بدنه دستگاه‌های اجرایی همکاری و هماهنگی لازم برای خروج اقتصاد از رکود را ندارند

بدنه دستگاه‌های اجرایی همکاری و هماهنگی لازم برای خروج اقتصاد از رکود را ندارند

خبرگزاری تسنیم: عضو اتاق بازرگانی ایران با اشاره به این که لایحه خروج از رکود دارای نارسایی هایی است گفت: اگر این لایحه اجرا شود و نقائص آن برطرف شود می تواند بسیار موثر باشد و در مرحله اول تا ۳۰ الی ۴۰ درصد قابلیت اجرا دارد.

علا میر محمد صادقی، عضو اتاق بازرگانی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم بر این عقیده است که لایحه خروج از رکود علی رغم نقاط قوت اش دارای نارسایی هایی است که باید دولت به آن توجه کند. وی معتقد است که اساس لایحه یک موضوع است و اجرای لایحه بحث مهم دیگری. بدنه اجرایی دولت هنوز به طور کامل در اجرا قوی عمل نکرده است و مثمرثمر بودن لایحه منوط به رفع این نقیصه می باشد.

در ادامه مشروح این گفت‌وگو تقدیم می شود:

تسنیم: به نظر حضرتعالی آیا لایحه خروج غیرتورمی از رکود که دولت به مجلس ارائه کرده است می تواند مشکلات اقتصاد ایران را حل کند؟
صادقی: اولین تهیه بسته خروج از رکود کار بسیار پسندیده و خوبی است که دولت انجام داده است. همین که دولت به فکر برطرف کردن رکودی است در حال حاضر بر اقتصاد، تولید و تجارت کشور حاکم است، جای قدردانی و تشکر دارد. اما خود این بسته علی رغم اینکه نقاط قوتی هم دارد، دارای نارسایی هایی نیز است که باید این نارسایی ها جبران شود. اگر این نارسایی ها جبران شود، بسته دولت، کامل، قاطع و مفید و موثر برای برطرف کردن رکود خواهد بود.

تسنیم: مثلا چه نارسایی هایی؟ اگر ممکن است نام ببرید.
صادقی: مثلا در امر صادرات، آن توجه کافی در این بسته نشده است. ما باید تسهیلات خیلی بیشتری برای صادرکنندگان فراهم کنیم تا این افراد بتوانند هم بازاریابی کنند و هم از جهت مالی در تنگنا قرار نگیرند. چون در حال حاضر که کشور با تحریم روبرو است، بیشتر صادرات کشور بدون پول خود را با یک فاصله زمانی دریافت می کنند. به نظر ما در این مورد می توان با اقدامات مناسب تری و صادرکنندگان را یاری کرد.

تسنیم: آقای صادقی برخی معتقدند که مسئله کنونی اقتصاد ایران، شاید صادرات نباشد بلکه اصل مسئله تولید است. به بیان دیگر تمامی نارسایی های کنونی اقتصاد منجر از عدم توجه به تولید و مشکلات بر سر راه است.
صادقی: البته مسئله صادرات یکی از مسائل اقتصاد کشور است. اولویت را نمی توان لزوما به صادرات داد بلکه همان طور که شما می فرمایید اولویت را باید به تولید داد. تولید در حال حاضر با مشکلات مختلفی همراه است ولی در عین حال باید زمینه مصرف در داخل و صادرات فراهم شود. تا در زمانی که تولید انبوه صورت گرفت بازاری هم وجود داشته باشد. بازار تولیدات ما یا صادرات است و یا مصرف داخلی. همین که تولید کننده این امکان برایش فراهم باشد که مواد اولیه مورد نیاز خود را به موقع و با قیمت مناسب به تولید و پس از آن به بازار برساند. بنابراین هم در صادرات و هم در تولید ما پیشنهاداتی داشتیم که جمع بندی آن به دولت تقدیم شده است که به این بسته خروج از رکود اضافه شود تا بتوان به مسئله تولید و صادرات با توجه بیشتری پرداخته شود.

تسنیم: در خصوص محتوای لایحه خروج از رکود به طور کلی چندین حالت وجود دارد یا دولت مسئله را خوب فهمیده است و راه حل درست را نیز ارائه کرده است و یا مسئله را خوب فهمیده ولی ابزار درستی را انتخاب کرده است. حالت سوم نیز این است که نه مسئله و نه راه حل درست انتخاب نشده است. با توجه به محتوا و متن لایحه، آیا دولت مسئله اقتصاد ایران و راه حل متناسب با آن را به درستی درک کرده است؟
صادقی: البته خود دولت به کمک کارشناسانی که به او کمک می کنند، مسئله را متوجه شده است. ولی مسئله مهم این است که روابط و قوانینی که درلایحه به آن اشاره شده است باید به اجرا دربیاید و اجرا را بدنه اجرایی دولت باید عمل کند. بدنه اجرایی معلوم نیست که به این ترتیبی که مورد نظر دولت است همفکری و همکاری داشته باشند.

تسنیم: یعنی ضمانت اجرایی لایحه دولت پایین است؟
صادقی: بله.

تسنیم: دلیل این مطلب چیست؟
صادقی: چون آن همکاری لازم در بسیاری از افرادی که در بدنه اجرایی هستند، وجود ندارد. الان در این بسته دیده شده است که شرایط برای حضور بیشتر بخش خصوصی در اقتصاد فراهم گردد. ولی روش همچون روش سنتی است از قبل جاری و ساری بوده است. در روش سنتی دست بخش خصوصی باز نبوده و معمولا بخش های دولتی و نیمه دولتی از امکانات بیشتری از جمله تسهیلات بیشتر و امکانات وزارتخانه ها بهره مند بوده اند. لذا دولت به نظر من مترادف با تهیه ضوابط و قوانین باید ترتیبی بدهد تا بدنه اجرایی هم این امادگی را داشته باشند و وظیفه خود بدانند که به بخش خصوصی بیشتر کمک کنند.

تسنیم: منظورتان از بدنه اجرایی وزارت خانه یا نهاد خاصی از جمله سیستم بانکی است؟
صادقی: منظور همه وزارتخانه های مرتبط از جمله وزارت اقتصاد و دارایی، بانک است. مهم این است که برطرف کردن مشکلات بخش خصوصی اولویت وزارتخانه های دولت باشد. بانک ها از کار بنگاه داری خارج شوند و در جهت تولید و صادرات به مردم کمک کنند. البته این مطلب الان بسیار ضعیف است. پیش از این هر بانکی در جهت هدف و منظور و تخصص خاصی تاسیس می شد و در همان راستا نیز فعالیت می کرد. به طور مثال بانک کشاورزی، صرفا در جهت توسعه و بهبود وضعیت کشاورزی فعالیت می کرد. ولی بعدها بانک ها کم کم از هدف اصلی خود فاصله گرفتند و صرفا در جهت منافع خود حرکت کردند.

تسنیم: دولت قبل از ارائه لایحه خروج غیرتورمی از رکود نیز در اوایل عمر خود آیین نامه سی و چند ماده ای را جهت بهبود کسب و کار ابلاغ کرد. آیا آن آیین نامه اجرایی شد؟
صادقی: البته آن آیین نامه هنوز به طور جدی در دستور کار قرار نگرفته است. شاید حدود 20 درصد از آن اجرایی شده باشد. ولی مابقی هنوز اجرایی نشده است.

تسنیم: خب سوال این است چرا دولت زمانی که آیین نامه قبلی هنوز اجرایی نشده است، لایحه جدیدی را ارائه می کند. آیا این ضمانت اجرایی لایحه خروج از رکود را زیر سوال نمی برد؟
صادقی: البته در آیین نامه بهبود فضای کسب و کار برخی روش ها و شیوه ها را مدنظر گرفته است. مثلا شورای گفتگو در آن دیده شده است. جلسات شورای گفتگو برگزار می شود ولی آیا مصوبات آن اجرا می شود یا نه جای سوال است. لذا در آیین نامه بهبود فضای کسب و کار هنوز حرف است و کاملا به نتیجه خوبی نرسیده ایم. ولی در لایحه هدف خروج از رکود است. لذا به نظر من علی رغم اجرایی نشدن آیین نامه بهبود فضای کسب و کار، ارائه لایحه خروج از رکود ضرورت داشته است و این دو با هم در تناقض نیستند. در هر صورت به طور کلی الان هم دولت و هم بدنه اجرایی باید عزم شان این باشد که به فعالیت بیشتر بخش خصوصی کمک کنند و بخش خصوصی هم به دولت اعتماد و خود را ملزم به سرمایه گذاری بیشتر در اقتصاد کشور کند. همچنین در جهت افزایش اشتغال و تولید تلاش کند.

تسنیم: به نظر شما چند درصد از لایحه خروج از رکود قابل اجرا است و به اصطلاح اجرایی خواهد شد؟
صادقی: اگر این لایحه اجرا بشود و نقائص آن برطرف شود می تواند بسیار موثر باشد. در مرحله اول تا 30 الی 40 درصد قابلیت اجرا دارد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه