جزئیات فرمول پیشنهادی دولت برای تثبیت ۱۰ساله نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی

جزئیات فرمول پیشنهادی دولت برای تثبیت 10ساله نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی

خبرگزاری تسنیم: طبق فرمول تعین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی گازی که توسط دولت پیشنهاد شده است، علاوه بر نرخ خوراک، خسارت ناشی از قطع اجباری گاز، شرایط تخفیف در قیمت خوراک و عوارض بر قیمت گاز هم مشخص شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، فرمول تعین نرخ خوراک واحدهای پتروشیمی گازی که توسط دولت پیشنهاد شده است و تاکنون به تأیید کمیسیون برنامه و بودجه رسیده است به شرح زیر است:

قیمت گاز خوراک مصرفی واحدهای پتروشیمی با رعایت موراد ذیل توسط وزارت نفت تعیین می‌شود:

** فرمول قیمت گاز حداقل برای مدت 10 سال از تاریخ تصویب این قانون تغییر نخواهد کرد.

** نرخ بازگشت سرمایه (آی.آر.آر) به صورت ارزی، حداقل 25 درصد منظور شود.

** در خصوص هر خانواده محصول کود اُوره، آمونیاک، اِتانول، پروپیلن، اِتیلن و واحدهای جی.تی.تی.پی، فرمول قیمت گاز باید به نحوی تنظیم شود که قیمت خوراک در هر زمان تابعی از متوسط قیمت منطقه‌ای ماهانه فروش محصول ناحیه یاد شده باشد.

** در صورت قطع اجباری گاز خارج از قرارداد خوراک واحدها مشمول این بند، شرکت ملی گاز ایران مکلف به جبران خسارت وارده به آنها خواهد بود. میزان پرداخت خسارت تابع آیین نامه‌ای خواهد بود که به تصویب دولت می‌رسد.

** در قیمت گاز مصرفی واحدهای تولیدی پتروشیمی اُوره که مکلف به فروش داخلی محصولات خود به قیمت‌های تکلیفی دولت می‌شوند، باید متناسباً در قیمت خوراک تخفیف داده شود.

تبصره 1: به منظوره تشویق واحدهای پتروشیمی و فعالان اقتصادی برای سرمایه‌گذاری با اولویت احداث واحدهای جدید و ساخت واحدهای تکمیلی و پائین دستی پتروشیمی و اشتغال‌زائی بیشتر با اولویت مناطق کمتر توسعه یافته به وزارت نفت اجازه داده می‌شود، که در قیمت گاز طبیعی مصرفی برای سرمایه‌گذاران به صورت پلکانی تا 30 درصد تخفیف قائل شود.

تبصره 2: در زمان اجرای این قانون در صورت وضع هر گونه عوارض جدید بر قیمت گاز، این عوارض مشمول خوراک واحدهای پتروشیمی نخواهد بود.

به گزارش تسنیم، برخی از کارشناسان صنعت پترشیمی و نمایندگان مجلس معتقدند که در صورت اجرای این فرمول، احتمال تکرار رانت ارزان فروشی گاز به واحدهای پتروشیمی وجود دارد؛ چرا که با اجرای این فرمول امکان کاهش نرخ گاز به کمتر از 13 سنت وجود دارد. این درحالیست که گفته می‌شود برخی از واحدهای پتروشیمی به دلیل پائین بودن بهای خوراک - گاز طبیعی- در سالهای گذشته سودهای آنچنانی داشتند به طوری که سود حاصله چند برابر سود پیش‌بینی شده بود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه