۱۹۲ میلیارد ریال اعتبار برای کنترل خشکیدگی جنگل‌های زاگرس کرمانشاه نیاز است

192 میلیارد ریال اعتبار برای کنترل خشکیدگی جنگل‌های زاگرس کرمانشاه نیاز است

خبرگزاری تسنیم: مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه گفت: کنترل خشکیدگی سطح باقیمانده جنگل‌های حوزه زاگرس استان کرمانشاه به مساحت ۱۴۰ هزار هکتار به ۱۹۲ میلیارد ریال اعتبار نیازمند است.

حسین سلیمانی در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در کرمانشاه، پیرامون پدیده خشکیدگی جنگل‌های زاگرس استان اظهار کرد: خشکیدگی جنگل‌های استان در سال 91 و در مناطق جنوبی استان در سطح شهرستان‌های گیلانغرب، سرپل ذهاب، اسلام آبادغرب، دالاهو و کرمانشاه به میزان 155 هزار هکتار شناسایی شده‌ است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه با اشاره به اینکه نیمی از مناطق مذکور دارای شدت و پراکنش 1 تا 25 درصد و نیمی دیگر 25 تا 75 درصد هستند بیان کرد: خشکیدگی علاوه بر درختان بلوط در درختان زالزالک و بادام وحشی نیز مشاهده شده است.

سلیمانی گفت: بیماری و آفات شناسایی شده در جنگل‌های استان شامل بیماری ذغالی بلوط، گیاه نیمه انگلی لورانتوس و سوسک چوبخوار هستند که جهت مبارزه با این بیماری‌ها اقدامات موفقیت آمیزی انجام شده است.

وی با اشاره به اقدامات انجام شده افزود: ستاد راهبردی خشکیدگی جنگل‌های استان متشکل از جهاد کشاورزی، مرکز تحقیقات کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان‌های مردم نهاد، صدا و سیما، بسیج سازندگی، دانشکده کشاورزی، استانداری و منابع طبیعی با دو کمیته اجرایی و پژوهشی توسط منابع طبیعی استان تشکیل شده است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان کرمانشاه بیان کرد: مطالعه میدانی از جمله شناسایی عوامل مؤثر در ایجاد پدیده و تعیین الگوهای پراکنش، تهیه نقشه‌های پهنه بندی، ارزیابی و منیتورینگ گسترش خشکیدگی و انعقاد قراردادهای پژوهشی با مرکز تحقیقات منابع طبیعی از دیگر اقدامات منابع طبیعی استان است.

سلیمانی در مورد اقدامات دیگر منابع طبیعی استان کرمانشاه گفت: اعمال روش‌های قرنطینه‌ای شامل ایجاد منطقه حائل و جلوگیری از حمل چوب‌های آلوده به سایر مناطق استان، مدیریت چرای دام‌ها و آموزش بهره‌برداران مستقر در جنگل‌ها نیز از اقدامات منابع طبیعی استان هستند.

وی اطلاع رسانی و ایجاد حساسیت در مسئولان و مردم را به عنوان دیگر اقدام انجام شده شامل طرح موضوع در کارگروه آمایش استان، مکاتبه با مجمع نمایندگان استان در مجلس شورای اسلامی، پیگیری بازدید نمایندگان فائو و سازمان تحقیقات جنگل‌ها از استان، مصاحبه و پخش گزارش از صدا و سیما و مطبوعات داخلی و سراسری و برگزاری همایش مرگ جنگل‌ها در استان عنوان کرد.

سلیمانی با بیان اینکه تاکنون 30 میلیارد ریال از محل اعتبارات ملی برای جنگل‌های استان هزینه شده است گفت: تهیه دستورالعمل‌های اجرایی و ابلاغ آن به شهرستان‌ها، عملیات اجرایی شامل مبارزه با لورانتوس در سطح 35 هزار هکتار، کنترل خشکیدگی در سطح 30 هزار هکتار و عملیات نهال کاری جایگزین در سطح 3 هزار و 500 هکتار در امسال در قالب کنترل و مبارزه با آفات و امراض خشکیدگی جنگل‌ها از اقدامات منابع طبیعی است.

سلیمانی اعتبارات مورد نیاز سطح باقیمانده کنترل خشکیدگی در 120 هزار هکتار را 72 میلیارد ریال عنوان کرد و افزود: جهت اجرای عملیات ذخیره نزولات در سطح جنگل‌های آسیب دیده به مساحت 10 هزار هکتار 60 میلیارد ریال اعتبار و جهت اجرای نهال کاری جایگزین در سطح 10 هزار هکتار به 60 میلیارد ریال اعتبار مشارکتی و در مجموع 192 میلیارد ریال اعتبار برای کنترل خشکیدگی سطح باقیمانده به مساحت 140 هزار هکتار نیاز است.

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon