اجراهای تئاتر کودک و نوجوان در همدان با استقبال گسترده مخاطبان

اجراهای تئاتر کودک و نوجوان در همدان با استقبال گسترده مخاطبان

خبرگزاری تسنیم: دو روز ابتدایی جشنواره تئاتر کودک و نوجوان همدان شاهد اجراهای خوبی بود که خوشبختانه این اجراهای خوب با حضور مخاطبان گسترده رنگ و بوی دیگری به خود گرفت.

به گزارش خبرنگار اعزامی خبرگزاری تسنیم به همدان، دو روز از بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان گذشته است و جشنواره با فراز و نشیب‌های خاص خودش در حال برگزاری است.

12 نمایش صحنه‌ای و شش نمایش خیابانی در دو روز ابتدایی جشنواره روی صحنه رفته است، روز اول جشنواره به غیر نوبت صبح اجراها تعداد مخاطبان مناسب بود، اما روز دوم جشنواره حضور تماشاگران بسیار پر شورتر صورت گرفت و به همین دلیل بسیاری از اجراهای روز پنجشنبه با تاخیر آغاز شدند. اما جشنواره تئاتر کودک و نوجوان فردا، روز بسیار شلوغ‌تری را به واسطه تعطیلی آخر هفته خواهد داشت، اتفاقی که نیازمند سازماندهی و برخوردهای مناسب‌تری با مخاطبان را می‌طلبد.

دو روز ابتدایی، جشنواره اجرا‌های خوب را تجربه کرد، از جمله نمایش «پیکابو به امید دیدار» نمایشی از کشور لهستان، این نمایش اثری برای مخاطب زیر سه سال بود، کودکانی که در آستانه یادگیری و تجربه دنیای اطراف خود به واسطه حواس پنجگانه‌اشان هستند، آندرزج بوسیان، کارگردان اثر، با درک این مساله که نونهال زیر سه سال درکی از روایت ندارند، سعی بر خلق دنیای تجربه به واسطه حواس کرده است، در این نمایش کودک از تمام حواس خود بهره می‌برد تا به تصویری نهایی مدنظر نمایش رسد. برای تحریک حواس کودکان، گروه نمایش پیکابو از چند المان مشخص بهره برده‌اند، در نخستین گام استفاده از یک حجم ویژه است، استوانه حجم ویژه این نمایش است و می‌توان پیکابو را نمایش استوانه‌ها دانست.

نمایش دانش‌آموزی «دوستی باور نکردنی» از شهرستان بیرجند یکی دیگر از آثار خوب جشنواره بود، نمایشی که با نگاهی صلح محور اجرا شد و شیوه عروسکی روی صحنه رفت، هنرمندان نوجوان این نمایش با اینکه سن زیادی نداشتند اما تقریبا نمایشی حرفه‌ای به لحاظ اجرا و تکنیک روی صحنه بردند. همان طور که گفته شد این نمایش به شیوه عروسکی اجرا شد و شاید این آرزو برای نوجوانان بیرجندی وجود داشته باشد که مدیر یک مجموعه تئاتری به دور از هرگونه تبعیضی قولی 99 درصدی برای اجرای آن‌ها در سالنی در حد سالن اصلی تئاتر شهر بدهد. مسئله مهم دیگر این است که وزارت آموزش و پرورش، سازمان دانش‌آموزی و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان همواره حامیانی بودند برای تئاتر دانش‌آموزی در مرحله اجرای عموم،‌ اما متاسفانه وزارت آموزش و پرورش و سازمان دانش‌آموزی دایره کاری خود را محدودتر کرده‌اند و اتحادیه انجمن‌های اسلامی دانش‌آموزان نیز به طور کامل حضورش در عرصه هنرهای نمایشی را تعطیل کرده است. به هر حال نمایش «دوستی باور نکردنی» اجرای خوبی را در همدان داشت و هنرمندان این نمایش دو سال برای آن تمرین کرده‌اند، همچنین این نمایش سال گذشته بهترین نمایش دانش‌آموزی کشور شده‌ است.

نمایش «هورشید» نیز عنوان اثری است که از شهرستان سرباز در جشنواره حاضر شده است، این نمایش به نویسندگی و کارگردانی نصیر احمدملازهی روز گذشته روی صحنه رفت و امروز نیز اجرا می‌شود. نمایشی که یکی از بازیگران این نمایش در گفت‌وگو با ستاد خبری جشنواره گفته است:« این نمایش ارائه همان شعار امسال جشنواره با عنوان «هویت، امروز، فردا» به مخاطب است که به زبان تئاتر با کودک و نوجوان ارتباط برقرار می‌کند. هدف از نمایش اجرای «هورشید» ارائه آیین‌ها و سنت‌های قومی و ملی کشور به زبان کودکانه است و باید داستان‌ها و قصه‌های اصیل ایرانی به وسیله هنرهایی مانند تئاتر به زبان‎های محلی بازگو شود تا کودکان و فرزندان ما دچار غرب‌زدگی نشوند.»، این نمایش به واقع یک آزمایشگاه سنجش کودکان بود، سنجشی که در آن مشخص می‌شود کودکان امروز تا چه حد به هیجان و شادی احتیاج دارند و چطور می‌توان این هیجان را بومی کرد.

نمایش «پروانه‌ها» به کارگردانی فرانسسکو گوندی نیز از کشور ایتالیا روی صحنه رفت،‌ این نمایش که از تکنولوژی خاصی استفاده و می‌کرد، ترکیبی از بازی بازیگران نمایش با حرکات نمایشی،‌ تصاویر ویدئویی و فناوری دیجیتال CGI؛ نکته بارزی که در این نمایش و نمایش لهستان وجود داشت، سهیم کردن کودکان به صورت تعاملی(interaction) بود،‌ اتفاقی که کم تر در نمایش‌های ایرانی رخ می‌دهد و همکاری کودکان در آثار ایرانی بیشتر به صورت کلامی است یا شبیه به برنامه‌های کودک، البته نگاه جدید به تئاتر کودک و نوجوان و رسیدن به دنیای دیجیتال بچه‌ها نیازمند آموزش و آزمون و خطاهای بیشتر هنرمندان کشور است.

نمایش خیابانی «خطوط سفید» از آستانه اشرفیه نیز کاری از محمدرضا جعفری بود که چند اجرا در محیط باز سالن‌های اجرای آثار جشنواره داشت، این نمایش نیز ترکیب خوبی داشت و با محوریت آموزش قوانین زندگی و هرج و مرج‌های شهری اجرا شد، نمایشی که دارای طراحی وسایل صحنه و لباس خوبی بود، اما نحوه بازی بازیگران بیش از حد در ذوق می‌زد و مخاطب کودک در مقاطعی آزار می‌دید، البته نکته جالب این بود که گروه با وسایل دور ریختی وسایل صحنه خود را آماده کرده‌ بودند.

نمایش «ماندولین و اشک‌های جادویی» کاری از مرضیه نادری نیز پس از اجراهای موفقی که در تالار هنر تهران داشت، این موفقیت را با فروش خوبش در همدان توانست مخاطبان این استان را نیز راضی کند. این نمایش عروسکی است،‌ اما در جشنواره تئاتر عروسکی تهران مبارک رد شده بود. نمایش داستان ماندولین است که در دنیای جادویی با حشرات فانتزی مختلفی که حالا بزرگ و غول پیکر شده‌اند، آشنا می‌شود. هر کدام از حشرات مشکلی دارند. ماندولین به همراه یک مورچه که با او دوست شده است، سعی می‌کند این مشکلات را حل کند و در ‌‌نهایت با حل شدن هر مشکل او شاد می‌شود و کم کم رودخانه اشکی کوچک‌تر می‌شود. ماندولین با هر خنده اشک‌ها را از بین می‌برد و در ‌‌نهایت آنقدر می‌خندد تا همه اشک‌ها از بین می‌رود و ناگهان به دنیای واقعی برمی‌گردد و به جای گریه با خنده شروع به بازی با بچه‌ها می‌کند.

فردا، جمعه 18 مهر ماه نیز بیست‌ویکمین جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان همدان با هفت اجرای صحنه‌ای، سه اجرای خیابانی و دو کارگاه آموزشی به کار خود ادامه می‌دهد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران