رونمایی از طرح جامع مسکن باز هم به تعویق افتاد/آخوندی: درباره طرح جامع صحبت نمی‌کنم

رونمایی از طرح جامع مسکن باز هم به تعویق افتاد/آخوندی: درباره طرح جامع صحبت نمی‌کنم

خبرگزاری تسنیم: در حالی قرار بود طرح جامع مسکن پس از بازنگری همزمان با روز اسکان بشر (امروز) رونمایی شود که برای بار دوم در یکماه اخیر این رونمایی تا اطلاع ثانوی به تعویق افتاد و وزیر راه و شهرسازی نیز حاضر نیست در این‌باره صحبت کند.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، اوایل شهریور ماه سال جاری وزیر راه و شهرسازی از رونمایی "رسمی" از طرح جامع مسکن در روز 25 شهریور ماه 93 خبر داده و گفته بود: انتظار می رود پس از انتشار تدریجی طرح در هفته های پیش رو، صاحبنظران و نخبگان حوزه مسکن، این طرح را از نظرات و نقدهایشان محروم نسازند.

آخوندی با تاکید بر این‌که  دولت باید مسیر پیش روی را به طور مستمر بازنگری و با توجه به دستاوردها، ناکامی ها و شرایط اجتماعی و اقتصادی موجود، اصلاحات احتمالی را در مسیر دستیابی به اهداف اعمال کند، افزود: گذشت حدود 8 سال از تدوین طرح جامع مسکن، بروز تحولات جمعیتی به روایت سرشماری های نفوس و مسکن سالهای 1385 و1390، اجرای بسیارگسترده یکی از راهکارهای طرح جامع مسکن تحت عنوان واگذاری حق بهره برداری از زمین (طرح مسکن مهر) و بالاخره تغییرات اساسی در رشد اقتصادی و به تبع آن تحولات محسوس در نحوه توزیع درآمد و حجم خانوارهای کم درآمد را می توان از جمله دلایلی دانست که لزوم بازنگری در نقشه راه طرح جامع مسکن را دوچندان کرد.

آخوندی اظهار کرد: بدین منظور شورای راهبردی بازنگری طرح جامع مسکن، تشکیل و با انتخاب دانشگاه صنعتی شریف به عنوان مجری طرح و تشکیل کارگروه های تخصصی(مدیریت زمین و توسعه شهری، نظام تامین مالی و مالیاتها، صنعت ساختمان، مسکن کم درآمدها، بهسازی بافتهای فرسوده و سکونتگاه های غیر رسمی و مسکن روستایی) بازنگری همه جانبه طرح از نیمه دوم سال 1392 آغاز شد.

وزیر راه و شهرسازی یادآور شد: اینک که به مدد الهی و با همت دست اندرکاران، این طرح در مراحل پایانی تدوین قرار گرفته است انتظار می رود پس از انتشار تدریجی طرح در هفته های پیش رو، صاحبنظران و نخبگان حوزه مسکن، این طرح را از نظرات و نقدهایشان محروم نسازند تا انشاالله پس از اخذ نظرات و اعمال جمع بندی نهایی، رونمایی رسمی از سند طرح جامع مسکن در تاریخ 25 شهریور امسال در مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی صورت پذیرفته و شاهد گام دیگری در توسعه بخش مسکن باشیم.

این در حالی بود که در روز موعود خبری از رونمایی نشد و یکی از معاونان آخوندی اعلام کرد نیمه مهرماه امسال همزمان با روز جهانی اسکان بشر از طرح جامع مسکن رونمایی می‌شود.

 اما امروز نیز خبری از رونمایی نشد و وزیر راه و شهرسازی در حاشیه مراسم روز جهانی اسکان بشر در ساختمان سازمان ملی زمین و مسکن در رابطه با طرح جامع مسکن گفت: «درباره طرح جامع مسکن صحبت نمی‌کنم.»

به گزارش تسنیم، یکی از انتقادات کارشناسان و نمایندگان مجلس در یک سال و چند ماه به وزارت راه و شهرسازی دولت یازدهم نداشتن برنامه در حوزه مسکن است، به‌طوریکه برخی نمایندگان از احضار آخوندی برای ارائه توضیح در خصوص طرح جامع مسکن مورد ادعای این وزارتخانه به مجلس خبر دادند.

در این راستا عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس از حضور وزیر راه و شهرسازی برای ارائه برای توضیح در مورد ابهامات طرح جامع مسکن به مجلس خبر داده و گفته بود:  در حالی صحبت از رونمایی طرح جامع مسکن می شود که هنوز این طرح تکمیل نشده و قبل از رونمایی باید آخوندی به سوالات و ابهامات این طرح پاسخ دهد.

چهاردولی با تاکید بر اینکه طرح جامع مسکن هنوز کامل نشده و نواقص و ابهاماتی دارد، افزود: طرح جامع مسکن باید زمانی رونمایی شود که به این  سوالات  و ابهامات پاسخ داده شود.

وی در تشریح سوالات و ابهامات طرح جامع مسکن، تصریح کرد: ابهام اول تعریف هدف دقیق این طرح است، وزارت راه باید دقیقا معلوم کند برای خانه دار کردن اقشار مختلف جامعه به ویژه کسانی که توان مالی مناسبی ندارند، چه برنامه عملیاتی دارد.

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس، افزود: باید مشخص شود با چه روش و راهکاری،  افراد نیازمند،صاحب خانه خواهند شد،  آیا قرار است برای این افراد خانه ای ساخته و به آنها تحویل داده شود و یا اینکه قرار است به آنها تسهیلات ساخت و یا خرید مسکن بدهند؟

چهاردولی گفت: ابهام بعدی مربوط به این است که مجری اصلی طرح جامع مسکن کیست، آیا قرار است وزارت راه این طرح را اجرا کند یا اینکه این ماموریت به تعاونی‌ها و خود مالکان واگذار خواهد شد؟

وی ادامه داد: موضوع بعدی تعیین محل اجرای طرح جامع مسکن است، آیا این طرح در بافت های فرسوده پیاده سازی می شود و یا اینکه مشابه مسکن مهر در حواشی شهرها و بیرون از شهرها قرار است عملیاتی شود؟

عضو هیئت رئیسه کمیسیون عمران مجلس با بیان اینکه هنوز بعد از گذشت ماه ها از بررسی اولیه پیش نویس طرح جامع مسکن و اعلام ابهامات و سوالات از سوی اعضای کمیسیون عمران مجلس،  وزارت راه و شهرسازی پاسخی برای این موارد ارائه نکرده است، تصریح کرد: با این شرایط تاخیر در رونمایی از طرح جامع مسکن را باید به فال نیک گرفت.

در این بین برخی کارشناسان نیز بر این باورند طرح جامع مسکن فاقد برنامه عملیاتی است.

فرهاد بیضایی با بیان این‌که گزارش عرضه شده توسط وزارت راه در این رابطه تاریخ نگاری بخش مسکن است نه طرح جامع مسکن به تسنیم گفت: در حال حاضر طرح جامع مسکن فاقد برنامه عملیاتی و سیاست اجرایی است و به همین دلیل نیز نمی‌توان نقد مناسبی پیرامون آن داشت. در اصل باید برنامه‌های اجرایی در طرح جامع مشخص شود تا بتوان آن را در معرض نقد و چالش قرار داد.

وی با بیان این‌که برنامه‌ای‌ که وزارت راه و شهرسازی تا کنون ارائه داده گزارش اقتصاد کلان از طرح جامع مسکن بوده است،‌ تصریح کرد:  70 درصد از این گزارش به برنامه‌های دولت های گذشته از قبل از انقلاب تاکنون اختصاص دارد، در واقع می توان گفت گزارش عرضه شده تاریخ نگاری بخش مسکن است و نه طرح جامع مسکن.

وی ادامه داد: بخشی کوچکی از این گزارش به تحلیل فضای اقتصادی کشور پرداخته است که عمده مشکلات در تحلیل نادرست از فضای اقتصادی کشور است.

کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که این گزارش تحلیل مناسبی از بازار مسکن ندارد و ساماندهی بازار مسکن در اهداف این طرح قرار نگرفته است، بیان کرد:‌ طرح جامع مسکن ماهیت ضد تولید دارد و مدیران اقتصادی کشور را به علت عدم ارز آوری بخش مسکن به عدم حمایت از بخش مسکن ترغیب می کند.

بیضایی با بیان این‌که دولت شعار حمایت از تولید می‌دهد اما طرح جامع مسکن ماهیت ضد تولید پیدا کرده است، افزود: طرح جامع مسکن به هیچ وجه نمی تواند تقاضای مسکن را پاسخ دهد، چرا که نیاز مسکن را 12 میلیون تا افق 1404 برآورد کرده و گفته شده که تنها 5,8 میلیون ازدواج تا افق 1404 انجام خواهد گرفت.

وی با بیان این‌که هم‌اکنون بیش از 6 میلیون زوج در سن ازدواج- که هنوز ازدواج نکرده اند- در کشور وجود دارد،‌ خاطرنشان کرد: سه میلیون زوج نیز از محدوده سن ازدواج عبور کرده‌اند و تا افق 1404 نیز 10 میلیون زوج جدید به سن ازدواج می‌رسند. این آمار حاکی از آن است که دولت شناخت جدی ای از تقاضای بازار مسکن ندارد.

به گفته وی، این طرح سیاست های جمعیتی کشور را لحاظ نکرده و در تقابل با سیاست های جمعیتی کشور است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه