ژانت بلیک: نقش زنان در میراث فرهنگی ناملموس مورد فهم واقع شود

ژانت بلیک: نقش زنان در میراث فرهنگی ناملموس مورد فهم واقع شود

خبرگزاری تسنیم: عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی گفت: باید نقش زنان در میراث ناملموس مورد فهم واقع شود که این موضوع را باید از طریق اعضای کمیته فرهنگی یونسکو دنبال کنیم.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اصفهان، ژانت بلیک عصر امروز در نشست تخصصی اجلاس زنان با موضوع زنان، میراث فرهنگی ناملموس و توسعه با ابراز تشکر از مادرخوانده خود که ایران را به وی معرفی کرده و سبب حضور او در ایران شده بود، اظهار کرد: در بیانیه 1998 در استکهلم به طور شفاف نقش زنان در توسعه پایدار مورد توجه قرار گرفت و ما نیز اکنون باید متوجه این موضوع شویم که پایداری فرهنگی و فرهنگ پایدار و زنان تا چه اندازه در توسعه پایدار موثر هستند.

وی با تاکید بر نقش زنان را در انتقال فرهنگ بین نسلی، تصریح کرد: زنان در موضوعات اجتماعی، بیان و گویش بین نسلی، هنر حرفه‌ای و کار مربوط به صنایع دستی مورد توجه هستند و همچنین باید به چگونگی تعادل بین زنان و میراث ناملموس و جوامع و فرهنگ توجه داشته باشیم.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: زنان در مراسم زیارتی و فعالیت‌های مربوط به مراسم مذهبی مانند ماه رمضان یا طب سنتی که مبتنی بر آموزه‌های اسلامی بوده و در قرائت قرآن نقش‌ پررنگی داشتند و در کشورهای عربی نیز به عنوان نخستین نقش‌آفرینان در دوران زندگی موثر بودند.

وی با اشاره به حضور زنان در صنایع دستی و میراث ناملموس، خاطرنشان کرد: زنان در کارهای کشاورزی و موارد دیگر نیز نقش داشتند و در حالی که در افغانستان آنان را زیر فشار قرار می‌دادند اما آنها در شعر و نظایر آن حضور خود را ادامه دادند.

بلیک با اشاره به موانع و مشکلات حضور بانوان در اجتماع، گفت: اگر به میراث ناملموس دقت کنیم می‌بینیم که زنان در آن پیشتاز هستند اما در واژگان علوم اجتماعی جنسیت نباید به عنوان شاخصه محدودیت برای ارتباطات اجتماعی باشد.

وی اظهار کرد: مراسمی در ویتنام وجود دارد که در آن زنان یک روز در لباس مردان حاضر می‌شوند که شاید دلیل چنین مراسمی برای محدودیت حضور آنان در اجتماع بوده است.

عضو هیئت علمی دانشگاه شهید بهشتی بیان کرد: من نخستین بار کنوانسیون 2003 در میراث ناملموس را تدوین کردم اما چگونگی حضور زنان در آن مدیریت نشده و باید نقش زنان در میراث ناملموس مورد فهم واقع شود که این موضوع را باید از طریق اعضای کمیته فرهنگی یونسکو دنبال کنیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon