قدم‌های لزران شاخص یا نشانه های رونق بورس؟

قدم‌های لزران شاخص یا نشانه های رونق بورس؟

خبرگزاری تسنیم: برخی معتقدند روزهای ناخوش بازار سرمایه در حال گذر است و شاخص بورس نیز قدمهای کوچک خود را به سمت صعود برمی دارد؛ اما در مقابل گروهی بر این باورند که نگاه سرمایه داران به بورس کماکان با تردید همراه است.

افت 11 واحدی شاخص بورس در اولین روز معاملاتی هفته و در قبال آن رشد 19 واحدی در روز بی‌رمق معاملاتی یکشنبه، شروع حرکت دماسنج بازار سهام در هفته گذشته بود تا پس از تعطیلی روز دوشنبه، شاخص بورس با فعالیت پررنگ حقیقی ها 101 واحد در روز سه شنبه رشد کند و به ارتفاع 72 هزار واحد نزدیک شود که البته این اتفاق در شروع معاملات روز چهارشنبه رقم خورد و با رشد 110 واحدی نماگر بازار سهام پس از 39 روز به ارتفاع 72 هزار واحد صعودی موقت داشت؛ چرا که در پایان این شاخص بورس رشد 85 واحدی را به ثبت رساند به ارتفاع 71 هز ار و 978 واحدی عقبگرد کرد.
بر این اساس نگاهی به معاملات هفته گذشته بازار سرمایه نشان می دهد در چهار روز کاری تعداد یک میلیارد و 703 میلیون سهم و حق تقدم به ارزش 4 هزار و 570 میلیارد ریال در 199 هزار نوبت معاملاتی دادوستد شد و شاخص بورس در مجموع رشد 195 واحدی را در هفته سی ام معاملاتی تالار شیشه ای به ثبت رساند.
برخی کارشناسان بورسی در این رابطه معتقدند روزهای ناخوش بازار سرمایه رفته رفته در حال سپری شدن است و شاخص بورس نیز قدم های کوچک خود را به سمت صعود برمی دارد و می توان در آینده نزدیک شاهد رونق دوباره معاملات در بازار سرمایه بود.
اما در مقابل گروهی دیگر بر این باورند که نگاه سرمایه داران به بورس کماکان با شک و تردید همراه است و از طرفی دیگر کاهش فعالیت سرمایه‌داران حقوقی که با تامل و صبر بیشتری در بازار فعالیت می‌کنند نیز نشانه‌ای از وجود تردید‌ها در بورس است که از ابهام در نتیجه مذاکرات نشات می گیرد و به نتیجه رسیدن مذاکرات سیاسی می‌تواند بارقه‌های امید میان سهامداران حقوقی و حقیقی برای ایجاد رونق در وضعیت اقتصادی کشور و در نهایت خروج بورس از رکود فعلی را به وجود آورد.
با این حال کارشناس بازار سهام شرایط کنونی بورس و قیمت سهام را در کف تاریخی خود می دانند که در سالهای آینده احتمال رسیدن به این قیمتها کمتر پیش بینی می شود و شرایط کنونی بازار سرمایه، بهترین زمان برای خرید سهام است و سهامداران برای جبران زیان‌های خود می‌توانند نسبت به خریداری سهام در شرایط کم رمق کنونی معاملات اقدام کنند.
برخی هم ارائه گزارشات 6 ماه شرکتها را محرک روند صعودی شاخص بورس و رونق معاملات بازار سرمایه در نیمه دوم امسال بیان می کنند که در روزهای آینده رفته رفته باید منتظر آن بود.

مهدی حاجی وند
انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه