افزایش هزینه تولید عامل اصلی رکود/اعتقادی به نتیجه بخش بودن لایحه خروج از رکود ندارم

افزایش هزینه تولید عامل اصلی رکود/اعتقادی به نتیجه بخش بودن لایحه خروج از رکود ندارم

خبرگزاری تسنیم: استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی با اعلام اینکه اعتقادی به نتیجه بخش بودن لایحه خروج از رکود ندارم گفت: رکود فعلی ناشی از افزایش قیمت تولید کالا در بنگاههای تولیدی است بنابراین باید از این بنگاهها حمایت شود.

مهدی تقوی کارشناس مسائل اقتصادی و استاد اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم در خصوص لایحه خروج از رکود اظهار کرد: به عنوان یک کارشناس اقتصادی اعتقادی به نتیجه بخش بودن لایحه خروج از رکود ندارم و راه حل خروج از رکود را در خارج از چارچوب لایحه می دانم.
وی افزود: در خصوص علل ایجاد رکود تورمی باید بررسی کارشناسی صورت گیرد که رکود از چه زمانی و به چه دلیلی اتفاق افتاده است تا بتوان تصمیمی درستی برای خروج از رکود اتخاذ کرد.
* هدفمندی یارانه ها اصلی ترین دلیل ایجاد رکود تورمی
این کارشناس مسائل اقتصادی هدفمندی یارانه ها را از مهم ترین دلایل ایجاد رکود تورمی در کشور دانست و بیان کرد: بعد از اجرای هدفمندی یارانه ها قیمت انرژی برای واحدهای تولیدی افزایش یافت که در نهایت به افزایش قیمت تمام شده تولید کالا در واحدهای تولیدی انجامید.
تقوی به منحنی اقتصاد اشاره کرد و گفت: در منحنی اقتصاد با افزایش قیمت تمام شده تولید کالا در واحدهای تولیدی منحنی عرضه اقتصاد به سمت بالا و چپ حرکت می کند که به این ترتیب آمار تولید پایین تر می آید و بیکاری و تورم افزایش می یابند.
وی بر همین اساس گفت: بر اثر این فعل و انفعالات رکود تورمی در اقتصاد به وجود می آید که طریقه مهار آن حرکت در جهت عکس ایجاد این رکود است.
* لزوم حمایت دولت از بنگاههای تولیدی برای خروج از رکود
این مدرس اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی افزود: نکته ای که دولت در لایحه خروج از رکود باید لحاظ می کرد و در حال حاضر نیز برای تدوین برنامه ششم توسعه به آن نیاز دارد کمک به بنگاههای تولیدی برای کاهش هزینه های آن هاست.
تقوی ادامه داد: دولت می تواند با حمایت از بانک ها شرایطی را فراهم کند که آن ها وام با تسهیلات کمتر به بنگاههای تولیدی بدهند و یا دلار مورد نیاز آن ها برای خرید تجهیزات و ماشین آلات را لازم را با قیمت پایین تر در اختیار آنان قرار دهد.
وی گفت: این مسئله قیمت نهایی واحدهای تولیدی را پایین می آورد به شکلی که در در منحنی اقتصاد منحنی به سمت پایین و چپ و یا پایین و راست می رود که حرکت منحنی در جهت پایین و راست تورم و بیکاری را مهار می کند و میزان تولید را نیز افزایش می دهد.
این کارشناس مسائل اقتصادی در خصوص وابستگی به در آمدهای نفتی عنوان کرد: هر اقتصادی به نوعی به چیزی وابسته به چیزی است به شکلی که با صادرات آن صاحب درآمد ارزی می شود و اقدام به واردات اقلام مورد نیاز خود می کند.
* استفاده غلط از درآمدهای نفتی دلیل مشکلات اقتصادی کشور
تقوی افزود: مشکل ما چگونگی برخورد با درامدهای نفتی است وقتی به جای سرمایه گذایر درآمدهای نفتی که رشد زیر ساخت های اقتصادی کشور می انجامد آن ها را صرف واردات اقلام غیر ضرور می کنیم اقتصاد ما دچار مشکل می شود.
وی ادامه داد: اشکالی ندارد وقتی که در تولید دچار مشکل هستیم از درآمدهای نفتی کمک بگیریم اما باید این درآمدها به شکل هدفمند مصرف شود.
* تحریم نفت ایران غیر ممکن است
این استاد دانشگاه تحریم نفت ایران توسط دولت های غربی را برای اقتصاد جهانی آسیب زننده دانست و تصریح کرد: وقتی نفت ایران تحریم شود و کشور ما نتواند به اندازه ای که می خواهد نفت بفروشد قیمت جهانی نفت افزایش می یابد و بنگاههای تولیدی کشورهای غربی که از انرژی استفاده می کنند با افزایش قیمت تمام شده در تولید رو به رو می شوند.
بانک ها مجبورند بنگاه داری کنند
تقوی در پایان بنگاه داری بانک ها در شرایط رکود را طبیعی دانست و خاطرنشان کرد: وقتی اقتصاد کشور در رکود و تورم قرار دارد آن ها ناچارند که وام بگیرند تا شرایط خود را سامان دهی کنند اما در شرایط رکود که بنگاهای اقتصادی و تولیدی با تعطیلی رو به هستند و بانک ها نیز وام نمی دهند تا از بهره آن استفاده کنند مجبورند دست به بنگاه داری می زنند.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه