تولید ۶۰۰هزار دستگاه خودرو توسط ایران خودرو طی امسال/ ۹۵ درصد مذاکرات با پژو نهایی شد

تولید 600هزار دستگاه خودرو توسط ایران خودرو طی امسال/ 95 درصد مذاکرات با پژو نهایی شد

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل ایران خودرو از هدف‌گذاری تولید ۶۰۰هزار خودرو در این شرکت برای امسال خبر داد و گفت ۹۵ درصد مذاکرات برای همکاری جدید با پژوی فرانسه نهایی شده است.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، هاشم یکه زارع مدیرعامل ایران خودرو در حاشیه هجدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت خودرو و قطعات یدکی تبریز با حضور در جمع خبرنگاران به ارائه توضیحاتی در مورد وضعیت این شرکت پرداخت و اظهار داشت: اعمال تحریم‌های بین المللی در سالهای اخیر باعث شده است تا حجم تیراژ تولید خودرو به‌نحو چشم‌گیری کاهش پیدا کند به‌گونه‌ای که از مهرماه سال 91 تا شهریور 92، 296 هزار دستگاه خودرو تولید شده است و حتی بخشی از این میزان خودروهای ناقص نیز به شمار می‌آید.

وی با بیان این مطلب که در حال حاضر تیراژ خودرو به‌نحو مناسبی افزایش پیدا کرده است، افزود: صادرات تنوع و کیفیت محصولات در دستور کار این شرکت قرار دارد.

مدیرعامل ایران خودرو اضافه کرد: برای امسال تولید 600هزار دستگاه خودرو هدف‌گذاری شده است که به‌طور حتم به این رقم دست خواهیم یافت. البته در سال 90 حجم تولید خودروی این شرکت 700هزار دستگاه بود که دلایل این امر را باید فعالیت کارکنان در روزهای تعطیل و اضافه کاری‌های بسیار آنها دانست.

یکه زارع با اعلام "هم اکنون به‌سمت تولید محصولات داخلی پیش می‌رویم" گفت: با طراحی و استفاده از قطعات ایرانی سعی در کسب رضایت مشتریان داریم.

وی در رابطه با همکاری ایران خودرو با شرکت‌هایی همانند پژو و رنو نیز افزود: صحبت‌هایی برای همکاری با این دو شرکت مطرح شده است ولی این موضوع به این معنی نیست که اولویت کاری ایران خودرو همکاری با این دو کشور باشد بلکه اولویت ما تولید محصول کاملاً ایرانی است.

مدیرعامل ایران خودرو تصریح کرد: شرکت‌هایی مانند پژو، رنو و سوزوکی شریک‌های جدید ایران خودرو در آینده به شمار می‌آیند، البته علاوه بر این شرکت‌ها یک شرکت جدید غیرآسیایی و غیراروپایی نیز با ایران خودرو در صورت رفع تحریم‌ها همکاری خواهد کرد.

یکه زارع با اشاره به اینکه تمام شرکای بین المللی ایران خودرو می‌توانند براساس فرمول برد ــ برد با این شرکت همکاری و سرمایه گذاری کنند، تصریح کرد: ایران خودرو از سال 94 هر شش ماه یک بار یک محصول جدید و هر سه سال یک خانواده موتور جدید را به بازار عرضه خواهد نمود.

وی اضافه کرد: با توجه به اینکه اولویت کاری این شرکت تولید محصول صددرصد ایرانی است، همکاری با شرکت‌های آسیایی، اروپایی و غیراروپایی را بر اساس همین موضوع تعریف خواهیم نمود، البته پیش‌بینی ما این است که زنجیره محصولات ایران خودرو در آینده کامل‌تر شود.

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به اینکه کشور چین در سال گذشته 20 میلیون خودرو تولید کرده است، اظهار داشت: با در نظر گرفتن این موضوع که کسی نمی‌تواند به‌آسانی از بازار خودروهای چینی عبور کند ما نیز معتقدیم با توجه به این موضوع همکاری خود را با شرکت‌های چینی در اولویت دو و سه خود قرار دهیم.

یکه زارع تصریح کرد: براساس این رویکرد میزان خودروهای چینی در سبد محصولات ایران خودرو بیشتر از 10 درصد تا چهار سال آینده نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه یکی از برنامه‌های این شرکت ارتقای گارانتی محصولات به سه سال است، گفت: ظرف 7 الی 8 ماه آینده همان تحولی که در تیراژ تولید خودرو اتفاق افتاده است در بحث کیفیت نیز ایجاد شده و مشتریان می‌توانند از خودروهای باکیفیت‌تری استفاده کنند.

مدیرعامل ایران خودرو در پاسخ به این پرسش که سیاست روشن این شرکت در واردات خودرو به‌صورت ‌cbu چیست، گفت: بنده کلاً با واردات خودرو به‌صورت cbu مخالف هستم چرا که این کار را خیانت به صنعت خودرو می‌دانم. البته در حوزه واردات cbu در حال حاضر با چند شرکت محدود فعالیت می‌کنیم اما باید این نکته را متذکر شوم که به هیچ عنوان تمرکز خود را بر واردات خودرو به‌صورت cbu نخواهیم کرد.

*ایران خودرو در تندر90 هیچ قرارداد جدیدی با رنو نبسته است

یکه زارع در خصوص نحوه انعقاد قرارداد ال90 که از سوی برخی نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ابهامات همراه بوده است نیز به توضیحاتی پرداخت و افزود: قرارداد ال90 با شرکت رنوپارس است، در همین راستا ایران خودرو مستقیم با شرکت رنو فرانسه کار می‌کند، اما اخیراً این شرکت در رابطه با تندر90 هیچ قراردادی منعقد نکرده است. البته باید این نکته را متذکر شوم که قرارداد پیشین ال90 از سوی سازمان گسترش و نوسازی منعقد شده بود.

وی در ادامه صحبت‌های خود خطاب به خبرنگاران این پرسش را مطرح کرد: بنده در اینجا نمی‌خواهم در مبهم بودن یا نبودن قرارداد ال90 صحبتی را مطرح کنم اما از شما می خواهم که با بررسی پاسخ این پرسش بنده را پیدا کنید: چطور است ایران خودرو پژو206 را بدون مشارکت با شرکت پژو در داخل ایران تولید می‌کند اما شرکت‌های دیگر قادر به تولید تندر90 در داخل کشور نیستند؟

مدیرعامل ایران خودرو اضافه کرد: به‌خلاف توهم‌های صورت گرفته که شرکت رنو در داخل ایران سرمایه گذاری کرده است باید بگویم در حال حاضر شرکت رنو یک ریال هم در ایران سرمایه گذاری نکرده است.

یکه زارع با اشاره به اینکه اگر شرکای بین المللی بخواهند در ایران سرمایه گذاری کنند باید به‌صورت مشارکتی این اقدام را انجام دهند، به‌عنوان نمونه 50 درصد تولید قطعات در داخل کشور را سرمایه گذاری کنند که همان رویکردهای گذشته در غیرعادلانه بودن مشارکت‌ها صورت نگیرد.

وی با تأکید بر "سیاست ما براساس شناخت و ارزیابی بازار است" تصریح کرد:  ارزیابی‌های ما حکایت از آن دارد که شرکت‌های خودروساز چینی تحت عنوان شریک تجاری با توجه به روند صنعت خودروسازی ایران طی 4 تا 5 سال آینده نمی‌توانند کمک مؤثری را به صنعت خودروی کشور داشته باشند.

مدیرعامل ایران خودرو با بیان اینکه در برخی از موارد تعدادی از شرکت‌ها به واردات خودرو به‌صورت cbu و تعدادی دیگر همان خودرو را به‌صورت ریکبی وارد کشور می‌کنند، گفت: در رویکرد ایران خودرو هدف تولید خودرو در ایران است و اگر بخواهیم در موارد محدود واردات خودرو به‌صورت cbu را انجام دهیم یکی از شروط ما با رنو این است که خودروهای ‌هیچ کشور دیگری در ایران وارد نشود، البته نهایی شدن مذاکرات ما با شرکت رنو به نتایج مذاکرات 1+5 بستگی دارد.

*نمی‌توانم جزئیاتی از مذاکرات خود با شرکت پژو را مطرح کنم

یکه زارع در ادامه صحبت‌های خود با اشاره به این مطلب که قیمت دو محصول دانگ‌فنگ یعنی سدان و کراس اورو زیر 50 میلیون تومان خواهد رسید، افزود: زمانی که خودروی دنا به بازار عرضه شود با رعایت کیفیت این محصول به‌طور حتم بازار خودروهای چینی در ایران کاهش خواهد یافت.

وی اضافه کرد: نسخه دوم خودروی دنا ظرف شش ماه آینده و نسخه سوم آن ظرف یک سال آینده عرضه می‌شود به‌نحوی که بنده قول می‌دهم با ورود این خودرو به بازار هیچ خودروی چینی نمی‌تواند به‌لحاظ کیفیت و قیمت با دنا مقابله کند، البته خودروی دنا فاصله 15 میلیونی قیمت نیز با خودروی چینی خواهد داشت که همین موضوع یعنی قیمت مناسب آن به‌نسبت خودروهای چینی می‌تواند رقیب جدی برای آنها به شمار آید.

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه صحبت‌های خود در رابطه با نتایج مذاکرات ایران خودرو با شرکت پژو که هنوز اعلام نشده است نیز به توضیحاتی پرداخت و گفت: در حال حاضر همچنان مشغول مذاکره با شرکت پژو برای انعقاد قراردادهای جدید هستیم، البته دلیلی ندارد که بنده وارد جزئیات شده موضوع را باز کنم، چرا که عنوان این مطالب باعث می‌شود تا روند مذاکرات با کندی همراه شود.

یکه زارع اضافه کرد: ما به‌دنبال اهدافی هستیم که شاید پژو با آن مخالف است، به‌صورت کلی باید مشارکت‌های جدید به‌صورت برد ــ برد تنظیم شود. البته یکی از مسائلی که شرکت پژو قبلاً با آن مشکل داشت سرمایه گذاری مشترک بود که هم اکنون این قضیه حل شده است. در مجموع اجازه دهید کارها روال خود را پیش بگیرد که امیدواریم در آینده نزدیک به نتایج مناسبی دست پیدا کنیم.

وی تصریح کرد: 95 درصد مذاکرات تمام شده است و فقط 5 درصد باقی مانده است.

مدیرعامل ایران خودرو در رابطه با این پرسش خبرنگار تسنیم مبنی بر اینکه برنامه سرمایه گذاری در پروژه‌های مشترک با برندهای خارجی به چه صورت خواهد بود، گفت: عمده سرمایه گذاری ما در بخش گیربکس و قوای محرکه انجام خواهد شد، البته در استانداردهای یورو4 و موتورهای تولید ایران خودرو نیز اقدام به سرمایه گذاری و مشارکت با برندهای خارجی خواهیم کرد.

یکه زارع در رابطه با تولید خودروهای برقی و هیبریدی نیز اظهار داشت: کل خودروهای برقی که در اروپا فروخته شده است حدود 30هزار دستگاه اعلام شده که امسال قرار است برنامه 50هزار دستگاه در این کشورها انجام شود. این آمار نشان از آن دارد که حجم تولید خودروهای برقی در کشورهای اروپایی نیز زیاد نیست اما در ایران برای تولید خودروهای برقی 5 الی 6 سال زمان لازم داریم چرا که هنوز زیرساخت مناسبی در کشور برای تولید این کشورها وجود ندارد.

وی اضافه کرد: خودروی برقی گران است و دولت برای آنکه مردم تمایل خرید آن را داشته باشند باید سوبسید لازم را به مشتریان ارائه نماید.

مدیرعامل ایران خودرو با اشاره به این مطلب "به‌صورت کلی در ایران خودرو اول ما تمرکز خود را بر تولید خودروهای هیبریدی قرار داده و سپس به تولید خودروهای برقی متمرکز می‌شویم" اظهار داشت: تولید خودروهای برقی و عرضه به بازار 5 سال زمان می‌برد اما خودروهای هیبریدی طی دو یا سه سال آینده راهی بازار خواهند شد.

یکه زارع دررابطه با پلت‌فرم‌هایی که در دستور کار این شرکت قرار دارد نیز افزود: یکی از پلت‌فرم‌ها مربوط به گروه c و b و یکی از پلت‌فرم‌ها برای گروه‌ d و c است، البته این موضوع را متذکر می‌شوم که برای تولید پلت‌فرم نیازمند شریک نیستیم اما باید این توضیح را اعلام کنم به‌خلاف برخی موضوعات مبنی بر اینکه تولید هر پلت‌فرم هزار میلیون دلار هزینه می‌برد در حال حاضر برای تولید یک پلت‌فرم 30 تا 40 میلیون دلار هزینه طراحی غیر از قوای محرکه می‌شود.

وی در رابطه با سهم محصولات ایران خودرو در بازار نیز اظهار داشت: سال گذشته سهم این شرکت از بازار زیر 40 درصد است اما امسال به 54 درصد رسیده است، به نظر می‌رسد تا سال آینده حداقل سهم محصولات ایران خودرو را در سطح بازار به 40 درصد برسانیم. به‌عبارتی از سبد سه میلیونی سند چشم‌انداز یک میلیون و 800 هزار دستگاه اختصاص به محصولات ایران خودرو خواهد داشت.

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر "از طرف شرکت‌های رنو و پژو اذیت‌هایی می‌شویم" تصریح کرد: هم اکنون 50 دستگاه ال90 در ایران خودرو و سایپا تولید می‌شود که در صددیم با ارائه محصولات جدید تنوع خودروهای تولید داخل را در سطح بازار افزایش دهیم.

یکه زارع در رابطه با اظهارات وزیر صنعت در مورد قیمت خودرو نیز گفت: اظهارات وزیر نشان از آن دارد که وی علاقه زیادی به تولید و صنعت دارد اما به‌استناد گفته‌های خود وزیر قیمت خودرو ارتباطی با وزارتخانه ندارد و شورای رقابت با توجه به مستندات و اطلاعات خود که از شرکت‌های خودروساز دریافت کرده است اقدام به قیمت گذاری خودرو می‌نماید.

وی در رابطه با این موضوع که گفته می‌شود باید در صنعت خودرو خودکفایی صورت بگیرد، گفت: خودکفایی در صنعت خودرو حرف درستی نیست، چون در تمام دنیا همه خودروسازان بزرگ تمام مراحل تولید قطعات را فقط حدود 50 تا 60 درصد خود انجام داده و مابقی را با مشارکت‌ها با شرکت‌های دیگر انجام می‌دهند، اما باید بگویم هم اکنون تولید قطعات و مراحل تولید خودرو در ایران 70 درصد خودکفاست.

*اتکا به صنعت خودروسازی چین صنعت خودروسازی را با شکست روبه‌رو می‌کند

مدیرعامل ایران خودرو در ادامه صحبت‌های خود با تأکید بر اینکه اتکا به صنعت خودروسازی چین صنعت کشور را با شکست روبه‌رو خواهد کرد، گفت: ما قرار است خودروساز شویم حتی اگر تحریم‌های بین المللی همچنان وجود داشته باشد.

یکه زارع در رابطه با تأکید بر اینکه ایران خودرو تمام قطعات خود را به‌صورت مستقیم از قطعه سازان خریداری می‌کند و این صحبت که شرکت‌های قطعه‌ساز با واسطه قطعه را به ایران خودرو می‌فروشند درست نیست، افزود: ما جوفروشان گندم‌نما نیستیم و تمام قطعات خود را به‌صورت مستقیم از قطعه سازان می‌خریم.

وی در رابطه با این موضوع که کاهش تعرفه واردات قطعات باعث شده تا تولیدکنندگان داخلی قطعه با سرخوردگی روبه‌رو شوند، افزود: زمانی قطعه سازان 1800 قطعه برای هر دستگاه خودرو به شرکت‌های خودروساز می‌فروختند اما این میزان در حال حاضر به 2400 تا 2500 قطعه رسیده است، این نشان از آن دارد که شرکت‌های خودروساز با قطعه سازان همراه بوده  ضمن رعایت حمایت و حقوق آنها اقدام به سرمایه گذاری می‌نمایند.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه