چه کسی ما را در عصر انقطاع از سنت و استقرار در مدرنیته، به آدمیت و اخلاق فرا می‌خواند؟

چه کسی ما را در عصر انقطاع از سنت و استقرار در مدرنیته، به آدمیت و اخلاق فرا می‌خواند؟

خبرگزاری تسنیم: یوسفعلی میرشکاک با بیان اینکه سقراط را دموکراسی کشت، گفت: دموکراسی با شئونی که دارد، با ما چه خواهد کرد؟ سقراط ما که خواهد بود؟ چه کسی برمی‌خیزد و ما را در عصر انقطاع از سنت و استقرار در مدرنیته، به آدمیت و اخلاق فرا می‌خواند؟

به گزارش خبرگزاری تسنیم، یوسفعلی میرشکاک، نویسنده شناخته شده کشورمان درباره کتاب جدیدش گفت: کتاب «نیست انگاری و شعر معاصر» مجموعه مقالاتی است که بحث اصلی آنها پیرامون نهیلییسم یا نیست‌انگاری در شعر معاصر ماست که در این مقالات بیشتر به نیما، شاملو، اخوان و فروغ پرداخته شده است.

وی با بیان این که در این مقالات، بعد فنی اشعار را در نظر نگرفته است، افزود: در این آثار به نیست‌انگاری در این آثار از جهت فنی نپرداخته‌ام، بلکه دنبال این هستم که ببینم حرف اصلی شعرا چیست. در واقع به دنبال این بودم که ببینم در ساحت فردی، جمعی، نفسانی و عقلانی، شعرا چه می‌خواهند با مخاطبشان بگویند یا اگر چیزی برای گفتن ندارند، پس چرا سخن گفته و مخاطب را فریب می‌دهند؟

این نویسنده ادامه داد: تقدیر همه جوامع، اجمالاً در شعر و هنر و ادبیات بیان می‌شود و به صورت تفصیلی است که در عالم سیاست ظهور می‌کند. هر جایی با تفصیل مواجهیم باید بدانیم اجمال آن در گذشته باید بررسی شود. یعنی آنچه را شاملو، اخوان یا فروغ روزگاری به تنهایی درک می‌کرده‌اند، الآن جوان دانشجو و دانش آموز هم این موضوع را با عواطف و احساساتش درک می‌کند. پس لازم است بدانیم که شاعران چه کسانی هستند؟ چه رازی زیر زبانشان است؟ همانطور که حدیث داریم که انسان زیر زبانش پنهان است، من هم در این کتاب می‌خواستم ببینم از زبان شعر این افراد چطور می‌شود رازشان را کشف کرد؟

میرشکاک با بیان اینکه احساس می‌کنم در حال همانندی پیدا کردن با آتن روزگار سقراط و افلاطون هستیم، یادآور شد: سقراط را دموکراسی کشت، ما بعد از تمامیت فلسفه شروع کرده‌ایم به آزمون دموکراسی، حالا این دموکراسی با شئونی که دارد، با ما چه خواهد کرد؟ سقراط ما که خواهد بود؟ چه کسی برمی‌خیزد و ما را در عصر انقطاع از سنت و استقرار در مدرنیته، به آدمیت و اخلاق فرا می‌خواند؟

وی در پایان با بیان اینکه تصمیم دارد در آینده نیست‌انگاری در آثار سایر شاعرها و فلاسفه را نیز به نگارش درآورد، گفت: با این کتاب‌ها مخاطب به پرسش و تفکر دعوت می‌شود چراکه پرسش، پارسایی تفکر است. جهد این است که به یک‌پرسش هم قانع نباشیم چون عصر ما عصری نیست که با یک‌پرسش و یک‌پاسخ نتیجه بگیریم که کار تمام شده است.

کتاب «نیست‌انگاری و شعر معاصر» به قلم یوسفعلی میرشکاک در بیش از 500 صفحه و قطع رقعی توسط انتشارات روزگار نو به چاپ رسیده است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران