کی‌روش: برای کار سخت به پرتغال آمده‌ایم نه تفریح/ در کیش امکان بازی تدارکاتی نبود، به آفریقا می‌رویم

کی‌روش: برای کار سخت به پرتغال آمده‌ایم نه تفریح/ در کیش امکان بازی تدارکاتی نبود، به آفریقا می‌رویم

خبرگزاری تسنیم: سرمربی تیم ملی فوتبال کشورمان گفت: سخت تلاش می‌کنیم و به همین منظور به اردوی پرتغال آمده‌ایم.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، تیم ملی فوتبال کشورمان نخستین اردوی آماده سازی خود را پیش از جام ملت‌های آسیا از روز گذشته (یک‌شنبه) در لیسبون پرتغال آغاز کرد، اردویی که کارلوس کی‌روش معتقد است فرصتی برای بازیکنان تازه دعوت شده به تیم ملی به حساب می‌آید تا بتوانند خودشان را به کادر فنی ثابت کنند. البته سرمربی تیم ملی می‌خواهد در این اردو بیشتر بازیکنان را به هماهنگی برساند و روحیه جنگندگی و انگیزشی آنها را بالاتر ببرد.

کارلوس کی‌روش در گفت‌وگو با خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، درباره اردوی پرتغال و برنامه ریزی‌های این اردو صحبت کرد. سرمربی تیم ملی همچنین در مورد اردوهای بعدی تیم ملی هم توضیحاتی داد.

پرتغال اولویت کوتاه‌مدت

تسنیم: در خصوص اردوی پرتغال و برنامه ریزی که برای این اردو دارید صحبت کنید.

برگزاری این اردو برای ما اهمیت بسیاری داشت و اولویت اصلی و کوتاه‌مدت ما بود. پیش از این شهریور را در اختیار برگزاری مسابقات لیگ گذاشتیم و بنابراین مهم بود که این اردو برگزار شود.

تسنیم: ترکیب تازه‌ای از بازیکنان هم به فهرست تیم ملی در این اردو راه یافتند.

با توجه به شرایطی که وجود داشت تصمیم گرفتیم در این اردو با نفرات اصلی تیمی که در جام جهانی بود، شرکت کنیم و بین 24 نفری که به اردو دعوت شده‌اند، برخی چهره‌های جدید و جوان هم هستند. بازیکنانی مانند وحید امیری، احمد عبدالله‌زاده، سروش رفیعی، مرتضی پورعلی گنجی و ... می‌توانند به‌خوبی از این اردو و فرصت استفاده و خودشان را به کادر فنی ثابت کنند. این اردو فرصتی برای بازیکنان جوان است تا در تیم ملی باتجربه‌تر شوند.

کیفیت بازیکنان مهم است نه سن و سال

تسنیم: میانگین سنی تیم ملی در اردوی پرتغال نسبت به تیم جام جهانی 1.69 سال پایین آمده، این آغاز راه جوان‌گرایی است؟

هر بازیکنی که کیفیت لازم را برای حضور در تیم ملی داشته باشد، به اردو دعوت می‌شود. برای من سن و سال بازیکنان اهمیتی ندارد و مهم این است که شما تیم باکیفیتی داشته باشید. اگر بخواهید به سن و سال بازیکنان، نام باشگاه‌ها، کارت شناسایی‌شان و دیگر مسائل نگاه کنید مطمئناً نمی‌توانید انتخاب خوبی داشته باشید. ما باید یک تیم ملی خوب بسازیم و من با در نظر گرفتن کیفیت بازیکنان این کار را انجام می‌دهم، نه با توجه به سن و سال آنها.

تسنیم: قرار است در اردوی پرتغال کارهای بدنی انجام دهید یا بیشتر تمرکزتان روی کارهای تاکتیکی است؟

این اردو در میانه فصل است و بازیکنان در این شرایط نیازی به کار بدنی ندارند. می‌خواهیم بیشتر بازیکنان را هماهنگ و آماده کنیم تا آنها بتوانند روحیه جنگندگی بالایی داشته باشند. در این اردو باید شرایطی را ایجاد کنیم که بازیکنان به‌خوبی آماده شوند و این اولین قدم ما برای حضور در جام ملت‌های آسیاست.

تسنیم: در اولین گام به نتیجه‌ای هم خواهید رسید؟ یعنی این اردو تأثیری برای جام ملت‌ها خواهد داشت؟

مسلّماً بی‌تأثیر نیست. ما باید کارمان را از یک جایی آغاز می‌کردیم و اولین اردوی ما در پرتغال برنامه‌ریزی شد تا بازیکنان در این اردو به هماهنگی بیشتری برسند. در بازی‌های دوستانه‌ای هم که خواهیم داشت بازیکنان باید کیفیت خود را نشان دهند. طبق برنامه ریزی‌ای که داشتیم چند اردو خواهیم داشت که تأثیر همه آنها را در جام ملت‌ها خواهید دید.

تسنیم: پس با این شرایط اردوی بعدی را هم برنامه ریزی کرده‌اید؟

بله، نه‌تنها اردوی بعدی بلکه تمام اردوهایی را که تا جام ملت‌های آسیا داریم برنامه ریزی کرده‌ایم و کار ما شروع شده است. باید شروع خوبی در جام ملت‌ها داشته باشیم و تا آغاز این مسابقات همه چیز تحت کنترل است و برای تمامی اردوها نیز برنامه‌ریزی مناسبی داریم.

تجهیزات ورزشگاه ملی پرتغال در اختیار تیم ملی

تسنیم: چرا پرتغال را به‌عنوان محل اردوی تیم ملی انتخاب کردید؟

موضوع اصلی امکانات بسیار خوب موجود در این اردو است. تمامی تجهیزات ورزشگاه ملی پرتغال به‌نام ژامور در اختیار تیم ایران است. با توجه به اینکه این امکانات متعلق به دولت پرتغال بود با تلاش سفیر پرتغال در ایران و حمایت همه‌جانبه وزارت خارجه پرتغال توانستیم این امکانات را برای اردوی تیم ملی فراهم کنیم. ما برای تفریح به پرتغال نیامده‌ایم، باید سخت کار کرده و با استفاده از بهترین امکانات جلسات تمرینی را برای رشد تیم برگزار کنیم. ضمن اینکه استفاده از ورزشگاه‌ ژامور و اسکورت هیچ هزینه‌ای برای تیم ملی ایران ندارد.

تسنیم: 2 دیدار تدارکاتی ایران در این اردو هم که قطعی شده است.

بله، یک بازی با اشترول تیمی که در لیگ اروپا حضور دارد و سپس مقابل بنفیکا که نیازی به توضیح ندارد و در حال حاضر در لیگ قهرمانان اروپا حضور دارد. برگزاری این دو بازی تقریباً هزینه‌ مادی برای ما ندارد.

اردوی آفریقای جنوبی قطعی شد

تسنیم: صحبت از برگزاری اردوی سوم در آفریقای جنوبی یا کیش بود، بالاخره کدام‌یک را انتخاب کردید؟

اردوی بعدی ما در آفریقای جنوبی برگزار خواهد شد و برنامه ریزی کرده‌ایم تا دوباره در این کشور کمپ خود را برپا کنیم. شرایط آب و هوایی این کشور در ماه دسامبر دقیقاً مطابق با استرالیاست.

تسنیم: انتخاب آفریقای جنوبی علت خاصی داشت، نمی‌توانستید همین اردو را در کیش برگزار کنید؟

در حال حاضر آفریقای جنوبی تنها جایی است که ما می‌توانیم علاوه بر برپایی اردو و انجام تمرینات مناسب، چند بازی تدارکاتی خوب هم داشته باشیم. کمپ تمرینی کیش و این جزیره را جای بسیار مناسبی برای برپایی اردو می‌دانم اما متأسفانه در آنجا نمی‌توانیم بازی تدارکاتی داشته باشیم و به همین دلیل به آفریقای جنوبی می‌رویم.

تسنیم: حریفان تدارکاتی ایران در اردوی آفریقا مشخص شده‌اند یا در حال مذاکره هستید؟

ما منتظر هستیم نتایج نهایی بازی‌های مقدماتی جام ملت‌های آفریقا مشخص شود. بعد از مشخص شدن این نتایج با چند تیم صحبت خواهیم کرد تا حریفان تدارکاتی‌مان را بشناسیم. در همین زمینه تیم ملی آفریقای جنوبی مدنظر ماست اما همان‌طور که گفتم منتظر مشخص شدن نتایج این تیم در جام ملت‌های آفریقا هستیم.

کی‌روش مسافر جام خلیج فارس

تسنیم: جام خلیج فارس هم به‌زودی بین تیم‌های عربی برگزار خواهد شد. برای زیر نظر گرفتن قطر، امارات و بحرین برنامه ریزی کرده‌اید؟

حتماً این بازی‌ها را تحت نظر خواهیم داشت و به‌خوبی حریفان‌مان در جام ملت‌های آسیا را در این تورنمنت زیر نظر می‌گیریم تا آنالیز دقیقی از آنها داشته باشیم.

تسنیم: خودتان هم این مسابقات را از نزدیک می‌بینید یا فقط دستیاران‌تان می‌روند؟

بله، چنین تصمیمی دارم و به‌احتمال زیاد خودم هم خواهم رفت.

تسنیم: علی کریمی هم در این سفر شما را همراهی خواهد کرد تا چند بازی را به او بسپارید؟

در این خصوص هنوز تصمیم نگرفته‌ایم.

احتمال بازی با عراق در سیدنی

تسنیم: در حال حاضر علاوه بر بازی با کره‌جنوبی و فلسطین بازی با تیم آسیایی دیگری را در برنامه دارید؟

ما باید سیر آماده‌سازی تیم ملی برای جام ملت‌ها را به اطلاع مردم برسانیم. امارات 9 بازی، قطر 8 بازی و بحرین هم 8 بازی تا جام ملت‌های آسیا دارند. مردم حق دارند این مسائل را بدانند. تیم ایران در حال حاضر بازی با کره جنوبی را دارد و دیدار با فلسطین در 28 دسامبر (7 دی) قطعی شده است. همان‌طور که گفتم در اردوی آفریقای جنوبی هم به‌دنبال دیدار تدارکاتی هستیم. اردوها و دیدارهای تدارکاتی برای رشد و ارتقای تیم مهم است. در تلاش هستیم در اردوی استرالیا هم دیداری تدارکاتی داشته باشیم که احتمال بازی با عراق وجود دارد.

کار سازمان لیگ آثار خوبی خواهد داشت

تسنیم: در هفته گذشته نشستی با مهدی تاج رئیس سازمان لیگ داشتید، آنجا چه مسائلی طرح شد؟

در 4 سالی که در ایران حضور دارم، امسال برای اولین بار برنامه یک‌ساله لیگ اعلام شد. اکنون تیم‌ها برنامه خود را می‌دانند. من از این برنامه حمایت می‌کنم و به تاج تبریک می‌گویم. شاید مزیت این تصمیم را امروز و فردا نبینیم اما هم در کوتاه‌مدت و هم بلندمدت آثار خوبی خواهد داشت. همین جا از تمامی باشگاه‌ها دعوت می‌کنم تا بررسی کنند با این برنامه یک‌ساله چه‌اندازه در هزینه‌های آنها صرفه‌جویی خواهد شد. آنها از هم اکنون می‌توانند پروازها و هتل خود را برای 6 ماه دیگر هم رزرو کنند و ذخیره مالی انجام دهند. ضمن اینکه مربیان هم می‌توانند کیفیت تمرینات و ریکاوری تیم را مطابق با این برنامه بالا ببرند.

کاهش تعداد تیم‌های لیگ از 18 به 16 تیم قدم مهمی بود که فضا و کیفیت بیشتری را در اختیار باشگاه‌های ما قرار می‌دهد و جوان‌گرایی که در لیگ آغاز شده و قوانین سنی بازیکنان دستاورد بسیار مهمی برای آینده فوتبال ایران است.

تسنیم: و صحبت پایانی؟

ما تلاش‌مان را انجام می‌دهیم و امیدوارم اتحاد خوبی در فوتبال ایران برای موفقیت در جام ملت‌های آسیا شکل بگیرد و همه مردم و اهالی فوتبال ما برای نتیجه گرفتن تیم ایران مانند فضای قبل از جام جهانی برزیل دست در دست هم دهند.

گفت‌وگو از: میلاد حجت‌الاسلامی و علیرضا محرمی

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon