رؤسای جودو، وزنه‌برداری و دوومیدانی روی لبه تیغ/ کارت قرمز در جیب وزیر ورزش

رؤسای جودو، وزنه‌برداری و دوومیدانی روی لبه تیغ/ کارت قرمز در جیب وزیر ورزش

خبرگزاری تسنیم: با توجه به نتایج ضعیف جودو، وزنه‌برداری و دوومیدانی در بازی‌های آسیایی، از وزارت ورزش خبر می‌رسد که رستگار، رضازاده و داوری در لبه تیغ قرار دارند و باید پاسخگوی عملکرد خود در وزارت ورزش باشند.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، هفدهمین دوره بازی‌های آسیایی در حالی به پایان رسید که کاروان ایران با کسب 21 مدال طلا، 18 نقره و 18 برنز در رده پنجم آسیا ایستاد.

ورزشکاران کشورمان در رشته‌های مختلف موفق به مدال آوری برای ایران شدند و برخی از رشته‌ها نیز فرارتر از انتظار ظاهر شدند و در حالی که کمتر کسی روی مدال آنها حسابی باز کرده بود، شگفتی آفریدند.

در این میان برخی از رشته‌ها نیز نه تنها در حد و اندازه‌های خود ظاهر نشدند، بلکه عملکردی ضعیف و غیر قابل قبول داشتند که البته این نتیجه از چشم مسئولان وزارت ورزش و جوانان دور نمانده است.

جودو یکی از فدراسیون‌هایی بود که در امتحان بازی‌های آسیایی رد شد و حتی یک مدال برنز نیز در کارنامه این تیم به ثبت نرسید و این رشته با ناکامی بزرگی روبرو شد. این در حالی است که جودوی ایران در 5 دوره گذشته بازی‌های آسیایی همیشه موفق به مدال آوری بوده است  و جودوکاران حداقل مدال برنز را کسب کرده‌اند.

این ناکامی در جودو تنها در بازی‌های آسیایی خلاصه نمی‌شود بلکه در سال گذشته جودوکاران ایران در رقابت‌هایی که شرکت داشته‌اند رنگ مدال ندیده‌اند و دست خالی به ایران بازگشته‌اند.

دوومیدانی نیز در این دوره از بازی‌های آسیایی با وجود کسب مدال طلا توسط احسان حدادی در پرتاب دیسک و نقره لیلا رجبی در پرتاب وزنه، عملکرد قابل قبول و مد نظر مسئولان وزارت ورزش و جوانان نداشت.

ایران در بازی‌های آسیایی گوانگژو در دوومیدانی 2 مدال طلا، 2 نقره و یک برنز را به دست آورد. سجاد مرادی در دوی 800 متر  و احسان حدادی در پرتاب دیسک طلایی شدند،  سجاد مرادی در دوی 1500 متر و کاوه موسوی در پرتاب چکش نقره گرفتند و و محمد صمیمی در پرتاب دیسک صاحب مدال برنز شد تا بهترین عملکرد دوومیدانی در بازی‌هایی آسیایی در گوانگژو رقم بخورد.

افشین داوری، رئیس فدراسیون دوومیدانی پیش از اعزام کاروان ایران به بازی های آسیایی اینچئون گفته بود: «در مورد تعداد مدال‌ها نمی‌توانم پیش بینی داشته باشم اما مطمئنا عملکرد وزشکاران ایران در دوومیدانی بهتر از بازی های آسیایی گوانگژو خواهد بود.» با این حال نه تنها در دوومیدانی موفق به تکرار مدال‌های گذشته نشدیم بلکه عنوان‌های دوره قبل را نیز از دست دادیم (البته لیلا رجبی موفق به کسب نخستین مدال بانوان در پرتاب وزنه شد).

وزنه برداری نیز از جمله فدراسیون‌هایی بود که انتظارات مردم، مسئولان وزارت ورزش و کمیته ملی المپیک را برآورده نکرد و یک مدال طلا و یک نقره تنها دستاورد وزنه برداران در این بازی‌ها بود در حالی که در گوانگژو یک طلا، دو نقره و یک برنز در کارنامه وزنه برداری ایران ثبت شد.

حضور چهرههایی همچون بهداد سلیمی، کیانوش رستمی، نواب نصیرشلال و بهادر مولایی در کنار رسول تقیان، مجید عسگری و جابر بهروزی باعث شده بود توقعات از وزنه برداری ایران در اینچئون بالا برود.

درست است که سلیمی طلا گرفت و رستمی نیز در آخرین لحظات به نقره بسنده کرد، اما برخی دیگر از ملی پوشان آنچنان که توقع می رفت، انتظارات را برآورده نکردند و باعث شدند فدراسیون حسین رضازاده از جمله مردودی‌های بازی‌های آسیایی باشد.

این نتایج در حالی در وزنه برداری رقم خورد که حسین رضازاده پیش از اعزام کاروان ایران به بازی‌های آسیایی اینچئون گفته بود: «هدف‌مان کسب حداقل 2 مدال طلا در بازی‌های آسیایی است و اگر بتوانیم تعداد آنها را به 3 طلا برسانیم، اتفاق بسیار خوبی است و افتخاری بزرگی برای ایران خواهد بود».

با توجه به نتایج ضعیف جودو، وزنه برداری و دوومیدانی در بازی‌های آسیایی، از وزارت ورزش خبر می رسد که محمدعلی رستگار، حسین رضازاده و افشین داوری در لبه تیغ قرار دارند و باید پاسخگوی عملکرد خود باشند.

محمود گودرزی، وزیر ورزش و جوانان نیز در صحبت های خود اعلام کرد که « دوومیدانی نتایج نامطلوبی در بازی های آسیایی اینچئون گرفت و به غیر از موفقیت تک‌ستاره‌ها نتیجه‌ای که حاصل و برآیند کار در میدان باشد در دوومیدانی دیده نشد. جودو هم همین شرایط را داشت و من از آنها گلایه دارم». وی همچنین معتقد بود که «وزنه‌برداری کمتر از حد انتظار نتیجه گرفته است».

نصرالله سجادی نیز در اظهار نظری در بازی‌های آسیایی گفته بود: «در جودو نتوانستیم انتظارات را برآورده کنیم و نتایج قابل قبولی نیست. در وزنه برداری هم باید مدال‌های بیشتری می گرفتیم اما این اتفاق نیفتاد و آنها عملکرد متوسطی داشتند.»

معاون توسعه ورزش قهرمانی و حرفه‌ای وزارت ورزش و جوانان با تاکید بر اینکه قطعا در پایان بازی‌های آسیایی وزارت ورزش و جوانان ارزیابی دقیقی از عملکرد همه ورزشکاران خواهد داشت گفت: «ما و کمیته ملی المپیک همه شرایط برای حضور ورزشکاران در بازی‌های آسیایی را فراهم کردیم و اگر فدراسیونی نتواند طبق پیش بینی‌ها نتیجه بگیرد قطعا باید پاسخگوی دلایل ناکامی‌ها باشد.»

با توجه به اینکه پایان دوره ریاست رضازاده در فدراسیون وزنه برداری نزدیک است و اسفند ماه سال جاری دوره 4 ساله وی به پایان می‌رسد، وزارت ورزش آخرین فرصت‌ها را به وزنه بردار سابق کشورمان خواهد داد تا سروسامانی به فدراسیون خود دهد. مسابقات جهانی وزنه برداری نیز نزدیک است و می‌تواند آخرین برگه شانس رضازاده برای ماندن در فدراسیون وزنه برداری باشد.

داوری نیز در این روزها کارت زرد خود را از وزارت ورزش گرفته و باید به فکر تغییرات اساسی در فدراسیون خود باشد چون در این روزها حسابی زیر ذره بین وزارت ورزش قرار دارد و کوچکترین خطا در دوومیدانی به معنای پایان حضورش در این فدراسیون خواهد بود.

رستگار نیز به پایان راه رسیده و نتایج ضعیف جودو در یک سال اخیر وزارت ورزش را خشمگین کرده و به نظر می‌رسد کاسه صبر مسئولان لبریز شده است و باید خود را برای ارائه پاسخ های قانع کننده در خصوص عملکرد جودو آماده کند.

به هر حال بازی‌های آسیایی با تمام وعده و وعیدهایی که روسای فدراسیون‌ها داده بودند به پایان رسید و امروز وقت آن رسیده تا وزارت ورزش نگاهی جدی به عملکرد فدراسیون های ورزشی داشته باشد. شاید هم در این روزها شاهد تغییرات جدی در برخی از فدراسیون ها باشیم.

انتهای پیام/

 

پربیننده‌ترین اخبار ورزشی
اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon