جریمه‌های نقدی کنونی برای تامین امنیت غذایی کارآمد نیست

جریمه‌های نقدی کنونی برای تامین امنیت غذایی کارآمد نیست

خبرگزاری تسنیم:رئیس سازمان ملی استاندارد جریمه های نقدی کنونی را در موضوع امنیت غذایی ناکارآمد دانست و گفت:با وجود تورم‌های فزاینده‌ در سالهای گذشته این جریمه ها کارآمدی خود را از دست داد، مثلا جریمه دو میلیونی برای یک واحد تولیدی قابل توجه نیست

به گزارش خبرگزاری تسنیم، نیره پیروزبخت در برنامه گفتگوی ویژه خبری پنج شنبه شب، اسناد استاندارد را در همه کشور جزو سندهای رسمی برشمرد و گفت: یکی از شاخصه‌های توسعه یافتگی به ویژه توسعه اقتصادی، استاندارد و نقش و جایگاه آن در اقتصاد یک کشور است.

وی با اشاره به سیاست‌های ابلاغی اقتصاد مقاومتی از سوی مقام معظم رهبری، این اقتصاد را درونگرا و برون نگر دانست و افزود: براساس این راهبرد ما باید نگاه‌مان به بیرون باشد و تعامل برونگرا داشته باشیم و از طرف دیگر اقتصادمان درونزا باشد.
پیروزبخت در ادامه به بند 24 سیاست‌های اقتصاد مقاومتی اشاره کرد و گفت: در این بند بر افزایش پوشش استاندارد تولیدات داخلی و ترویج آن تاکید شده است یعنی اگر بتوانیم مقررات، ضوابط و ویژگی‌های استاندارد را در تولیدات خود حاکم کنیم، قدم بزرگی در راستای اقتصاد مقاومتی برداشته ایم.
وی با اشاره به حدود 28 هزار استاندارد تعریف شده در سازمان های بین المللی استاندارد افزود: سازمان ملی استاندارد کشور به عنوان مرجع تدوین استاندارد در کشور فعالیت می‌کند و تاکنون حدود 26 هزار استاندارد تدوین کردیم که از این نظر در رده خوبی قرار داریم.
رئیس سازمان ملی استاندارد تصریح کرد: از نظر فعالیت و تعامل بین المللی نیز سازمان ملی استاندارد ایران خود پیشنهاد دهنده یک کمیته فنی به سازمان بین المللی استاندارد ایزو در 15 سال پیش با عنوان کمیته فنی آرایشی و بهداشتی بود که قبل از آن، این کمیته وجود نداشت.
وی افزود: این پیشنهاد از سوی ایران ارائه و خوشبختانه پذیرفته شد و دبیرخانه آن نیز هم اکنون توسط جمهوری اسلامی ایران اداره می‌شود.
پیروزبخت سه کمیته فنی دیگر سازمان ایزو را نیز در اختیار ایران دانست و گفت: ما عضو حدود 160 کمیته فنی هستیم، بنابراین تعامل ما باعث شده که جایگاه مطلوبی در سازمان ایزو داشته باشیم به گونه ای که در رده بندی سال 2013 رتبه ایران در 5 سال اخیر از 32 به 29 رسیده است.
وی افزود: هم اکنون دبیرخانه ریسکام که استاندارد سازی کشورهای عضو اکو در ایران قرار دارد توسط استاندارد ایران اداره می‌شود، ضمن این که کشورمان در کمیته استانداردسازی و اندازه‌شناسی کشورهای اسلامی عضو است و فعالیت بسیار مثبتی دارد.
پیروزبخت تصریح کرد: در صادرات باید بازار کشور هدف و استانداردهای آن را مورد توجه قرار دهیم، همان گونه که ما ضوابطی برای کالاهای خود در نظر داریم و براساس آن نیز اجازه نمی‌دهیم کالاهایی که خارج از این ضوابط قرار گیرد وارد کشور شود، کشور متقابل نیز این حق را دارد.
وی افزود: با توجه به نوع خاک کشور عراق ما استانداردهای آن‌ها را دریافت و به واحدهای تولیدی خودمان ارائه دادیم و هم اکنون شاهد هستیم که عراق بیش از 80 درصد سیمان مورد استفاده خود را از ایران وارد می‌کند.
رئیس سازمان ملی استاندارد گفت: این موضوع در بسیاری موارد دیگر هم لحاظ شده و با چند کشور تفاهم نامه امضا کردیم که براساس استانداردسازی‌های لازم مبادله داشته باشیم.

وی افزود: از این رو افزایش صادرات طی سال 92 و شش ماهه نخست سال 93 ناشی از کیفیت قابل قبول کالاها بوده است.
پیروزبخت در بخش دیگری از سخنان خود جریمه های نقدی کنونی را در موضوع امنیت غذایی ناکارآمد دانست و گفت: با وجود تورم‌های فزاینده‌ در سالهای گذشته این جریمه ها متاسفانه کارآمدی خود را از دست داده است، مثلا جریمه دو میلیونی برای یک واحد تولیدی قابل توجه نیست اگر چه خوشبختانه این قانون در مجلس در حال تجدید نظر و آماده ارائه به صحن علنی مجلس است.
وی افزود: البته این موضوع مانع پیگیری سازمان استاندارد نیست و اگر کالایی پایین‌تر از علامت استاندارد و یا جعل علامت باشد، سازمان می‌تواند مانع ادامه تولید آن شده و به راحتی از بازار جمع آوری کند.
رئیس سازمان ملی استاندارد این سازمان را موظف بر نظارت روی کالا‌ها و خدماتی که مشمول استاندارد اجباری هستند دانست و گفت: بقیه کالاها و خدمات به سازمان‌های دیگر مربوط می شود از این رو در موضوع امنیت غذایی فقط وقتی می توانیم ادعا کنیم امنیت غذایی برقرار می شود که از مزرعه تا مصرف کننده زیر نظر سازمان استاندارد باشد.
وی با اشاره به بروز حادثه در یک شهربازی در شرق کشور افزود: متوجه شدیم شهرداری آن شهر بدون نظر سازمان استاندارد اقدام به افتتاح آن مکان کرده و متاسفانه صدمه آن به تمام سازمان‌ها بر می‌گردد.
وی سازمان ملی استاندارد را یکی از سازمان‌های تاثیرگذار در مصرف انرژی ذکر کرد و افزود: ما نقش به سزایی در بهینه سازی مصرف انرژی ایفا می‌کنیم، به گونه‌ای که از ابتدای قانون برنامه دوم فعالیت‌هایمان را انجام داده‌ایم.
رئیس سازمان ملی استاندارد با اشاره به 18 هزار گلخانه مشمول مقررات صرفه جویی انرژی گفت: باید دستگاه‌های دیگر مثل وزارت جهاد کشاورزی به کمک ما بیایند.
وی افزود: در صرفه جویی انرژی واحدهایی مانند سیمان فعالیت‌های زیادی را انجام داده‌ایم به گونه ای که گواهی انطباق به واحدهای تولیدی اعطا کرده‌ایم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه