بازده خوبی نداشته باشد"، تصریح کرد: اگر قرار باشد نرخ خوراک از 13 سنت کاهش یابد، با این فرمول موافقت نخواهیم کرد؛ چون واحدهای پتروشیمی با نرخ خوراک 15 سنت هم سودآور هستند.

عضو کمیسیون انرژی مجلس با بیان این که تاکنون در جریان فرمول نرخگذاری خوراک واحدهای پتروشیمی گازی قرار نگرفته است گفت: علی‌رغم این موضوع، اگر فرمول مورد نظر نرخ خوراک را به زیر 13 سنت کاهش دهد بدون مطالعه و بررسی می‌توان گفت که این یک نرخ واقعی و منطقی نیست.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه