آبیاری نوین ۸۳ هزار هکتار اراضی اردبیل؛ راهکاری اساسی برای حل بحران بی‌آبی

آبیاری نوین 83 هزار هکتار اراضی اردبیل؛ راهکاری اساسی برای حل بحران بی‌آبی

خبرگزاری تسنیم: آبیاری نوین ۸۳ هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان اردبیل، راهکاری اساسی برای حل بحران بی آبی در منطقه محسوب می شود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، با نمود پیدا کردن بحران بی آبی در کشور این روزها دغدغه آب به یک چالش اساسی در کشور تبدیل شده و استان اردبیل نیز از این امر مستثنی نیست.

خشک شدن تدریجی آب از زاینده رود اصفهان گرفته تا سد ارس پارس آباد مغان تهدیدی بزرگ برای آینده این کشور به حساب می آید که نیازمند راهکار اساسی دولت تدبیر و امید برای حل این بحران است.

مصرف آب از بخش کشاورزی گرفته تا مصرف در بخش خانگی به شدت افزایش یافته و روز به روز مقدار زیادی از این آب به این ترتیب به هدر می رود.

بحران بی آبی به یک چالش بزرگ در کشور تبدیل شده به طوری که رئیس جمهور در سفر اخیر به اردبیل بحران بی آبی را یک مشکل جدی عنوان کرد و گفت: دولت تدبیر و امید با برگزاری جلسات مختلف راهکارهای اساسی را برای خروج از این بحران اتخاذ کرده است.

حجت الاسلام حسن روحانی در این سفر بیان کرد:‌ آب نیاز اساسی بشر است و باید فرهنگ الگوی مصرف بهینه در کشور به صورت همگانی ترویج شود تا آیندگان نیز از این نعمت بزرگ الهی بی نصیب نباشند.

وی با اشاره به بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی افزود: برای کاهش مصرف آب در بخش کشاورزی استان اردبیل 83 هزار هکتار از اراضی کشاورزی استان تحت پوشش آبیاری نوین قرار می گیرد.

چندین سال است که کشاورزی استان به صورت سنتی اداره می شود و در این استان مقدار زیادی از آب به هدر می رود و به گفته کارشناسان رفته رفته آب های زیرزمینی استان در حال خشک شدن است.

مصوبه اجرای 83 هزار هکتار از اراضی استان بزرگترین هدیه رئیس جمهور به اردبیل

مدیرکل آب منطقه ای استان اردبیل مصوبه اجرای 83 هزار هکتار از اردبیل برای سیستم آبیاری نوین را بزرگترین دستاورد سفر رئیس جمهور به اردبیل محسوب دانست که با اتمام این پروژه مصرف آب در بخش کشاورزی به طور اساسی کاهش می یابد.

داوود نجفیان تصریح کرد:‌ باید کشت محصولات با راندمان آبی پایین جایگزین محصولات با راندمان آبی بالا شود تا بحران بی آبی در استان نمود پیدا نکند.

با سیاست های دولت تدبیر و امید اعتبارات ویژه ای برای اجرای آبیاری نوین در کشور در نظر گرفته شده و باید کشاورزان در این راستا با اجرای این طرح با دولت مشارکت کنند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان اردبیل نیز گفت: اجرای طرح آبیاری نوین در استان آغاز شده و برای اجرای این امر دولت 85 درصد هزینه را خود پرداخت می کند و 15 درصد را نیز به صورت تسهیلات کم بهره در اختیار کشاورزان قرار می دهد.

عدیل سروی افزود:‌ مهمترین سیاست بخش کشاورزی استان اجرای سیستم آبیاری نوین و ترویج فرهنگ الگوی مصرف بهینه است که در این راستا گام های اساسی برداشته شده است.

بی شک با حمایت دولت و استقبال کشاورزان از سیستم مدرنیزه کشاورزی می توان گام محکمی برای خروج از خشکسالی برداشت که تحقق این امر نیازمند عزم همگانی مدیریت جهادی است.

به گفته کارشناسان کشاورزی در اراضی که سیستم آبیاری نوین ایجاد شده است میزان بهره وری تولید محصولات در این اراضی افزایش چشمگیری داشته است و علاوه بر کاهش مصرف آب کیفیت محصول را نیز ارتقا داده است.

اختصاص 8 میلیارد دلار به دستور مقام معظم رهبری به پروژه های مرزی و مهار آب های مرزی

به گفته نماینده مردم اردبیل،‌ نیر، نمین و سرعین در مجلس شورای اسلامی  8 میلیارد دلار بنا به دستور مقام معظم رهبری به پروژه های مرزی و مهار آب‌های مرزی اختصاص یافت.

منصور حقیقیت پور بیان کرد:‌ بیشترین مقدار این اعتبار به پروژه هیا آبی اختصاص می یابد و از این اعتبار 1 هزار و 760 میلیارد تومان به پروژه های مرزی و مهار آب های مرزی استان اردبیل اختصاص داده می شود.

بی شک این امر نشان دهنده توجه ویژه مقام معظم رهبری به مساله آب است و اختصاص این بودجه نقش اساسی در مقابله با بحران بی آبی ایفا می کند.

برخی پروژه های آبی استان اردبیل سال ها است که به دلیل عدم برنامه ریزی مناسب و نبود اعتبارات نیمه تمام مانده و نیازمند توجه جدی دولتمردان تدبیر و امید است.

مدیرعامل آب منطقه ای استان اردبیل اظهار کرد:‌ مهمترین پروژه‌های مرزی استان شامل شبکه خداآفرین، سد احمدبیگلوی مشگین شهر، سد تازه کند، سد عمارت گرمی، طرح توسعه بالهارود و ساماندهی رودخانه ارس در صورت فراهم شدن به موقع این اعتبارات تا پایان سال 96 تکمیل می شود.

داوود نجفیان گفت:‌ با تکمیل این پروژه های عظیم تحول عظیمی در حوزه آب منطقه ایجاد شده و مردم منطقه شاهد دستاورد بزرگ در حوزه آب می شوند.

استان اردبیل دارای سدهایی بسیار عظیم است که چشم اهالی منطقه به این سدها دوخته شده که از مهمترین این سدها سد بفراجرد و سد گیوی است که متاسفانه هنوز تکمیل نشده است.

مدیرعامل آب منطقه ای اردبیل در این راستا تصریح کرد: پروژه سد گیوی پیشرفت فیزیکی 86 درصد و سد بفراجرد پیشرفت فیزیکی 70 درصدی دارد و تکمیل این 2 پروژه نیازمند 75 میلیارد تومان اعتبار است که با مصوبه تامین اعتبار این پروژه ها در زمان مشخص این 2 پروژه تکمیل می شوند.

10 میلیارد تومان به تکمیل سد عنبران اختصاص یافت

سخنگوی دولت و معاون برنامه ریزی رئیس جمهور در سفر چند روز پیش به عنبران اظهار کرد: 10 میلیارد تومان به تکمیل سد عنبران اختصاص داده شده است.

نوبخت افزود: با اختصاص این اعتبار سد عنبران در آینده‌ای نزدیک تکمیل می شود که هزاران هکتار از اراضی عنبران تحت پوشش آب می رود.

معاون برنامه ریزی رئیس جمهور در این سفر دو ساعته با اشاره به مشکل آب شرب عنبران گفت: 2 میلیارد تومان برای آبرسانی به منطقه عنبران در نظر گرفته شده است.

وی تصریح کرد:‌ تمام پروژه های آبی که دولت تدبیر و امید نسبت به تکمیل آن قول مساعد داده در زمان مشخص اجرایی می شود.

بحران بی آبی باعث مهاجرت بی رویه مردم ارشق مشگین شهر شد

بخشدار ارشق مشگین شهر بیان کرد:‌ با نمود پیدا کردن بحران بی آبی مهاجرت از منطقه ارشق افزایش چشمیگری داشته است.

ظاهر نوری افزود: بیش از 90 درصد روستاهای بخش ارشق مشگین شهر با کمبود آب شرب کشاورزی رو به رو هستند و تولید محصولات کشاورزی به دلیل نبود آب کاهش چشمگیری داشته است.

منطقه ارشق مشگین شهر یکی از مناطق بکر استان اردبیل با ظرفیت بالای کشاورزی است که با وجود داشتن اراضی مرغوب متاسفانه از نعمت آب کم برخوردار شده و مردم منطقه را دچار چالش بزرگی کرده است.

اکثر روستاهای منطقه ارشق فاقد آب آشامدینی سالم هستند و هر روز آب به مقدار بسیار کم از طریق تانکر توزیع می شود و مردم از این امر ناراضی بوده و خواستار تدابیر ویژه دولت در این زمینه هستند.

در پیگیری مشکل آب ارشق از مدیرعامل آب منطقه ای استان اظهار کرد: اجرای پروژه آبرسانی از سد و شبکه سبلان به بخش ارشق مد نظر قرار گرفته و این طرح به زودی اجرایی می شود.

داوود نجفیان با اشاره به خسارات وارد شده به اراضی منطقه ارشق از بحران بی آبی در این منطقه گفت:‌ با اجرای طرح آبرسانی از سد شبکه سبلان مردم ارشق از بحران بی آبی نجات می یابند.

مردم منطقه ارشق بی صبرانه منتظر اجرای این طرح هستند که امیدواریم هر چه زودتر این امر تحقق پیدا کند.

متاسفانه در کنار بحران بی آبی در اردبیل بارش رحمت الهی نیز امسال در این منطقه کاهش یافته و این امر بحران بی آبی در اردبیل را تشدید کرده است.

استاندار اردبیل نیز در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در اردبیل با اشاره به بیشترین مصرف آب در بخش کشاورزی اظهار کرد:‌ باید الگوی مصرف بهینه آب در بخش های مختلف ترویج شود و در این راستا باید آموزش های لازم ارائه شود.

مجید خدابخش گفت: کشت محصولات با راندمان آبی پایین در استان اردبیل به ویژه در منطقه ارشق با موفقیت رو به رو بوده چنانچه زغفران و پسته در ارشق و فندق در نمین که مصرف آب پایین دارند تولید شده و برای فروش به بازار عرضه می شوند.

تولید محصولات کشاورزی با راندمان آبی پایین در استان اردبیل موفقیت آمیز بوده است

مسئله آب بیش از هر موضوعی مورد توجه همگان قرار گرفته به طوری که امام جمعه اردبیل نیز در خطبه های نماز جمعه با اشاره به بروز خشکسالی و کمبود بارش آب در استان به ویژه در دشت مغان بیان کرد: دولتمردان باید هر چه زودتر راهکارهای اساسی را در منطقه به ویژه دشت مغان ایجاد کنند.

آیت الله سیدحسن عاملی افزود: باید مصرف بهینه آب در همه بخش ها رعایت شود تا کشور و منطقه از این بحران خارج شده و در ذخیره سازی برای آیندگان تمام تلاش خود را انجام دهیم.

خارج شدن از بحران بی آبی منوط به مدیریت جهادی دولتمردان و ترویج الگوی مصرف بهینه و عزم همگان در مصرف بهینه آب است که باید هرچه زودتر همگان این مشکل اساسی را درک کرده و کشور و منطقه را برای همیشه از این نعمت بزرگ الهی برخوردار کنیم.

گزارش از اکبر رزمی

عکس از موسی تقوی نمین

انتهای پیام/ ب

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon