نگاهی به عملکرد تیم‌های ملی در دوره کفاشیان/از پیروزی‌های مقطعی تا ناکامی‌های سریالی

نگاهی به عملکرد تیم‌های ملی در دوره کفاشیان/از پیروزی‌های مقطعی تا ناکامی‌های سریالی

خبرگزاری تسنیم: نگاهی به کارنامه تیم‌های ملی در دوره ریاست علی کفاشیان به خوبی نشان‌دهنده عملکرد فدراسیون اوست.

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، علی کفاشیان از آن زمانی به صندلی ریاست فدراسیون فوتبال تکیه زد که محمد علی‌آبادی قصد داشت این صندلی را تصاحب کند اما با توجه به مشکلات قانونی که برای او به وجود آمد نتوانست در مجمع حضور پیدا کند تا کفاشیان به عنوان تنها کاندیدای باقی مانده ریاست مهمترین فدراسیون ورزشی کشور را بر عهده بگیرد.

وی که کاملاً اتفاقی به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال انتخاب شده بود بعدها از این موضوع پرده برداشت و گفت: «سال 86 قرار بود آقای علی‌آبادی به عنوان رئیس فدراسیون فوتبال معرفی شود اما به اجبار او کنار کشید و من به عنوان تنها کاندیدا ماندم و به صورت تحمیلی و اشتباهی رئیس فوتبال شدم».

مرد شماره یک فوتبال ایران که از ابتدا به اشتباهی آمدنش به فوتبال اذعان داشت بعدها در برنامه 90 اعلام کرد که لیوان دست او نیست و رئیس سازمان تربیت بدنی وقت (محمد علی‌آبادی) کارها را انجام می‌دهد. این یعنی کفاشیان فقط اسماً رئیس فوتبال بود. اسمی که سابقه‌ای در فوتبال نداشت اما مدیری موفق در ورزش کشور از جمله کمیته ملی المپیک به شمار می‌رفت.

قهرمان دوی با مانع کشور که فردی کاملاً ورزشی بود اما با فوتبال آشنایی نداشت. او حتی ابتدا بسیاری از فوتبالی‌ها را نمی‌شناخت و نام آنها را به اشتباه به زبان می‌آورد اما به مرور تغییر کرد. بعد از رفتن علی‌آبادی از سازمان تربیت بدنی و وزارتخانه شدن ورزش، کفاشیان لیوان را در دست گرفت و کم‌کم روال کار در فوتبال ایران به دستش آمد.

از سال 86 (2008 میلادی) که کفاشیان به فدراسیون فوتبال آمد، تیم‌های ملی کشورمان تورنمنت‌های مختلفی را در رده‌های سنی متفاوت پشت سر گذاشتند که در زیر نگاهی به عملکرد آنها خواهیم داشت. قضاوت در مورد کارنامه فدراسیون فوتبال در دوره علی کفاشیان با نگاهی به عملکرد تیم‌های ملی منصفانه‌ترین کار ممکن است.

تیم فوتبال نوجوانان
تیم فوتبال نوجوانان کشورمان از زمان حضور کفاشیان در فدراسیون فوتبال تا به حالا چهار تورنمنت آسیایی و دو تورنمنت جهانی را پشت سر گذاشته که نتایج این رقابت‌ها به شرح زیر است:

رقابت‌های قهرمانی فوتبال نوجوانان آسیا
سال 2008: همگروهی با ازبکستان، بحرین و سنگاپور

صعود با 9 امتیاز به عنوان تیم اول مرحله گروهی و حضور در فینال که با پیروزی 2 بر یک مقابل کره‌جنوبی به عنوان قهرمانی این دوره از رقابت‌ها رسید.

سال 2010: همگروهی با کره‌شمالی، سوریه و عمان

کسب 4 امتیاز در مرحله گروهی و سوم شدن در گروه

سال 2012: همگروهی با کویت، لائوس و یمن

صعود با 9 امتیاز به عنوان تیم اول مرحله گروهی و پیروزی 5 بر یک مقابل استرالیا در مرحله یک چهارم نهایی و در نهایت شکست 3 بر 2 مقابل ازبکستان در نیمه‌نهایی.

سال 2014: همگروهی با سوریه، قطر و عربستان

صعود با شش امتیاز به عنوان تیم اول مرحله گروهی و شکست در ضربات پنالتی مقابل کره‌شمالی در مرحله یک چهارم نهایی.

رقابت‌های جام جهانی نوجوانان
سال 2009: همگروهی با کلمبیا، هلند و گامبیا

صعود با هفت امتیاز به عنوان تیم اول مرحله گروهی و شکست 2 بر یک مقابل اروگوئه در مرحله یک شانزدهم نهایی.

سال 2011: عدم حضور تیم نوجوانان در جام جهانی

سال 2013: همگروهی با آرژانتین، کانادا و اتریش

صعود با پنج امتیاز به عنوان تیم دوم مرحله گروهی و شکست 4 بر یک مقابل نیجریه در مرحله یک شانزدهم نهایی.

تیم فوتبال جوانان
تیم فوتبال جوانان کشورمان هم که سال‌هاست با ناکامی روبه‌رو می‌شود و نتوانسته در آسیا به مقامی دست پیدا کند تا راهی جام جهانی شود، در زمان ریاست علی کفاشیان در فدراسیون فوتبال در چهار تورنمنت آسیایی حضور پیدا کرده است.

رقابت‌های قهرمانی فوتبال جوانان آسیا
سال 2008: همگروهی با ژاپن، عربستان و یمن

کسب سه امتیاز و سوم شدن در مرحله گروهی و عدم کسب سهمیه جام جهانی جوانان.

سال 2010: همگروهی با استرالیا، کره‌جنوبی و یمن

کسب سه امتیاز و سوم شدن در مرحله گروهی و عدم راهیابی به جام جهانی جوانان.

سال 2012: همگروهی با ژاپن، امارات و کویت

صعود با هفت امتیاز به عنوان تیم اول مرحله گروهی و شکست 4 بر یک مقابل کره‌جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی و عدم کسب سهمیه جام جهانی جوانان.

سال 2014: همگروهی با تایلند، یمن و میانمار

شکست مقابل تایلند و یمن و مسجل شدن حذف ایران پیش از پایان مرحله گروهی و و عدم کسب سهمیه جام جهانی جوانان.

ایراداتی که به فوتبال پایه وارد است از سوی منتقدان به برنامه‌های فدراسیون فوتبال باز می‌گردد. بی‌برنامگی‌هایی که نمی‌توان آنها را بی‌ارتباط با انتصاب‌هایی دانست که از سوی کفاشیان صورت گرفت و برخی افراد غیر متخصص وارد کمیته‌هایی شدند که تخصصی در آن نداشتند.

تیم فوتبال امید
ناکامی‌های تیم امید برای صعود به المپیک ارتباطی به زمان ریاست کفاشیان ندارد و سال‌هاست که فوتبال ایران نتوانسته المپیکی شود اما بد نیست نتایج تیم امید را هم در زمان ریاست رئیس فعلی نگاهی بیندازیم.

حضور در رقابت‌های بازی‌های آسیایی
بازی‌های آسیایی 2010 گوانگوژو: همگروهی با ترکمنستان، ویتنام و بحرین

صعود با 9 امتیاز به عنوان تیم اول مرحله گروهی و شکست 2 بر یک مقابل ژاپن در مرحله نیمه‌نهایی. تیم امید ایران در دیدار رده‌بندی نیز نتیجه را 4 بر 3 به کره‌جنوبی واگذار کرد و از رسیدن به مدال برنز بازماند.

بازی‌های آسیایی 2014 اینچئون: همگروهی با ویتنام و قرقیزستان

کسب یک امتیاز در مرحله گروهی و سوم شدن در گروه سه تیمی.

حضور در رقابت‌های مقدماتی المپیک
انتخابی المپیک 2012 لندن: شکست 3 بر صفر مقابل عراق در بازی رفت به دلیل رأی انضباطی (بازی کردن کمال کامیابی‌نیا به عنوان بازیکن دو اخطاره و نقطه سیاه کارنامه تیم امید) و شکست 2 بر صفر در بازی برگشت در ورزشگاه آزادی.

پس از کسب مقام قهرمانی بازی‌های آسیایی 2002 بوسان توسط تیم فوتبال ایران، دیگر موفقیتی را از سوی تیمی که آن را تیم امید می‌نامیم ندیده‌ایم. انتخاب سرمربی در آستانه مسابقات، بی‌نظم بودن اردوها و تمرینات و ... از مشکلاتی به شمار می‌رود که همیشه گریبان تیم امید را گرفته است. این بار فدراسیون فوتبال تصمیم گرفت تا کمی زودتر از دوره‌های قبلی تکلیف تیم امید را مشخص کند. نلو وینگادا به عنوان سرمربی این تیم معرفی شد که البته انتخاب او با توجه به کارنامه ناموفقی که در چند سال اخیر داشته کمی شبهه برانگیز است.

وینگادا که زمانی دستیار کارلوس کی‌روش بود و در گذشته به عنوان یک مربی موفق شناخته می‌شد، در چند سال اخیر بدون کارنامه بوده یا اگر در جایی مشغول به فعالیت شده نتوانسته کارنامه موفقی داشته باشد. حضور در تیم فوتبال پرسپولیس نیز شاید می‌توانست شناخت خوبی از این مربی پرتغالی باشد اما فدراسیونی‌ها با مشورتی که با کارلوس کی‌روش داشتند دوست نزدیک سرمربی تیم ملی را به عنوان سرمربی تیم فوتبال امید برگزیدند. وینگادا با تیم امید در بازی‌های آسیایی اینچئون هم شرکت کرد و با حضور بازیکنانی که بیشتر آنها تجربه بازی در لیگ برتر و تیم ملی بزرگسالان را داشتند نتوانست نتیجه بگیرد و بدترین نتیجه فوتبال ایران را در بازی‌های آسیایی رقم زد.

تیم ملی فوتسال
تیم ملی فوتسال کشورمان که در تمام دوره‌های برگزاری مسابقات قهرمانی آسیا به جز سال 2006 به مقام قهرمانی رسیده بود، پس از حضور علی کفاشیان در پست ریاست فدراسیون تنها دو دوره قهرمان شده و یک بار قهرمانی را به ژاپن داده و یک بار دیگر حتی از حضور در فینال بازمانده است. تیم ملی فوتسال کشورمان در زمان حضور کفاشیان در فدراسیون دو دوره هم در جام جهانی شرکت کرده است که نتایج آن به شرح زیر است:

مسابقات فوتسال قهرمانی آسیا
سال 2008: همگروهی با چین، تاجیکستان و کویت

صعود با 9 امتیاز به عنوان تیم اول مرحله گروهی و در نهایت پیروزی 4 بر صفر مقابل تایلند در دیدار فینال و رسیدن به مقام قهرمانی.

سال 2010: همگروهی با استرالیا، تاجیکستان و کویت

صعود با 9 امتیاز به عنوان تیم اول مرحله گروهی و در نهایت پیروزی 8 بر 3 مقابل ازبکستان در دیدار فینال و رسیدن به مقام قهرمانی.

سال 2012: همگروهی با استرالیا، قطر و کره‌جنوبی

صعود با 9 امتیاز به عنوان تیم اول مرحله گروهی، شکست 5 بر 4 مقابل تایلند در نیمه‌نهایی و بازماندن از حضور در فینال برای اولین بار و در نهایت پیروزی 4 بر صفر مقابل استرالیا در دیدار رده‌بندی و رسیدن به مقام سومی.

سال 2014: همگرهی با استرالیا، اندونزی و چین

صعود با 9 امتیاز به عنوان تیم اول مرحله گروهی و تساوی 2 بر 2 مقابل ژاپن در دیدار فینال و در نهایت شکست 3 بر صفر در ضربات پنالتی و از دست دادن قهرمانی آسیا برای سومین بار.

مسابقات جام جهانی فوتسال
سال 2008: همگروهی با اسپانیا، چک، لیبی و اروگوئه

صعود با 10 امتیاز به عنوان تیم دوم مرحله گروهی و حضور در دور دوم مرحله گروهی. همگروهی با برزیل،‌ ایتالیا و اوکراین و سوم شدن در گروه با 4 امتیاز به علت تفاضل گل کمتر نسبت به ایتالیا.

سال 2012: همگروهی با اسپانیا، پاناما و مراکش

صعود با 7 امتیاز به عنوان تیم دوم مرحله گروهی و حضور در مرحله یک شانزدهم نهایی و در نهایت شکست 2 بر یک مقابل کلمبیا.

تیم ملی فوتبال
مهمترین تیمی که تأثیر زیادی روی کارنامه یک رئیس فدراسیون دارد، تیم ملی بزرگسالان است. علی کفاشیان که تا به اینجای کار نیز اهمیت زیادی به تیم ملی بزرگسالان داده و گرانقیمت‌ترین مربی تاریخ ورزش ایران را روی نیمکت تیم ملی نشانده، تنها یک صعود به جام جهانی را با تیم ملی تجربه کرده و در سایر مسابقات و دیدارها ناکام بوده است. البته رکوردهای جالبی هم در زمان حضور او و کارلوس کی‌روش در تیم ملی رقم خورده که نمونه آن دریافت گل از تیم ملی لبنان و شکست مقابل این تیم برای اولین بار در تاریخ فوتبال ایران بوده است.

مسابقات جام ملت‌های آسیا
سال 2011: همگروهی با عراق، کره‌شمالی و امارات

صعود با 9 امتیاز به عنوان تیم اول مرحله گروهی و شکست یک بر صفر در زمان‌های تلف شده مقابل کره‌جنوبی در مرحله یک چهارم نهایی.

مسابقات جام جهانی فوتبال
مقدماتی جام جهانی 2010: همگروهی با تیم‌های کره‌جنوبی، کره‌شمالی، عربستان و امارات

کسب 11 امتیاز و رسیدن به عنوان چهارمی گروه و بازماندن از صعود به جام جهانی آفریقای جنوبی و عدم حضور در مرحله پلی‌آف.

مقدماتی جام جهانی 2014: همگروهی با کره‌جنوبی، ازبکستان، قطر و لبنان

کسب 16 امتیاز در دور نهایی مرحله گروهی مقدماتی جام جهانی و صعود به جام جهانی برای نخستین بار به عنوان تیم اول گروه.

*حضور در جام جهانی 2014
همگروهی با آرژانتین، نیجریه و بوسنی‌وهرزگوین

کسب تنها یک امتیاز در مرحله گروهی جام جهانی و حضور در رتبه چهارم گروه F.

انتخاب کارلوس کی‌روش به عنوان سرمربی تیم ملی یک اتفاق مثبت برای فوتبال ایران بود. مربی‌ای که در شروع کارش اعلام کرد می‌خواهد نسل آینده فوتبال ایران را بسازد و حتی در این کار نیز شهره بود، با مبلغی بسیار بالا به ایران آمد. مربی‌ای که با یک میلیون و 250 هزار پوند به عنوان سیزدهمین مربی گرانقیمت جام جهانی انتخاب شد و البته جدا از دستمزدش با پاداشی که بابت صعود به جام جهانی دریافت کرد به جمع 10 مربی گرانقیمت حاضر در جام جهانی پیوست اما به وعده‌اش که ساختن نسل آینده فوتبال ایران بود تا به اینجا عمل نکرده است.

امید به کارلوس کی‌روش زیاد بود تا بازیکنان جوان کشور را پرورش دهد تا آینده فوتبال ایران تضمین شود و ... اما کی‌روش در چهار سال اول حضورش در ایران این کار را انجام نداد و حضور تیم ملی در جام جهانی هم با نسلی بود که آینده فوتبال ایران نبودند و بیشتر این بازیکنان در جام جهانی بعدی نمی‌توانند کمکی به تیم ملی بکنند. با این حال کی‌روش کار خودش را انجام داد و به تمام منتقدانش هم جواب سر بالا داد. شاید بتوان گفت جدی‌ترین منتقد و مخالف کی‌روش نیز خود علی کفاشیان بود اما وی با وجود مخالفت با این مربی دوباره قراردادش را تمدید کرد.

کفاشیان که بعد از جام جهانی مخالف تمدید قرارداد کی‌روش بود و بارها اعلام کرد تمدید قرارداد این مربی برخلاف میل باطنی‌اش بوده مشخص نیست که با وجود مخالفت چگونه می‌خواهد با این مربی ادامه همکاری دهد. رئیس خندان فدراسیون فوتبال اعلام کرد به دلیل رضایت مردم سرمربی پرتغالی تیم ملی را نگه داشته است. مسلماً کسب رضایت مردم از سوی یک مسئول کاری معقول و مثبت به شمار می‌رود اما آیا کفاشیان در دیگر قسمت‌های فوتبال هم رضایت مردم را جلب کرده و با حرف مردم پیش رفته است؟ آیا رضایت مردم در تمام قسمت‌های این فوتبال جلب شده است؟ مشخصاً انتخاب سرمربی حق طبیعی یک رئیس فدراسیون است اما کفاشیان چگونه قرارداد مربی‌ای را تمدید کرده که راضی به نگه داشتنش نبود؟

تیم ملی فوتبال کشورمان در حال حاضر آماده حضور در جام ملت‌های آسیا می‌شود. تیمی که باید با مربی گرانقیمتش و بازیکنانی که سال‌هاست با این مربی کار می‌کنند بوی قهرمانی بدهد و در صورت ناکامی احتمالی در جام ملت‌ها یک ناکامی دیگر به ناکامی‌های بزرگ فدراسیون فوتبال اضافه خواهد شد. این در حالی است که مجموع اتفاقات حال حاضر فوتبال ایران و تیم ملی بزرگسالان، برنامه‌ریزی که نشان می‌دهد نسبت به حریفان‌مان در جام ملت‌ها عقب هستیم و تیمی که میانگین سنی بالایی دارد موفقیت ایران در جام ملت‌ها را کمی دور از انتظار نشان می‌دهد. موضوعی که حتی سایت کنفدراسیون فوتبال آسیا هم به آن اشاره کرد که ایران با سیستم دفاعی نباید امیدی به قهرمانی داشته باشد، هرچند ناامیدی از حالا زود است.

نباید از حالا ناامید بود اما با نگاهی به نتایج نزدیک به 7 سال کاری فدراسیون علی کفاشیان، نتایجی که امسال از سوی تیم‌های ملی در رده‌های مختلف رقم خورده، شرایطی که در فدراسیون فوتبال وجود دارد و بعضاً حضور افراد غیرمتخصص در پست‌های تخصصی این هشدار را به فوتبال ایران می‌دهد که یک ناکامی دیگر در راه است. به نوعی زنگ خطری که سال‌هاست برای فوتبال ایران به صدا درآمده اکنون صدای بلندتری دارد و باید مراقب اتفاقات ناگوار فوتبال بود و از حالا پیشگیری کرد تا ضربات به فوتبال ایران کمتر باشد.

رئیس استیضاح می‌شود و کنار می‌رود؟
کفاشیانی که در آخرین مجمع انتخاباتی فدراسیون فوتبال شانس کمی برای دوباره انتخاب شدن داشت، شرایط را در مجمع به گونه‌ای پیش برد تا چهار سال دیگر رئیس فدراسیون فوتبال بماند اما حالا در شرایطی که دوره دوم او به پایان نرسیده از دور و اطراف شنیده می‌شود که مجمع قصد استیضاح او را در جلسه آبان‌ماه دارد. با توجه به صحبت‌های محمود گودرزی که اعلام کرده افراد غیرمتخصص در فدراسیون فوتبال حضور دارند و این فدراسیون نیاز به اصلاحات دارد بعید نیست دوره کفاشیان زودتر از موعد مقرر به پایان برسد.

انتهای پیام/

اخبار روز ورزشی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon