پدر موسیقی عرفانی کشور در بستر بیماری/ درپور: کوچه باغی باش تا حسن نگارم خیمه بر صحرا زند

پدر موسیقی عرفانی کشور در بستر بیماری/ درپور: کوچه باغی باش تا حسن نگارم خیمه بر صحرا زند

خبرگزاری تسنیم: نورمحمد درپور، خنیاگر،راوی و نوازنده دوتار در روستای "سرخ سرا" از توابع "باخرز" منطقه تربت جام و روستای یادگار، دیده به جهان گشود.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از تایباد، اگر این روزها به دنبال استاد نورمحمد درپور خواننده ایرانی و نوازنده دوتار هستید وی در منزل خود در بستر بیماری با خدای خود در حال نجوا کردن است. فرزندان و همسر ایشان همچون پروانه به دور پدر می چرخند و مراقب وی هستند.

محمد فاروق درپور فرزند وی می‌گوید: حال استاد کماکان مانند قبل است و تکلم خود را از دست داده و از یک طرف بدن خود نیز فلج شده‎‌اند و از ریه‌های خود رنج می‌برند.

مسئولان قول پرداخت هزینه‌های بازسازی منزل استاد را داده‌اند که این کار انجام شده است ولی پول در حساب انجمن موسیقی استان است و تاکنون پرداخت نشده است.

وعده‌هایی برای پدر موسیقی محلی ایران

در سفر استانی رئیس جمهور به استان و نماینده ایشان به تربت جام قول کمک هفت میلیون تومان را داده‌اند که تاکنون پرداخت نشده است و تقاضا داریم که هر چه سریع‌تر اقدام شود تا کمکی باشد در هزینه درمانی استاد.

مسئولان قول برگزاری بزرگداشت استاد را با حضور هنرمندان را در آینده نزدیک داده اند که امیدواریم این مهم محقق شود.

فرزند استاد درپور ادامه می‌دهد: استاد نورمحمد در سال 1310 در روستای سرخسرا از توابع شهرستان تایباد به دنیا آمده اند و از همان اوان کودکی و تقریبا از 5 سالگی به خوانندگی علاقه مند می‌شوند.

محمد فاروق به نقل از پدر می‌گوید: استاد در همان کودکی در مراسمات ذکر زیاد شرکت می‌کردند و با توجه به اینکه سن کمی داشته‌اند به معنی و مفهوم عرفانی اشعار که در مراسمات ذکر خوانده می‌شده است پی نمی برده اند.

وی گفت: استاد بعد از اینکه سن شان بالا رفت و معنی اشعار را فهمیده‌اند و با توجه به اینکه صدا خوب و رسای داشته‌اند در آن مراسمات می‌خواندند و عده‌ای ذکر می‌کرده‌اند.

همانطور که استاد گفته اند لحن را محضر اساتیدی همچون جهانگیر خان صبوری، ملا دادخدا کبودانی، مرتضی پری، عبدالحمید رسولی به طور مستقیم و غیر مستقیم آموزش لحن دیده‌اند.

محمد فاروق از قول استاد می‌گوید: با توجه به اینکه در آن زمان کشاورزی خوب نبوده است در سن 18 سالگی به تربت جام مهاجرت و در روستای قاسم آباد ساکن می‌شوند و البته 35 سال می‌شود از روستای قاسم آباد به روستای یادگار به دلیل اینکه اقوام در آنجا بوده‌اند کوچ می‌کنند.

وقتی درپور جزو 20 موسیقی دان برتر ایران شد

خانم فوزیه مجد در سال 52 به روستای یادگار می‌آید و در آنجا یک کار تحقیقاتی در رابطه با موسیقی انجام می دهند و درهمان سال اولین اجرای استاد با دوتار نوازی استاد نظرمحمد سلیمانی در تهران انجام می‌شود.

استاد می‌گوید در جشنواره‌ها و برنامه‌های مختلفی همچون جشنواره بین المللی فجر، هفته وحدت، ایرانگردی جهانگردی و برنامه مختلف تلویزیونی حضور داشته و مقام‌های مختلفی را کسب نموده‌اند.استاد در سال 77 جزو بیست نفر اول موسیقی ایران انتخاب و از سوی وزیر وقت 10 سکه بهار آزادی و لوح تقدیر دریافت کرد.

وی با اشاره به اینکه استاد اجراهای زیادی در خارج از کشور داشته است افزود: در سال 81 با همکاری آقای محمد رضا درویشی در برنامه موسیقی مقدس برلین اجرا برنامه داشته و همچنین به مدت 9 روز در کشور هلند به مناسبت بزرگداشت شاه نعمت الله ولی و در سال 2008 در شهر لس آنجلس آمریکا  به مناسبت بزرگداشت مولانا جلاالدین اجرای برنامه داشته‌اند که این برنامه با استقبال مردم روبه روشده است.

وضعیت مالی درپور مناسب نیست

محمد فاروق گفت: در کشور تاجیکستان مهر ماه هر سال مراسم فلک خوانی برگزار می‌شود و موسیقی خراسان نزدیکترین موسیقی به فلک خوانی در تاجیکستان است و استاد درپور به مدت 12 روز در آن جا به اجرای برنامه پرداختند.

استاد درپور دارای هفت فرزند است که 2 دختر و 5 پسر هستند که چهار پسر استاد به کار موسیقی مشغول می باشند و با توجه به اینکه گوشه ملکی در روستای قاسم آباد دارند اما امرار معاش استاد از طریق اجرای برنامه‌های فرهنگی و هنری و همچنین پرداخت مبلغ 160 هزار تومان مستمری که از سوی وزارت ارشاد پرداخت می‌شود تامین می‌شود و استاد وقت خود را صرف و خرج مردم کردند.

پسر ارشد استاد افزود: استاد درپور در 12 سال قبل سکته قلبی خفیفی داشته اند که از همان زمان تحت درمان قرار گرفته اند تا اینکه امسال استاد به مشکل ناراحتی معده مبتلا شد و یک توده بد خیم در روده بزرگ بوجود آمد و در خرداد ماه سال جاری مورد عمل جراحی قرار گرفتند.

بعد از عمل جراحی هر دوهفته یکبار شیمی درمانی می شده‌اند و مهر ماه نوبت ششم شیمی درمانی استاد به دلیل اجر موسیقی در برنامه آینه دار در تهران عقب افتاد و با توجه به اینکه از تهران سرحال برگشته اند نوبت ششم شیمی درمانی انجام گرفت. بعد از سه چهار روز حال استاد مجددا وخیم می‌شود و به بیمارستان سجادیه تربت جام و از آنجا به بیمارستان شریعتی مشهد اعزام می‌شوند و در بیمارستان دکتر شریعتی استاد مورد عمل آنژیوگرافی و بالن برای باز کردن دو تا از رگهای بسته قلب قرار می‌گیرند.

استاد در بیمارستان شریعتی دچار سکته مغزی می‌شوند که به بیمارستان قائم منتقل می‌شوند و به مدت 22 روز در بیمارستان تحت درمان قرار می‌گیرند و در حال حاضر هم در  منزل کارهای درمانی و فیزیوتراپی استاد در حال انجام است.

محمد فاروق درپور گفت: رسانه‌های کشور در امر درمان استاد کمک زیادی به ما کرده‌اند.

پسر ارشد استاد می‌گوید: خیلی از مسئولان پیگیر وضعیت استاد بودند، آقای مرداخانی معاون وزیر ارشاد طی چند تماس تلفنی پیگیر وضعیت استادبودند و همچنین آقای محمد رضا درویش محقق و پژوهشگر موسیقی کشور مبلغ سه میلیون تومان به حساب استاد واریز کرده‌اند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی خراسان رضوی نیز ضمن عیادت استاد در بیمارستان قائم و منزل مبالغی جهت درمان استاد پرداخت کردند.رئیس خانه هنرمندان پیشکسوت ضمن عیادت استاد قول بازسازی منزل استاد را نیز داده اند و تصاویر و فیلم‌ها توسط ارشاد تربت جام از منزل استاد تهیه شد و به خانه هنرمندان پیشکسوت ارسال گردید و آنها پیشنهاد دادند که فعلا یک کانکس برای استاد تهیه شود تا خانه مورد بازسازی قرار گیرد و این پشنهاد با خانواده مطرح شده که با توجه مریضی و کوچک بودن کانکس موافقت نگردید و ما پیشنهاد داده‌ایم اگر همان مبلغ را فعلا برای شروع کار بدهند بهتر است از کانکس بیست متری.

او از معدود بازماندگان صاحب سبک در منطقه جنوب خراسان است که گنجینه‌ای از نغمه­‌های شفاهی موسیقی این مناطق را در سینه دارد و می‌توان او را نماد موسیقی عرفانی منطقه تربت جام و خراسان به شمار آورد که در روایت‌هایش همه گاه از شعر شاعران و عارفان نامی این منطقه استفاده کرده است که از جمله آنها می توان به  شاعران وعارفانی چون حاج قاضی جلال الدین فقهی سلجوقی، ملا عبدالرئوف مجیدی  شیخ احمد جامی، مولاناعبدالرحمن جامی اشاره کرد.

آلبوم موسیقی تربت جام که او با همراهی ذوالفقار عسگری پور برخی از مقام­های این منطقه همانند : هزارگی، جمشیدی،وفای ،مهربانی نیست، صمدا، جان زمان، دو بیتی، الله مدد، مشق پلتان، اشتر خجو، نوایی، سه چکه در آن نواخته و خوانده از جمله کارهای کلاسیک مرتبط با این سبک نوازندگی و خوانندگی در موسیقی تربت جام به شمار می‌رود که از او در بازار موسیقی موجود است.

درپور طی سفر به کشورهای آلمان و هلـند توانست موسیـقی عرفـانی تربت جـام را به خوبی به جهانیـان معرفی کند. از درپور آلبومی تحقیـقاتی نیز درباره موسیقی خراسان منتشر شده است.

اوآثاری را نیز در واحد موسیقی مرکز خراسان رضوی اجرا کرده است که از آنجمله می­توان به مقام­های « خالق یکتا » ، «صـمدا » و «حکایت احمد جامی » اشاره کرد.

اجرای تصویری "غزل کوچه باغی - باش تا حسن نگارم خیمه بر صحرا زند" از جمله کارهای شناخته شده نورمحمد درپور به شمار می­‌رود و وی همیشه از این غزل به عنوان یکی از به یاد ماندنی ترین آثار خود یاد می‌کند.

گزارش و عکس از اویس چهاریاری

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon