میاندوآب در برزخ بی آبی/ شکایت مردم و نمایندگان مجلس از اجرای طرح نکاشت

میاندوآب در برزخ بی آبی/ شکایت مردم و نمایندگان مجلس از اجرای طرح نکاشت

خبرگزاری تسنیم: بحران دریاچه ارومیه در چند سال اخیر بسیاری از موضوعات مربوط به پیرامون خود را تحت تاثیر قرار داده و بخش کشاورزی به عنوان عمده ترین مصرف کننده آب بیش از گذشته مورد بازبینی قرار گرفته و برنامه های گسترده ای در این بخش آغاز شده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از ارومیه، این روزها با تشدید وضعیت بحرانی دریاچه ارومیه و کم شدن پی در پی آب های آن و فشار افکار عمومی، روزی نیست که انواع و اقسام خبرهای نا امید کنند در مورد دریاچه ارومیه بر روی خروجی انواع رسانه ها قرار نگیرد.

به تازگی با آغاز بخشی از راهکارهای 26 گانه احیا دریاچه ارومیه طرحی در بخش کشاورزی مورد اجرا قرار گرفته که هدف از ان کاهش مصرف آب در این حوضه پر مصرف است.

با افزایش سطح زمین های زیر کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه در سه دهه گذشته به سه برابر و توسعه کشاورزی سنتی و بی توجهی به ضرورت مدرن سازی این بخش، اکنون شرایطی فراهم آمده که عملاً در برخی شهرستانها راهی جز تعطیل کردن بخش کشاورزی باقی نمانده است.

طرح نکاشت، دریاچه را پر آب می کند یا بیکاران را فزونی می بخشد؟

درست به همین خاطر است که طرحی با عنوان نکاشت از سوی ستاد ملی احیا دریاچه ارومیه به عنوان یک راهکار برگزیده شده تا در چی ان با پرداخت اجاره زمین های کشاورزان امکان صرفه جویی در آب فراهم آید.

این طرح در حالی با مبالغ پرداختی اجاره نه چندان زیاد در حال اجراست که به نظر می رسد تبعات ناشی از اجرای آن چندان که مردم و نمایندگان آنها در مجلس شورای اسلامی را قانع کند سنجیده نشده است.

حجت الاسلام روح الله بیگی که یکی از دو نماینده سه شهر میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی است در باره این طرح معتقد است امضا و تصویب طرح نکاشت در واقع امضای خیانت به رشد، توسعه و سرسبزی  میاندوآب، شاهین دژ و تکاب است.

وی تصریح می کند: امضای این طرح، امضای بیکاری جوانان و بیکاری شاغلان است.

تبعات اجتماعی طرح نکاشت در میاندوآب

بیگی با بیان اینکه مهاجرت روستائیان از روستاها به شهر از نتایج این طرح است گفت: در نیجه این طرح آسیب های اجتماعی یکی پس از دیگری متوجه مردم می شود و در واقع این طرح، فاقد تدابیر امیدبخشانه است و هرکس آن را امضا کند در واقع از بیکاری، آسیب های اجتماعی، هرج و مرج و بی سر و سامانی جوانان و خانواده ها حمایت می کند.

به عقیده وی طرح نکاشت  بدبختی دیگر برای آذربایجان غربی در درمان دریاچه ارومیه است که پس از خشکی این دریاچه گریبان آذربایجان غربی را می گیرد.

بیگی اظهار کرد: با اجرای این طرح هم دولت از لحاظ مادی و معنوی متضرر می شود و فقط یک نفر کشاورز بیکار نمی شود بلکه چندین نفر دیگر بیکار می شوند.

نماینده مردم میاندوآب، تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی افزود: اگر به جای این کار، آب ارس را به تبریز انتقال دهند این کار کفاف می دهد ولی اینها از راه کارشناسی نمی روند و در دایره بی تدبیری دور می زنند.

نامه نگاری مردم و نمایندگان مجلس به رئیس جمهور

اما انتقادها از سوی این نماینده مجلس درباره نحوه اجرای طرح نکاشت به اینجا ختم نشده است چراکه وی خبر از نامه ای رسمی داده که نمایندگان آذربایجان غربی با نگارش و امضای آن و ارسال به رئیس جمهور، معاون اول رئیس جمهور، رئیس کمیسیون کشاورزی، وزیر جهاد کشاورزی و وزیر نیرو و نائب رئیس مجلس مراتب اعتراض خود را به طرح نکاشت دولت درحوزه انتخابیه خود اعلام کرده اند.

مهدی عیسی زاده یکی دیگر از نمایندگان مردم میاندوآب، تکاب و شاهین دژ در مجلس شورای اسلامی نیز نگاهی کاملا منتقدنه به طرح نکاشت دارد و در این باره معتقد است برای تصمیم گیری درمورد طرح نکاشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه از نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی دعوتی به عمل نیامده و این کار نوعی بی ادبی از سوی ستاد احیای دریاچه ارومیه محسوب می شود.

وی افزود: هیچکدام از نمایندگان استانی به این طرح در 48 هزار هکتار از حوضه آبریز دریاچه ارومیه رضایت ندارند و در این رابطه در میاندوآب 65 هزار هکتار دشت وجود دارد که با طرح عدم کاشت باید از کاشت 48 هزار هکتار زمین در این منطقه صرف نظر کرد.

طرح نکاشت بیکاری جوانان را تشدید می کند

عیسی زاده تصریح کرد: کل حق آبه منطقه میاندوآب 700 میلیون متر مکعب است که از ابتدای انقلاب اسلامی حتی 300 متر مکعب برداشت نشده است و تنها به 200 میلیون متر مکعب آب به مزارع مردم می رسد بنابراین 300 میلیون متر مکعب آبی که از سوی میاندوآب به تبریز می رسد باید از جای دیگری تامین شود.

وی افزود: اجرای طرح عدم کشت موقت در حوزه آبریز دریاچه ارومیه سبب بیکاری هزاران نفر و کوچ و هدایت آنها به شهرها می شود که خود مغایر با فرمایشات اخیر رئیس جمهور است.

نماینده مردم میاندوآب، شاهین دژ و تکاب در مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: با وجود اینکه استاندار آذربایجان غربی اطمینان داده که این طرح مشکلی را برای شهرستان های همجوار دریاچه ارومیه به وجود نمی آورد اما اطمینان داریم که مشکلات بسیاری به وجود می آید.

توسعه صنعتی پیش نیاز اجرای طرح نکاشت است

نادر قاضی پور یکی از سه نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی نیز که پیوسته به موضوع بحران دریاچه ارومیه توجه دارد در این ارتباط گفت: دولت به خاطر اینکه از کار فرار کنند و به نام دریاچه ارومیه آب آذربایجان غربی را به آذربایجان شرقی ببرد طرح نکاشت را ارائه کرده است.

وی اظهار کرد: طرح محدودیت موقت کشت در حوضه آبریز دریاچه ارومیه باید در ابتدا در آذربایجان شرقی و کردستان اجرا شود و بعد از آن در آذربایجان غربی اجرایی شود.

نماینده مردم ارومیه این طرح را به ضرر کشاورزان دانست و افزود: ما نمایندگان آذربایجان غربی کاملا با این طرح مخالف هستیم و مسئولان اگر می خواستند طرح نکاشت را اجرا کنند ابتدا باید با احداث کارخانه زمینه اشتغال کشاورزان را فراهم می کردند و پس از آن به فکر اجرای این طرح می شدند.

وی با انتقاد از اجرای این طرح تصریح کرد: اجرای این طرح مشکلات زیادی را در استان به همراه خواهد داشت که کوچ، بیکاری، مهاجرت و مشکلات اجتماعی و امنیتی از جمله تبعات این طرح ناصحیح است.

اما در این میان مدیریت برخی منابع آبی آذربایجان غربی از سوی آب منطقه ای آذربایجان شرقی و انتقال آب بسیار زیادی از رودخانه های سیمینه و زرینه رود به این استان و احداث خط دوم انتقال آن بر نگرانی های کشاورزان این منطقه افزوده است.

گزارش از محمّد آقایی پر

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon