وقوع ۸ حادثه در ۷ ماه/ فاجعه انسانی در کمین محور ریلی جنوب

وقوع 8 حادثه در 7 ماه/ فاجعه انسانی در کمین محور ریلی جنوب

خبرگزاری تسنیم: در ۷ ماه نخست امسال ۸ حادثه ریلی در محور راه آن جنوب کشور رخ داده است که فرسودگی خطوط دلیل عمده این سوانح بوده و هنوز ۹۰ کیلومتر این مسیر بازسازی نشده که احتمال فاجعه انسانی را بالا برده است.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از خرم آباد، خارج شدن قطار از ریل در خطوط ریلی لرستان-خوزستان تبدیل به یک سریال شده است به طوری که در 7 ماه نخست سال 93، هشت قطار باری از ریل خارج شده و تاکنون مسئولان کشوری راهکار عملی برای حل این مشکل در نظر نگرفتند.

آخرین خروج قطار از ریل در محدوده لرستان شامگاه چهارشنبه 16 مهرماه امسال بود که برای هشمین بار در هفت ماه اخیر رخ داد و خوشبختانه تلفانی نداشت.

شاید بنا باشد تا تلفانی انسانی رخ ندهد و فاجعه انسانی به وقوع نپیوندد کسی این مسیر را بازسازی نمی کند و مسئولان خطرات زیست محیطی این سوانح را و احتمال دادن این نکته که شاید قطار بعدی مسافربری باشد را در نظر نمی گیرند.

بعضی از این سوانح خسارات میلیاردی به محیط زیست استان لرستان وارد کرده است به طوری که در حادثه خروج قطار ریلی در 26 شهریور ماه امسال  که در کیلومتر 15 محور ریلی دورود به خوزستان در ایستگاه قارون از ریل خارج شده بود 60 هزار لیتر سودسوزآور به رودخانه سزار ریخته شد و  120 هزار قطعه ماهی در رودخانه سزاز دورود از بین رفت و خسارت 12 میلیارد ریالی برجای گذاشت.

بازسازی خطوط ریلی لرستان 135 میلیارد تومان اعتبار نیاز دارد

بعد از  خروج قطار از ریل در ششمین حادثه و وارد آوردن خسارت میلیاردی به محیط زیست لرستان هوشنگ بازوند استاندار لرستان با حضور در محل حادثه و تشکیل جلسه اظهار کرد: در شش ماه نخست سال 93 شش سانحه ریلی در استان لرستان اتفاق افتاده که آمار مناسبی نیست  و برای جلوگیری از این اتفاقات  نیاز به حمایت مالی است و اگر برای این امر اعتبارات لازم تخصیص نیابد شاید دوباره شاهد این اتفاقات باشیم.

وی بازسازی خطوط ریلی استان لرستان را نیازمند تخصیص اعتبارات دانست و افزود: برای بازسازی کامل خطوط ریلی در لرستان به 135 میلیارد تومان اعتبار نیاز است و باید برای جلوگیری از حوادث بعدی این بازسازی شود.

راه آهن کشور پاسخگوی حوادث احتمالی باشد

استاندار لرستان بازسازی 90 کیلومتری از راه ریلی را ضروری دانست و بیان کرد: برای جلوگیری از رخ دادن حوادث احتمالی باید در 10 روز آینده 90 کیلومتر از خطوط ریلی بازسازی شود در غیراینصورت خود آنها باید پاسخگوی حوادث احتمالی باشند و مسئولیت این خطوط بر عهده استان نیست و راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران باید پاسخگو باشد.

بعد از بازتاب فاجعه زیست محیطی رخ داده شده در رسانه های کشور هرمز ذاکری  مسئول دبیرخانه کمیسیون ایمنی و راه‌های وزارت راه و شهرسازی سه شنبه 8 مهرماه 93  به استان لرستان سفر کرده و از خطوط راه آهن لرستان بازدید کرده و در گفت و گو با خبرنگار تسنیم اظهار کرد: را آهن لرستان در شبکه حمل و نقل ریلی  کشور نقش مهمی دارد  چرا که سبب اتصال راه آهن جنوب به مرکز کشور  می شود.

وی با اشاره به نقش مهم راه آهن لرستان در جابجائی بار و مسافر افزود: باید توجه خاصی به خطوط ریلی استان لرستان شود تا کیفیت خدماتی که در آن ارائه می شود سطح مطلوبی داشته باشد.

خطوط ریلی لرستان نیاز به بازنگری دارد

معاون دفتر ایمنی حمل و نقل راه و شهرسازی گفت: پیرو حوادث اخیر ریلی که در استان لرستان رخ داد و حساسیتی که مسئولان وزارت خانه به ویژه شخص وزیر دارند به من ماموریت داده شد که بازدیدی از خطوط این ناحیه داشته باشیم.

وی تصریح کرد: در این بازدید باید گزارشی از مشکلات احتمالی خطوط ریلی استان و اینکه چه راهکارهائی باید اندیشیده شود و نیازهای که این خطوط دارد که به حد کیفیت مطلوب برسد ارائه شود.

ذاکری عنوان کرد: شرایط جغرافیایی و هندسی خاصی در این محور حاکم هست که  این ناحیه را به گفته دوستان  به دانشگاه راه آهن برای مهندسان  تبدیل کرده است.

مسئول دبیرخانه کمیسیون ایمنی و راه‌های وزارت راه و شهرسازی اظهار کرد: نیاز است که در وضعیت خطوط ریلی لرستان و روسازی آن بازنگری به عمل آید و با پیگیری‌هایی که به عمل می آید یک بازسازی و یک برنامه ارتقای وضعیت خط انجام شود.

هر ماه یک حادثه ریلی در لرستان رخ می دهد

دو هفته بعد از فاجعه زیست محیطی در لرستان و تنها 24 ساعت بعد از سفر مسئول دبیرخانه کمیسیون ایمنی و راه‌های وزارت راه و شهرسازی به لرستان، چهارشنبه 9 مهرماه 93 بازهم قطاری دیگر از ریل خارج شد تا برای هفتمین بار در سال 93 شاهد هفتمین سانحه ریلی در لرستان باشیم تا بار دیگر تمام امکانات استان لرستان برای امداد رسانی به مسافران قطارهای مسافربری که به خاطر مسدود شدن مسیر مانده اند بسیج شود.

رضا آریایی مدیرکل مدیریت بحران استان لرستان در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در خرم‌آباد، اظهار کرد: هفتمین حادثه ریلی استان لرستان چهارشنبه نه مهرماه امسال ساعت 18 و 50 دقیقه در مسیر دو ایستگاه تنگ پنج و تنگ هفت رخ داد و خوشبختانه تلفانی نداشت که می توان فرسودگی خطوط را دلیل اصلی رخ دادن این سوانح دانست.

عباس قائد رحمت نماینده مردم دوردو ازنا بعد از این حادثه در ارتباط با خطوط راه آهن سراسری شمال به جنوب  اظهار کرد: متاسفانه راه آهن و شبکه ریلی فرسوده و اقداماتی شروع شده است  و از مسیر استان مرکزی تا لرستان بازسازی چند قطعه آن آغاز شده و به بهره برداری رساندند.

وی افزود: یک قطعه آخر این مسیر ریلی هم که در هفته دولت افتتاح شد و دو قطعه یکی در دورود و یکی در ازنا باقی مانده است که این قطعات هم دارند تراورس های بتونی پیشرفته ای را نصب می کنند اما باید سرعت بیشتر شود به ویژه از شهرستان دورود به خوزستان چون تونل های زیادی در این مسیر صعب العبور است.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس بیان کرد: در اخباری که به ما دادند قرار است  این خط  را کاملا بتونی کنند که انتظار داریم سرعت دهند در غیر اینصورت مشکلاتی که دارد به وجود می آید راه آهن نمی تواند به اهداف خودش برسد و با مشکلات جدی تری روبرو می شود.

وی با اشاره به احتمال تلفات انسانی در مسیر ریلی جنوب تصریح کرد: اگر سرعت کند باشد احتمال دارد قطارهای مسافربری هم آسیب بینند که با تلفات انسانی رو به رو می شویم و من به وزیر محترم راه  وشهرسازی هشدار می دهم که مواظب باشند.

قائدرحمت با اشاره به سوال نمایندگان لرستان و خوزستان از وزیر راه گفت: با نمایندگان استان لرستان و خوزستان هماهنگ شده که به زودی طرح سوال از وزیر راه وشهرسازی در دستور کار مجلس قرار گیرد که این مشکل را هر چه سریعتر چاره اندیشی کنند.

وی اظهار کرد: اگر این اتفاق نیفتد هم بحث مشکلات حمل و نقل را در کشور داریم هم به ضرر راه آهن و وزارت راه است و هم بحث مسافر و  مشکلات زیست محیطی را داریم که بعضا اتفاق می‌افتد که حدود 140 هزار قطعه ماهی را آسیب رساندیم در رودخانه ای که در مسیر است.

نماینده مردم دورود و ازنا در مجلس خاطرنشان کرد: از وزیر محترم تقاضا می‌کنم هر چه سریعتر چاره اندیشی کنند و این مشکل را به شکلی خاص حل کنند اعتبار ویژه‌ای اختصاص دهند و مشکل را حل کنند.

تنها یک هفته بعد از وقوع هفتمین سانحه ریلی که سبب مسدود شدن مسیر ریلی جنوب-تهران برای ساعت ها شد هشتمین حادثه هم رخ داد تا این سریال ادامه داشته باشد و نگرانی های مسافرانی که با قطارهای مسافربری از این مسیر عبور می کنند چند برابر شود.

عمر خطوط ریلی استان لرستان ‌به پایان رسیده است

ماشا الله نعمتی فرماندار دورود در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در دورود، اظهار کرد: خوشبختانه تاکنون این سوانح تلفات جانی و مصدومیت نداشته است ولی نگران این وضعیت هستیم.

وی با اشاره به کهنه بودن خطوط ریلی استان لرستان تصریح کرد: عمر خطوط ریلی استان ‌به پایان رسیده و نیاز به بازسازی دارند که متاسفانه با وجود تاکیدات فراوان بر این موضوع، هنوز 90 کیلومتر این مسیر بازسازی نشده است.

نعمتی با اشاره به بالا بودن سوانح ریلی در استان لرستان عنوان کرد: در هفت ماه گذشته هشت حادثه ریلی داشته‌ایم که نشان دهنده وضعیت خطوط ریلی لرستان است و راه آهن کشور باید هرچه سریع‌تر این خطوط را بازسازی کند.

وی خاطرنشان کرد: حدود 90 کیلومتر از خطوط ریلی شهرستان دورود نیاز به بازسازی دارد که 140 میلیارد تومان اعتبار برای این کار نیاز است.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon