صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی خود را برای حضور در بورس ایران آماده می‌کنند

صندوق‌های سرمایه‌گذاری خارجی خود را برای حضور در بورس ایران آماده می‌کنند

خبرگزاری تسنیم: رویترز با اشاره به احتمال لغو تحریم ها علیه ایران در پی توافق هسته ای نوشت: سریعترین راه برای حضور در اقتصاد ایران، احتمالا بازار سهام است، اقدامی که بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری خارجی خود را برای آن آماده می کنند.

به گزارش خبرگزاری تسنیم به نقل از رویترز، سالها تحریم های اقتصادی و انزوا، به اقتصاد ایران آسیب زده، اما فرصت های استفاده نشده ای را برای سرمایه گذاران بین المللی فراهم کرده است که اگر تحولات ژئوپلتیک اجازه دهد، می تواند امسال موجب سرازیر شدن پول به داخل ایران شود.
رامین ربیعی، مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری تورکوئیز پارتنرز در تهران، در این باره گفت، بازار بورس تهران «یک بازار نوظهور بزرگ و جدید در جهان» است.
مذاکرات هسته ای بین ایران و قدرت های جهانی این هفته در وین ادامه یافت. حسن روحانی، رئیس جمهوری ایران روز دوشنبه گفت، توافق «قطعی» است، اما این توافق لزوما قبل از 24 نوامبر به دست نخواهد آمد.
انعقاد توافقی جامع، مسیر را برای برداشته شدن تحریم های غرب علیه ایران که موجب قطع دسترسی این کشور به سیستم بانکی بین المللی و عدم حضور سرمایه گذاران خارجی در آن شده است، هموار خواهد کرد.
در صورت به دست آمدن توافق جامع، پیش بینی می شود که سرمایه گذاران میلیاردها دلار پول به اقتصاد ایران تزریق کنند، اما مذاکره بر سر انعقاد قراردادها و کسب مجوز فعالیت تجاری و احداث کارخانه در ایران ماه ها به طول خواهد انجامید.
بنابراین سریعترین راه برای حضور در اقتصاد ایران، احتمالا بازار سهام است، اقدامی که بسیاری از صندوق های سرمایه گذاری خارجی خود را برای آن آماده می کنند.
ربیعی که شرکت متبوعش یکی از کانال های اصلی ارتباط سرمایه گذاران خارجی با ایران است در این باره به رویترز گفت: «از سال 2011 تا 2013، ما هر دو یا سه ماه یک ایمیل مبنی بر تمایل به سرمایه گذاری احتمالی در ایران دریافت می کردیم.»
«اما اکنون هر ماه چند ده ایمیل دریافت می کنیم و مهمتر از آن اینکه سرمایه گذاران جدی به اینجا آمده و با ما دیدار کرده اند. تورکوئیز از ژانویه تاکنون، میزبان بیش از 65 سرمایه گذار در تهران بوده است.»
سرمایه گذاری در ایران در طی سال های آینده همچنان اقدامی پرخطر خواهد بود. حتی اگر توافق هسته ای منعقد شود، روحانی باید با رقبای سیاسی خود برای اعمال اصلاحات اجتماعی و اقتصادی حساس رو در رو شود.
اقتصاد ایران پس از رشد منفی در دو سال گذشته، آرام آرام رشد خود را از سر گرفته است و نرخ تورم از بالای 40 درصد در سال گذشته به حدود 20 درصد رسیده است. اما زخم های برجای مانده از تحریم ها یعنی نرخ بالای بیکاری و ضعف زیرساخت ها همچنان باقیست.
حضور دولت در تقریبا همه بخش های اقتصادی پررنگ است، از تعیین قیمت ها گرفته تا محدودیت صادرات، که این تا حدی نتیجه اتخاذ سیاست اقتصاد مقاومتی است که برای مقابله با تحریم های غرب در پیش گرفته شده است.
ربیعی افزود: «سرمایه گذاران خارجی ممکن است دخالت دولت در اقتصاد را بزرگترین ریسک بازار ایران ببینند.»
اما اگر از زاویه ای دیگر به بازار ایران بنگرید، شاهد حضور حدودا 120 میلیارد دلار سرمایه خواهید بود که تقریبا برابر با میزان سرمایه گذاری انجام شده در بازار دوبی است و از نظر برخی شاخص ها، یکی از جذاب ترین بازارهای جهان به لحاظ ارزش به شمار می رود.
شاخص اصلی بازار بورس ایران در سال گذشته به ارز ملی ایران 136 درصد رشد داشت، که تا حدی ناشی از انتخاب حسن روحانی به عنوان رئیس جمهور و امیدها به حل بحران هسته ای بود. با انقباضی شدن سیاست پولی کشور برای مهار تورم، شاخص اصلی بازار بورس نسبت به سال قبل 18 درصد کاهش یافته است.
ربیعی افزود، دردسرهای احتمالی سرمایه گذاران خارجی در بازار ایران مقررات دست و پاگیر، عدم حضور بانک های بین المللی و پایین بودن نقدینگی است که می تواند ورود و خروج سرمایه به بازار بورس را دشوار سازد.
اما وی خاطرنشان کرد که بازار بورس ایران در طی 10 سال گذشته به رغم تحریم ها مجهزتر شده است. برای مثال 15 سال قبل، درآمد شرکت ها در کاغذهایی اعلام می شد که بر روی دیوار ساختمان بورس الصاق می شود، اما اکنون این ارقام در یک سیستم آنلاین نمایش داده می شود.
ربیعی گفت، هرچند بیشتر شرکت های حاضر در لیست تحت کنترل دولت هستند، اما کم کم صدای سرمایه گذاران بخش خصوصی هم در حال شنیده شدن است.
در حقیقت، انتقال بیشتر شرکت های ایرانی به بخش خصوصی ممکن است یکی از مهمترین روندهای حاکم بر بازار بورس این کشور در طی چند سال آینده باشد.
انتهای پیام/ 82

 

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه