"چله نشینی" شاخص بورس در ارتفاع ۷۱ هزار واحد

"چله نشینی" شاخص بورس در ارتفاع 71 هزار واحد

خبرگزاری تسنیم: شاخص بورس از ۱۵ شهریور امسال وارد کانال ۷۱ هزار واحد شده و بنظر می رسد در کف نزولی خود در این ارتفاع کف سازی کرده است و حمایت می شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم؛ در جریان اولین روز معاملاتی هفته گذشته شاخص بورس با 29 واحد رشد به تعطیلات رفت تا در روز دوشنبه با افزایش 151واحدی، ارزش معاملات پس از ماهها از مرز 200 میلیاردی فراتر رود.
اما در روز سه شنبه شاخص بورس دوباره عقبگرد داشت تا در نیمه مهر ریزش 102 واحدی را شاهد باشد و در روز چهارشنبه هم با رشد 64 واحدی به الاکلنگ خود در ارتفاع 71 هزار واحد ادامه دهد و در مجموع در 4 روز کاری هفته گذشته با معامله دو میلیارد و 400 میلیون سهم به ارزش چهار هزار و 626 میلیارد ریال، نماگر بورس با 143 واحد افزایش در 71 هزار و 783 واحد متوقف شود.
بر اساس این گزارش؛ نگاهی به روند حرکتی دماسنج بازار سهام در ماههای گذشته نشان می دهد شاخص بورس از 15 شهریور امسال وارد کانال 71 هزار واحد شده و بنظر می رسد در کف نزولی خود در این ارتفاع کف سازی کرده است و حمایت می شود.
با این حال برخی از کارشناسان بورسی عقیده دارند علت سقوط بهمن بورس از دیماه سال گذشته از ارتفاع 89500 واحد و رسیدن به مرز 70 هزار واحد در این روزها، رشد بیش از اندازه قیمت سهام و حبابی است که در پی آن ایجاد شده بود و همین موضوع دلیلی بر عدم رشد مناسب بازار بورس در شش ماه نخست امسال نسبت به سال گذشته است.
همچنین تبلیغات گسترده در سال گذشته منجر به ورود برخی افراد ناکارآمد در بازار بورس شد و باعث ورود سیلی از جمعیت به بازار سهام شد و این افراد که بدون تحلیل خرید می‌کردند زمینه رشد کاذب قیمتها و شاخص در بازار را فراهم کردند؛ بعلاوه این که این تبلیغات منجر شد تا نقدیندگی راکد از بخش‌های مختلف بانک، مسکن، طلا، دلار و خودرو به سمت بورس سوق پیدا کند و تقاضا در این بخش افزایش یابد و در پی آن، قیمت‌ها نیز سیر صعودی پیدا کردند.
با این وجود برخی فعالان بازار سرمایه بر این باورند که رکود حاکم بر اقتصاد کشور سایه خود را بر بازار سهام نیز گسترانیده است و این روزها قیمت سهام شرکتهای بورسی به زیر ارزش ذاتی خود رسیده و زمان برای خرید سهام و سرمایه گذاری در بورس بیش از پیش فراهم است، با این حال سرمایه گذاران بورسی باید این نکته را مورد توجه قرار دهند که رسیدن قیمتها به زیر ارزش ذاتی نباید تنها ملاک خرید سهام در بورس باشد و سهامداران نکات مختلفی از جمله نوسانات و وضعیت صنایع مختلف در داخل و خارج کشور را نیز باید مدنظر قرار دهند.
برخی نیز معتقدند جو حاکم بر بازار سرمایه شرایط امیدواری همراه با تردید است، چرا که از یک سو بورس چشم انتظار نتایج مثبت مذاکرات سیاسی است و از سوی دیگر تعاملات دولت با صنایع مختلف دچار ابهام است و کندی در تصمیم گیری های دولت، معامله گران را با تردید در خرید و فروش سهام مواجه کرده است.

مهدی حاجی وند
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه