روز جهانی پُست ؛ درگذشت پدر علم تغذیه ایران


روز جهانی پُست ؛ درگذشت پدر علم تغذیه ایران

خبرگزاری تسنیم: درگذشت پدر علم تغذیه ایران، روز جهانی پُست، تشکیل جمعیتی به نام حمایت از مصرف کننده، تاجگذاری ششمین پادشاه قاجار، تولد اولین فاتح قطب جنوب، و ... از مهم‌ترین رخدادهای تاریخی امروز است.

 به گزارش گروه رسانه‌های خبرگزاری تسنیم، امروز 17 مهر 1393 خورشیدی برابر با 14 ذی الحجه 1435 هجری و 9 اکتبر 2014 میلادی است. مهمترین رخدادهای تاریخی امروز از این قرار است:

درگذشت پروفسور حبیب الله هدایت، پدر علم تغذیه ایران (1392 ش)
پایه گذارموسسه تغذیه و علوم غذایی ایران پروفسور دکتر حبیب اله هدایت در سال 1299 شمسی در شهرضا (قمشه) اصفهان زاده شد. تحصیلات خود را در دانشکده پزشکی تهران گذرانید دوره انترنی در بخش جراحی زنان و زایمان را به اتمام رسانید. در سال 1327 عازم فرانسه شد و ضمن دوره تخصصی زنان و زایمان و دوره های تخصصی بهداشت صنعتی و طب کار را نیز با موفقیت طی کرد. دررشته‌های دکترای پزشکی در شاخه تخصص زنان و بهداشت عمومی و صنعتی از فرانسه و علوم تغذیه از انگلستان تحصیل کرد. او پس از بازگشت به ایران انستیتو علوم تغذیه، انجمن دیابت ایران، انستیتو بهداشت کار را تاسیس کرد.
وی در 1331 به ایران مراجعت نمود و ابتدا در کلینیکی به نام حافظ باهمکاری پزشکان سرشناسی چون دکتر نهاوندی، دکتر بهار، دکتر بهی، دکتر نامی و چند پزشک دیگر مشغول به کار شد. کارهای برجسته او درعلوم تغذیه در طول 50 سال گذشته، مورد توجه جامعه دانشگاهی، صنعتی و سازمان های دولتی ایران و مقامات بین المللی تغذیه ای ایران به رسمیت شناخته شده است. وی نویسنده 6 کتاب، 33 مقاله علمی و بیش از 50 گزارش تحقیقاتی بر تغذیه و بیش از 100 حضور در کنفرانس ملی و بین المللی است. او پایه گذار مجله تغذیه است. مهمترین دستاورد علمی وی نظارت بر ارزیابی چگونگی تغذیه و نیازهای تغذیه ای مردم ایران است. پروفسور حبیب الله هدایت در سن 93 سالگی براثرکهولت دارفانی را وداع گفت.

رحلت عارف و فیلسوف شهیر حکیم "محمد رضا صهبای قمشه ای" (1267 ش)
حکیم محمدرضا قمشه‌ای اصفهانی متخلص به صهبا در حدود سال 1202 ش (1241 ق) در قمشه اصفهان به دنیا آمد و مقدمات علوم را در همان‌جا فراگرفت. سپس برای تکمیل معلومات به اصفهان رفت و در محضر بزرگانی همچون حاج ملامحمد جعفر لاهیجی، میرزا حسن نوری، آقاسید رضی لاهیجی به مدارج والایی در عرفان، فلسفه و حکمت دست یافت. حکیم قمشه‌ای پس از آن در اصفهان به تدریس کتب عرفانی پرداخت و در اواخر عمر در مدرسه صدر تهران مشغول تدریس بود. او در تدریس شرح فصوصِ الحکم، شرح اشارات و اسفار ملاصدرا، یگانه روزگار بود و شاگردان فاضلی در محضرش پرورش یافتند که حکمایی همچون میرزا ابوالفضل کلانتری، میرزاجهانگیز خان قشقایی، میرزا عبداللَّه ریاضی، میرزا هاشم اشکوری، شیخ علی نوری، شیخ محمد بروجردی، میرشهاب‌الدین تبریزی، ملاعلی سمنانی و میرزا علی محمد اصفهانی از زمره آنانند که همگی بر شاگردی این عارف وارسته و حکیم برجسته افتخار می‌کردند. این حکیم بزرگوار که معاصر ملاهادی سبزواری فیلسوف شهیر آن دوران بود، سرانجام در هفدهم مهرماه 1267 ش برابر با اول صفر 1306 ق در حدود 65 سالگی در تهران درگذشت و در قبرستان ابن بابویه در ری مدفون شد. الاسفارُ الاربِعَه و تحقیقها، حاشیه اسفار ملاصدرا و حایشه بر شرحِ تمهیدُ القواعد از جمله آثار اوست.

درگذشت نویسنده، محقق و مترجم معاصر، استاد "محمد ابراهیم آیتی" (1343 ش)
دکتر محمد ابراهیم آیتی بیرجندی در سال 1293 ش در گازار از توابع بیرجند در استان خراسان به دنیا آمد. وی از کودکی به فراگیری علم روی آورد و در گازار، بیرجند و مشهد، علوم قدیم را آموخت. ایشان در مشهد از محضر استادانی همچون ادیب نیشابوری، شیخ هاشم قزوینی و شیخ مجتبی قزوینی بهره برد و در طول دهه 1320 در بیرجند به وعظ و تدریس اشتغال داشت. دکتر آیتی سپس راهی تهران شد و از دانشکده معقول و منقول دانشگاه تهران در رشته فلسفه اسلامی درجه دکترا گرفت. پس از آن در همین دانشکده به تدریس روی آورد و سالیانی به این کار مشغول بود. او یکی از روحانیان آگاه به زمان خود و از جمله همفکران حضرات آیات سید محمود طالقانی و استاد شهید مرتضی مطهری بود و در انتشار نشریه گفتار ماه، نقش موثری ایفا کرد. از این محقق برجسته آثار متعددی برجای مانده که تألیف سرمایه سخن، گفتار عاشورا، تاریخ پیامبر اسلام، تصحیح تفسیر شریف لاهیجی، ترجمه افکار جاوید محمد (ص) و آیینه اسلام از آن گروهند. دکتر محمد ابراهیم آیتی سرانجام در 17 مهر 1343 ش بر اثر سانحه اتومبیل در پنجاه سالگی درگذشت.

تنفیذ حکم اولین دوره ریاست جمهوری آیت اللَّه "خامنه ای" از سوی "امام خمینی"(1360 ش)
سومین دوره انتخابات ریاست جمهوری نیز در شرایطی برگزار شد که کشور در اوج بحران سیاسی قرار داشت. تداوم جنگ تحمیلی و نیاز نیروهای جبهه به حمایت های لجستیکی، انسانی و همچنین تشدید ترورهای کور منافقین علیه مردم عادی کوچه و بازار دو بحران عمده کشور بود. نامزدهای این دوره از انتخابات عبارت بودند از: آیت‌الله سید علی خامنه‌ای، سید علی اکبر پرورش، حسن غفوری فرد و سید رضا زواره‌ای. آیت‌الله خامنه ای در این انتخابات که دهم مهر 1360 برگزار شد، در شرایطی به پیروزی رسید که 3 ماه پیش از آن خود در مسجد ابوذر تهران مورد سوء قصد عوامل سازمان مجاهدین خلق قرار گرفته و از ناحیه دست و سینه به شدت مجروح شده بود. وی در این انتخابات توانست از مجموع 8/16 میلیون رأی ماخوذه، بیش از 16 میلیون رای را از آن خود سازد و بالاترین درصد آرأ مردم را در جریان نه مرحله انتخابات ریاست جمهوری به خود اختصاص دهد. آیت الله خامنه‌ای که در سالهای پس از پیروزی انقلاب مسؤولیتهایی چون عضویت در شورای انقلاب، نمایندگی امام در شورایعالی دفاع، امامت جمعه تهران و نمایندگی مردم تهران در مجلس شورای اسلامی را بر عهده داشت، دو دوره چهار ساله در سمت ریاست جمهوری خدمت کرد.

دولت برای مبارزه با گرانفروشی جمعیتی به نام حمایت از مصرف کننده تشکیل داد (1352 ش)

تاجگذاری "محمدعلی شاه قاجار" ششمین پادشاه سلسله‌ی قاجاریه (1324 ق)
پس از مظفرالدین شاه، فرزند ارشدش، محمدعلی میرزا، که در دوره‌ی کسالت پدر در تهران حضور داشت به پادشاهی رسید. محمدعلی شاه در 1289 ق در تبریز به دنیا آمد ومادرش ام الخاقان، دختر امیرکبیر بود. وی از سال 1313 ق ولیعهد وفرمانروای کل آذربایجان بود. با این که قانون اساسی در هنگام حیات پدرش به امضای مظفرالدین شاه رسیده بود ولی اکثر آزادی خواهان می‌دانستند او کسی نیست که به مشروطیت وفادار بماند وبر سر قول خود باقی باشد.

درگذشت دکتر "احمد الملط" مبارز مسلمان مصری (1415 ق)
دکتر احمد الملط از مبارزان مسلمان مصری، در دوران تحصیل با حسن البَنّاء بنیانگذار جمعیت اخوان المسلمین مصر، آشنا شد و پس از چندی به این جمعیت پیوست. دکتر احمد الملط در نخستین جنگ اعراب با رژیم صهیونیستی در سال 1948 م در جبهه‌های نبرد، حضوری فعال داشت. او علاوه بر شرکت در جبهه‌ی جنگ با صهیونیسم، در جهاد و مبارزه علیه نیروهای اشغالگر انگلیس در کانال سوئز، شرکت فعال و مستقیم داشت.

این پزشک مسلمان دردوران اشغال افغانستان توسط نیروهای شوروی، در جهاد مردم افغان شرکت جُست و این همکاری تا پایان اشغال و طرد نیروهای بیگانه از این کشور ادامه یافت. پس از آن، بوسنی، شاهد حضور دائمی دکتر احمد الملط در جبهه‌های نبرد علیه صرب‌ها بود. جمعیت پزشکان مسلمان که در همه‌ی حوادث تلخ، نظیر جنگ، زلزله و سایر وقایع پیش بینی نشده به یاری و کمک آسیب دیدگان می‌شتافت توسط وی تاسیس شد و خود، ریاست آن را به عهده داشت. سرانجام دکتر احمد الملط قائم مقام رهبری جمعیت اخوان المسلمین کشور مصر، پس از انجام مراسم حجِ سال 1415 ق، در مکه‌ی معظّمه درگذشت و در قبرستان بقیع در مدینه به خاک سپرده شد.

ولادت آیت‌اللَّه "شیخ مرتضی حائری یزدی" عالم و فقیه جلیل (1334 ق)
آیت‌اللَّه شیخ مرتضی حائری یزدی فرزند آیت‌اللَّه شیخ عبدالکریم، مؤسس حوزه‌ی علمیه‌ی قم، در شهر اراک به دنیا آمد. ایشان مدتی در حوزه‌ی علمیه‌ی قم سطوح عالیه راتدریس می‌فرمود و از سال 1326 شمسی به تدریس خارج فقه و اصول اشتغال داشت و شاگردان بسیاری را پرورش داد. این عالم بزرگ، کلیه‌ی دروس فقه و اصول خود را شخصاً به رشته‌ی تحریر درآورد که هم اکنون یک دوره‌ی کامل اصول فقه و نیز کتاب‌های طهارت، خمس، مکاسب و قسمتی از بحث صلوة، از ایشان در دست است. یک جلد از مکاسب این فقیه جلیل نیز به نام اِبْتِغاةُالفَضیلَه فی شَرحِ الوَسیله به چاپ رسیده است. این عالم ربانی علاوه بر مقام علمی، از نظر تقوی، زهد و وَرَع نیز زبانزد همگان بوده است. آیت‌اللَّه مرتضی حائری یزدی بر رفع حوائج نیازمندان و رسیدگی به مستمندان نیز سعی وافر داشت. این فقیه جلیل سرانجام در 25 اسفند 1364 به ملکوت اعلی پیوست و در جوار حضرت معصومه (س) جای گرفت.

درگذشت "آیت اللَّه شیخ فیاض زنجانی" عالم مسلمان (1360 ق)
آیت اللَّه شیخ فیاض زنجانی در سال 1285 ق در یکی از روستاهای اطراف زنجان به دنیا آمد. وی ابتدا نزد پدرش به فراگیری علوم دینی پرداخت و سپس در تهران از محضر دانشمندان گرانقدر عصر خود همچون میرزا ابوالحسن جلوه و میرزا محمدحسن آشتیانی و... بهره برد تا به اجتهاد دست یافت و پس از دست‌یابی به مراتب والای علمی و مهارت کافی به تدریس پرداخت. از جمله خصوصیات اخلاقی آیت اللَّه فیاض در کلاس درس این بود که علی رغم توانایی علمی و تسلط کافی بر مطالب درس، در موقع اشکال درس شاگردان، سکوت می‌کرد و به حرف آنان گوش می‌داد و سپس با او به بحث می‌پرداخت. اگر در ضمن بحث، صحّت گفته‌های شاگردش با دلیل و برهان برای او مسلّم می‌شد، در کمال فروتنی و تواضع می‌پذیرفت. ایشان کتبی درباره‌ی احکام اسلامی تالیف نموده است که کتاب الاجاره و ذخایرُالامَّه از آن جمله‌اند. سرانجام این عالم ربانی در حالی که مرجعیت مردم زنجان را برعهده داشت در 75 سالگی درگذشت و در همان دیار به خاک سپرده شد.

تولد "روالْدْ آمونْدْسِن" اولین فاتح قطب جنوب (1872 م)
روالْدْ آمونْدْسِن مکتشف نروژی در نهم اکتبر 1872 م در شهر بورک نُروژ به دنیا آمد. وی پس از اتمام تحصیلات متوسطه، در رشته پزشکی مشغول به تحصیل شد که خبر از اعزام یک هیأت علمی - اکتشافی به ناحیه قطب جنوب را شنید. از این رو، بر اثر شوق فراوان به این امر، تحصیل را رها کرد و عزم سفر به قطب جنوب نمود. آموندْسن در ابتدا در سال 1903 م در امتداد ساحل شمالی امریکا از اقیانوس اطلس به اقیانوس کبیر رفت و در سال 1904 م به تعیین محل قطب شمال توفیق یافت. وی در سال 1910 م عازم قطب شمال شد که خبر یافت رابرت پیری مکتشف امریکایی، به سمت شمال در حرکت است. لذا به سوی قطب جنوب رفت و در چهاردهم دسامبر 1911 م، یک ماه زودتر از گروه دیگری که عازم جنوب بود، موفق به فتح قطب گردید. از آموندسِن کتاب‌هایی نیز بر جای مانده که معبر شمال‌غربی، سفر ما به قطب و اولین مسافرت به دریای قطبی از آن جمله است. روالْدْ آمونْدسِن سرانجام در نهم نوامبر 1928، درحالی که بر اقیانوس منجمد شمالی سفر کرده بود بر اثر شدت سرما در 56 سالگی درگذشت.

اعدام "اِرْنِسْتو چِه گوارا" انقلابی معروف امریکای لاتین (1967 م)
ارنستو چه‌گوارا مبارز انقلابی امریکای لاتین در سال 1928 م در آرژانتین به دنیا آمد. وی تحصیلات خود را در رشته پزشکی به پایان رساند و پس از آشنایی با فیدل کاسترو مبارز انقلابی کوبا، به نهضت آزادی‌خواهی او برای رهایی کوبا پیوست. چه‌گوارا فقر و تبعیض ناشی از استثمار ملت‌های امریکای جنوبی توسط دولت ایالات متحده امریکا را مشاهده نمود و با تفکری ضد امپریالیستی رشد کرد. او در پیروزی انقلاب کوبا در سال 1959 م نقش فعالی ایفا کرد و پس از پیروزی انقلاب نیز مدتی مشاغل دولتی اختیار نمود. اما روحیه انقلابی وی به او اجازه قانع شدن به پست و مقام را نداد و عازم نقاط مختلف جهان شد تا با تشکیل نیروهای مقاومت مسلحانه، امپریالیسم امریکا را نابود سازد. آخرین نقطه عزیمت چه‌گوارا، کشور بولیوی در امریکای لاتین بود؛ لذا راهی این کشور شد و در آن‌جا با تشکیل یک گروه چریکی هزار نفری به مبارزه علیه دولت وابسته به امریکا در بولیوی پرداخت. پس از مبارزات طولانی استقلال‌طلبانه و آزادی‌خواهانه بر ضد سلطه استثمارگرانه ایالات متحده، سرانجام نیروهای دولتی بولیوی به کمک عوامل سازمان سیا، مخفیگاه چه‌گوارا و مبارزان همراه او را یافتند و پس از دستگیری، اِرنسْتو چه‌گوارا را در نهم اکتبر 1967 م در 39 سالگی تیرباران کردند. چه گوارا در امریکای مرکزی و جنوبی، نماد مبارزه، استقلال و آزادی به شمار می‌رود. او در این سرزمین‌ها، علی‌رغم داشتن تفکرات چپ‌گرایانه، محبوب همه کسانی است که از سلطه دولت استثمارگر امریکا و رنج‌هایی که بر مردم مستضعف امریکای جنوبی می‌رود، به ستوه آمده‌اند.

روز جهانی پُست
برای هماهنگی و تدوین روابط پستی بین کشورها، در نهم اکتبر 1874 م به پیشنهاد آلمان، قرادادی با عنوان قرارداد بِرْنْ در زمینه تأسیس اتحادیه کل پست در بِرن سوئیس توسط 22 کشور به امضا رسید. امضا کنندگان بر اساس توافق به عمل آمده، یک قلمرو پستی را تشکیل دادند که آزادی ترانزیت برای مبادله متقابل مراسلات در سراسر قلمرو اتحادیه تامین و تضمین می‌کرد. نام این اتحادیه پس از چهار سال، با پیوستن کشورهای دیگر به اتحادیه جهانی پست، تغییر کرد.

درسال 1969 م، کنگره این اتحادیه در توکیو در قطعنامه پایانی خود به کشورهای عضو توصیه کرد روز نهم اکتبر (برابر با 17 مهر) هر سال را به عنوان روز جهانی پست تعیین کنند و از سال 1970 م، در این روز، اداره‌های پست سراسر جهان به اقدامات گسترده اطلاعاتی و تبلیغاتی و تشریح نقش پست درزندگی بشر بپردازند. در حال حاضر بیش از یک‌صد و هفتاد کشور، عضو این اتحادیه هستند و ایران نیز در سال 1877 م (22 مهر 1256 ش) به عنوان بیست و نهمین عضو، به این اتحادیه پیوست. محل اتحادیه در شهر بِرْنْ سوئیس است و نشان آن از کره زمین و پنج انسان، به نشان پنج قاره، در حالی که نامه‌هایی را دست به دست می‌گردانند تشکیل شده است.

منبع:راسخون

انتهای پیام/
خبرگزاری تسنیم: انتشار مطالب خبری و تحلیلی رسانه‌های داخلی و خارجی لزوما به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفا جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای بازنشر می‌شود.

بازگشت به صفحه سایر رسانه ها

پربیننده‌ترین اخبار رسانه ها
اخبار روز رسانه ها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon