مخالف معرفی وزرا از سوی نامزدها هستم/ شورای نگهبان از کاندیداها برنامه بخواهد

مخالف معرفی وزرا از سوی نامزدها هستم/ شورای نگهبان از کاندیداها برنامه بخواهد

خبرگزاری تسنیم: عضو ائتلاف ۵گانه اصولگرایان با بیان اینکه مخالف معرفی وزار از سوی نامزدها هستم، تأکید کرد: شورای نگهبان از کاندیداها برنامه بخواهد.

به گزارش خبرنگار حوزه احزاب خبرگزاری تسنیم، محمدرضا باهنر عضو ائتلاف 5گانه اصوگرایان عصر امروز در ادامه نشست خبری خود که در خبرگزاری تسنیم، در پاسخ به این سوال که نتایج نظرسنجی‌ها به کجا رسیده است؟ گفت: نظرسنجی‌ها باید علمی باشد از این رو قاعدتا گران تمام می‌شود، ضمن اینکه دوستانی که نظرسنجی می‌کنند تجربه عمیقی ندارند لذا ما در نظرسنجی‌ها از  5- 6 نهاد حکومتی استفاده می‌کنیم، چرا که اگر بخواهیم خصوصی این نظرسنجی‌ها را انجام دهیم، گران تمام می‌شود به همین جهت سعی می‌کنیم از نظرسنجی نهادها استفاده کنیم.

وی افزود: اینکه چقدر این نظرسنجی‌ها واقعیت دارد، باید از نتایج نظرسنجی‌های 5ارگان استفاده و از تقاطی آنها به واقعیت نزدیک شویم؛ قرار این است تا قبل از پایان ثبت نام نظرسنجی‌ها را دنبال کنیم. 

عضو ائتلاف 5گانه اصولگریان تصریح کرد: نظرسنجی‌ها تفاوت دارد، شاید در یک نظرسنجی بنده در رتبه بالایی و دیگری در رتبه پایینی قرار بگیرد. هر مقدار دیرتر در نظرسنجی‌ها متمرکزتر شویم، به واقعیت نزدیک‌تر می‌شویم؛ قرارمان بر این است که تا قبل از پایان مهلت ثبت نام، از نظرسنجی‌ها کشف حقیقت کنیم و به محض اینکه تکلیف‌مان روشن شد، اعلام می‌کنیم اما اینکه چه کسی در حال حاضر جلوست و چه کسی عقب، چون در نظرسنجی‌ها متفاوت است، الان گفتنش به صلاح نیست.

باهنر در ادامه در پاسخ به این سوال که به نظر شما چند نفر در انتخابات یازدهم ریاست‌جمهوری ثبت‌نام می‌کنند، افزود: افرادی که ثبت‌نام می‌کنند زیاد هستند. ضمن اینکه رجل سیاسی تعریف روشنی دارد و ما در این باره مصوبه‌ای در مجلس گذراندیم، اما شورای نگهبان ایراد گرفت. بر این اساس باید خود شورا ضوابطی را بنویسد و وزارت کشور هم موظف است که از هر کسی که مراجعه می‌کند، نام‌نویسی کند. به نظرم تعداد ثبت‌نام کنندگان زیاد خواهد بود ضمن اینکه در گذشته هم 1000 نفر در انتخابات ثبت‌نام می‌کردند.

مدیر و مدبر بودن، رجل سیاسی و مذهبی و توانایی لازم برای مدیریت اجرایی کشور از مهمترین محورهایی بود که محمدرضا باهنر درباره ویژگی‌های رئیس‌جمهور به آن اشاره کرد و گفت: به نظر می‌رسد هر تعداد هم در انتخابات ثبت‌نام کنند، اگر قرار باشد واقعا رجل سیاسی انتخاب شود، تعداد تایید صلاحیت شده‌ها، به بیش از 10-12 نفر نرسد لذا برخی‌ها بهتر است ثبت نام نکنند.

باهنر خاطرنشان کرد: مقام معظم رهبری نیز فرموده‌اند که رئیس جمهور باید توانایی‌های لازمی برای اجرا داشته باشند چرا که مسئولیت، مسئولیت سنگینی است.

خبرنگاری از وی سوال کرد که هاشمی‌رفسنجانی اخیرا گفته که بدون موافقت رهبری پا به صحنه رقابت نمی‌گذارد، موضع‌گیری وی را چگونه ارزیابی می‌کنید؟ باهنر در پاسخ به این سوال گفت: عموماً افرادی که به مقام معظم رهبری مراجعه کردند، یک پاسخ شنیدند و آن اینکه بنده نفیا و اثباتا چیزی نمی‌گویم و خودتان باید تصمیم بگیرید. ما چیزی در این باره نشنیده‌ایم ولی معتقدم که خوب هم نیست که بگوییم با موافقت رهبری یا با اجازه ایشان باید وارد صحنه انتخابات شویم؛ حضرت آقا قرار نیست به کسی اجازه یا کسی را در انتخابات منع کنند.

عضو ائتلاف پنج‌گانه اصوگرایان اظهار داشت: درباره تائید یا عدم تائید داوطلبان هم بهتر است که ما اظهارنظر نکنیم چون پرونده‌مان در معرض قضاوت شورای نگهبان است؛ اما اگر هاشمی رفسنجانی کاندیدا شده و تایید هم شود، من و امثال من رقیبش خواهیم بود البته درباره رد یا تایید صلاحیتش نمی‌توانم صحبتی کنم چون در حیطه اختیار شورای نگهبان است.

باهنر تصریح کرد: شورای نگهبان نیز باید در رجل سیاسی-مذهبی بودن، مدیر و مدبر بودن، دقت بیشتری کند. بنده به دوستان و کاندیداها توصیه می‌کنم که برنامه بدهند و در کنار این برنامه، کارنامه هم بدهند. برنامه و کارنامه با هم باید همخوانی داشته باشد. در این صورت شورای نگهبان می‌تواند هم برنامه و هم کارنامه نامزدها را با هم تطبیق دهد و من هم موافقم که شورای نگهبان از نامزدها برنامه بخواهد.

برنامه شما برای حمایت از تولید داخلی و حمایت از کسب و کار چیست؟ این سوال یکی دیگر از خبرنگاران از باهنر بود که پاسخ از وی شنید که، "مسئله تولید، گرانی و بیکاری، ناکارآمدی دولت را 3 چالش اصلی آینده است،  تولیدات نیاز به حمایت دارند والبته باید قابلیت صادرات هم داشته باشند؛ سیاست‌راهبردی بودجه دولت باید بی‌نیاز از درآمد نفت باشد. ضمن آنکه ما سیاست‌های راهبردی را قبول داریم."

وی ادامه داد: هنر دولت آینده این است که نقدینگی زیاد را که در این 8 سال شاهد آن بودیم، هدایت کند. اقتصاد هم با زور اصلاح نمی‌شود بلکه باید آنها را با راه‌حل‌های اقتصادی انجام دهیم. 

"گرانی و بیکاری و چالش کارآمدی دولت از معضلات کنونی هستند؛ اگر کسی از افراد توانمند و مدیر و مدبر استفاده کند، بسیاری از این مشکلات قابل حل است."

باهنر در ادامه تاکید کرد: تولید داخلی باید کیفیتش بالا برود و مردم هم باید باور کنند که تولید هر کالای داخلی به معنای ایجاد یک فرصت شغلی است. اگر خانواده‌ای از بیکاری فرزندش رنج می‌برد بداند که فقط با تقویت تولید داخل می‌تواند از این معضل خلاص شود. در مورد فضای کسب و کار هم ما قانونی را در مجلس تصویب کردیم اما خبری از اجرای دقیق آن در دولت وجود ندارد. کسب و کار باید به صورت دقیق اجرا شود چرا که امکانات وسیع، نفت‌وگاز و موقعیت‌های استراتژیکی داریم و می‌توانیم از این امکانات در کنار نیروهای باهوش در جهت تولید استفاده کنیم. معتقدم می‌توان تولید را از مشکلات نجات داده و بازار دلالی را به سمت بازار تولید برد؛ باید تولید داخلی را تقویت کنیم البته حمایت از تولید داخلی نباید باعث آن شود که کیفیت تولید پایین بیاید.

خبرنگار خبرگزاری تسنیم در ادامه این نشست خبری، سوال کرد که شما چقدر به داشتن برنامه اعتقاد دارید و آیا برنامه و تیم شما مشخص شده‌اند یا خیر؟ باهنر هم در پاسخ گفت: بنده یکی از آدم‌هایی هستم که با برنامه‌کار کردن را قبول دارم، چرا که بدون برنامه کار کردن ضایعاتی را به ما وارد می کند و در این 5 برنامه‌ای که تصویب شده است، در 4 برنامه آن حضور جدی و تعیین‌کننده‌ای داشتم. ممکن است دولت بگوید ماده‌ای از برنامه‌ای که مجلس تصویب شده را قبول ندارم اما بنده خودم از عمق قلب آن برنامه را قبول دارم.

عضو ائتلاف 5گانه اصولگرایان تاکید کرد: رؤسای جمهوری و یا افرادی که کاندیدا می‌شوند، ضرورتی ندارد برنامه‌های راهبردی ارائه دهند، چرا که کشور برنامه دارد و رهبری سیاست‌های کلی را ابلاغ فرموده‌اند؛ اگر هم قرار است این برنامه‌ها تغییر کند، فرآیند آن مشخص است از این رو بر این باورم که رؤسای جمهوری برنامه‌های اجرایی بدهند، تا بدین وسیله کارهای مهم انجام دهیم. راه‌حل برنامه‌ها مشخص است و ما در قالب جزوه‌هایی آنها را منتشر خواهیم کرد.

باهنر ادامه داد: در رابطه با تیم، شاید اشتباه برداشت شده و این بیشتر برمی‌گردد به عملکرد رئیس جمهور فعلی؛ وی در حال حاضر فکر می‌کند که وزیری که معرفی می‌کند، باید مجلس قبول کند، در حالی که هم دولت و هم مجلس باید موافق باشند؛ من با اینکه نامزدها، وزرا را معرفی کنند، مخالف هستم.

عضو ائتلاف پنج‌گانه اصولگرایان اضافه کرد: البته رئیس‌جمهور می‌تواند پست‌های دیگر در دولت، مانند معاون اول، دبیر شورای امنیت ملی و رئیس سازمان برنامه و بودجه را معرفی کند. بر این اساس بنده تیم خود را در این حوزه‌ها در نظر گرفتم ولی فعلا آن را لو نمی‌دهم.

وی احیای سازمان برنامه‌ و بودجه را یکی از کارهای مهم و اساسی دولت آینده‌ دانست و گفت: اولین کار رئیس جمهور آتی باید احیای سازمان برنامه و بودجه باشد.

باهنر در پاسخ به این سوال که آیا، یک نفر خروجی ائتلاف 5گانه خواهد بود و کاندیدای نهایی در روز آخر ثبت‌نام‌ها به وزارت کشور خواهد رفت، گفت: بله، این کار در روز آخر انجام می‌شود.

وی ادامه داد: ما در ائتلاف از ابتدا بحث داشتیم که به نظر واحد برسیم و وقتی که این نظر را بررسی کردیم، به این نتیجه رسیدیم که به کاندیدای واحد برسیم و با بقیه اعضاء قرار گذاشتیم که کاندیدای واحد را معرفی کنیم.

عضو ائتلاف 5گانه اصولگرایان تصریح کرد: ما با دوستان اصولگرای خود چه در ائتلاف سه‌گانه و چه در ائتلاف 5گانه اختلاف موضعی با یکدیگر نداریم، بعضی‌ها می‌پرسند که تفاوت شما را اعضای ائتلاف سه‌گانه چیست و من می‌گویم که ما با یکدیگر اختلاف موضع سیاسی و ایدئولوژیک نداریم.

باهنر همچنین تصریح کرد: ممکن است هر کسی خودش را کارآمدتر از بقیه بداند که قاعدتا هم باید همین طور باشد؛ در معارف دینی خود یاد گرفته‌ایم که اگر کسی دیگری را در ذهنش نسبت به خودش ترجیح دهد، حق ندارد وارد میدان شود، بنابراین از نظر کارآمدی، همه کاندیداها ممکن است که ادعاهایی داشته باشند اما میزان کارآمدی در نظرسنجی‌ها و توسط مردم مشخص می‌شود و در نهایت فرد کارآمد انتخاب می‌شود.

وی در همین زمینه افزود: ممکن است که کارآمدترین فرد، اعتباری از سوی مردم نداشته باشد. بنابر این نمی‌تواند رئیس جمهور شود. برنامه‌های ما در ائتلاف اختلاف زیادی با هم ندارد و فقط بحث کارآمدی مطرح است، که آن را هم مردم باید تشخیص دهند. 

نایب رئیس مجلس در پاسخ به این سوال که اگر شما رئیس جمهور شوید، به سمت نظام پارلمانی و نخست‌وزیری می‌روید یا خیرگفت: من در آن زمان از سخنان حضرت آقا اینطور برداشت کردم که ایشان برای تبیین قابلیت تجدید نظر در برخی بخش‌های قانون اساسی این موضوع را مطرح کرده‌اند که ممکن است مثلا سیستم ریاستی در کشور به سیستم پارلمانی تغییر کند. بعدها هم معظم‌له در بخش‌هایی از سخنانشان تفهیم کردند که مقصودشان از این سخنان فقط تبیین قابلیت تجدید نظر در بخش‌هایی از قانون اساسی بوده و ایشان طرفدار هیچ کدام از نظام‌های پارلمانی و یا ریاستی نیستند.

باهنر تصریح کرد:‌ براساس اصل 176 قانون اساسی، تغییر و اصلاح این قانون باید توسط رهبری انجام شود و مقام معظم رهبری ضرورت آن را تشخیص داده و به رئیس جمهور حکم می‌دهند که این کار هم سازوکار قانونی خودش را دارد.

وی در همین زمینه افزود: اگر رئیس جمهور هم در مورد تجدید نظر در قانون اساسی  به جمع‌بندی‌هایی برسد، این موضوع را با مقام معظم رهبری در میان گذاشته و آن را پیگیری می‌کند. من احساس می‌کنم که الان بیش از 25 سال است که در قانون اساسی تجدید نظر نشده است و ضرورت دارد که بعضی از اصول این قانون مورد تجدیدنظر قرار گیرد و  اگر فرصتی پیش بیاید حتما آن را پیگیری می‌کنم و خدمت مقام معظم رهبری ارائه می‌دهم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار سیاسی
اخبار روز سیاسی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon