«قندون جهیزیه» قرار نیست در کنج خانه بماند/ اگر مثل مرحوم ملاقلی‌پور فیلم بسازم به خودم دروغ گفته‌ام

«قندون جهیزیه» قرار نیست در کنج خانه بماند/ اگر مثل مرحوم ملاقلی‌پور فیلم بسازم به خودم دروغ گفته‌ام

خبرگزاری تسنیم: علی ملاقلی‌پور کارگردان «قندون جهیزیه» گفت: در شرایطی که ساخت یک فیلم معمولی نزدیک به یک میلیارد است قبل از تولید فیلم باید به این فکر باشی که فیلمت را برای کنج خانه تولید می‌کنی یا اینکه می‌خواهی در بازار و برای مخاطب بسازی.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، علی ملاقلی‌پور فعالیت در سینما را با دستیاری پدرش رسول ملاقلی‌پور آغاز کرد و در ادامه فعالیت‌های خود دستیاری سایر کارگردان‌ها را نیز انجام داده است. او در فیلم سینمایی «سیزده» ساخته هومن سیدی به‌عنوان بازیگر حضور داشت. این روزها ملاقلی‌پورِ جوان نخستین تجربه کارگردانی‌اش در عرصه سینما را با فیلم «قندون جهیزیه» پشت سر می‌گذارد.

مراحل فیلم‌برداری «قندون جهیزیه» دوشنبه هفته گذشته در لوکیشنی واقع در میدان فردوسی به پایان رسید و مهدی سعدی بلافاصله تدوین فیلم را آغاز کرد و صداگذاری کار هم به آرش قاسمی واگذار شد تا فیلم برای نمایش در جشنواره فجر آماده شود. صابر ابر، نگار جواهریان، اکبر عبدی، مصطفی ساسانی، حسن عباسی، وحید نفر و افسانه چهره‌آزاد از بازیگران فیلم هستند.

یکی از روزهای فیلم برداری «قندون جهیزیه» بود که به پشت صحنه این فیلم رفتیم تا با کارگردان جوان این فیلم گفت‌وگو کنیم. علی ملاقلی‌پور کارگردان «قندون جیهزیه» در مورد گروهی که برای این کار جمع کرده است می‌گوید: عوامل فیلم را پیش از این و در سالهایی که دستیاری می‌کردم می‌شناختم و با هرکدامشان در طول کارهای مختلف همکاری کردم. خدا را شکر، گروه خوبی جمع شدند و امیدواریم که نتیجه کار هم خوب باشد.

از ملاقلی‌پور سؤال شد: معمولاً فیلم اولی‌ها به‌سمت نوعی فیلم سازی می‌روند که دغدغه‌های شخصی‌شان است و زیاد به اکران و جذب مخاطب فکر نمی‌کنند، اما شما برای اولین فیلم خود انتخابی فراتر از دغدغه‌های شخصی و نگاه به مخاطب را هم در نظر گرفتید، چه شد که فیلم اولتان را با یک تم طنز اجتماعی شروع کردید؟ این کارگردان جوان این‌گونه پاسخ داد: شرایط امروز سینما به‌گونه‌ای است که هزینه ساخت یک فیلم سینمایی معمولی نزدیک یک میلیارد است. پس در چنین شرایطی، باید قبل از تولید فیلم به این فکر باشیم که این محصول یک میلیاردی را برای کنج خانه خودت تولید می‌کنی یا اینکه به فکر آن هستی که در بازار و برای مخاطب سینما عرضه می‌کنی.

وی ادامه داد: از طرف دیگر ما می‌خواهیم یک محصول فرهنگی را به‌صورت یک فیلم سینمایی تولید کنیم، حالا این محصول فرهنگی باید با مردمی حرف بزند که درصدی از شناخت و فرهیختگی را دارند. فیلم‌ساز باید از همان اول تلاش کند که این مردم را در نظر بگیرد، فیلم‌ساز باید اثری را تولید کند که یک پله باعث رشد شود ولی جذابیت هم مهم است.

کاگردان جوان سینمای ایران این‌گونه ادامه داد: عموماً کسانی که سالها در سینما هستند و فیلم می‌سازند نگاهشان به سینما شخصی نیست. اینها چون از دل صنعت ــ هنر سینما بیرون آمدند حتماً به مسائل فرهنگی فیلم و وجه هنری آن و کنارش مسئله صنعتی آن را در نظر دارند. اینهایی که در سینما نیستند و یا کم در فضای سینما بودند به فیلم‌ها یا صرفاً هنری نگاه می‌کند یا صرفاً صنعتی.

کارگردان «قندون جهیزیه» با اشاره به اینکه مخاطب‌پذیر بودن فیلمش مهم بوده است، گفت: من تجربه ساخت فیلم بلند نداشتم ولی پیش از این چند فیلم کوتاه و مستند ساختم که همین موضوع ضریب خطا را در این فیلم کم کند. با این وجود، ساخت این فیلم برای من هم سخت است و هم شیرین. امیدوارم که خروجی برای  مخاطب راضی کننده باشد و تصورات من در مورد «قندون جهیزیه» در خروجی هم جواب بدهد و تماشاچی همان‌طور که از دیدن فیلم لذت می‌برد، برایش کارکردی هم داشته باشد.

وی در مورد این‌که چقدر نام و سایه پدرش مرحوم ملاقلی‌پور روی فیلم‌سازی و نوع ساخت این فیلم تأثیر داشته است، گفت: فیلم‌نامه این کار نمی‌تواند به فیلم‌های پدرم نزدیک باشد چون پدرم برای یک نسلی بود و من برای یک نسل دیگر. من می‌توانم مثل پدر فیلم بسازم ولی اگر این کار را بکنم به خودم دروغ گفتم. من از فیلم دوم که دستیار پدرم بودم به خودشان هم گفتم: اگر می‌شود با شما کار نکنم. تمام تلاشم را می‌کنم تا فیلم خوب بسازم. اینکه چگونه باید از زیر سایه سنگین پدر بیرون بیایم به این برمی‌گردد که چطور فیلم بسازم.

ملاقلی پور در پاسخ به این سؤال که چقدر سعی کرده است از ظرفیت بازیگری اکبر عبدی استفاده کند تا از نقشهای تکراری چند سال اخیرش فاصله بگیرد، بیان کرد: من سعی کردم که کمی فضای کار آقای عبدی عوض شود و کارهایی را که قبلاً در فیلم‌های دیگر بازی کرده است در این فیلم ندارد، البته اکبر عبدی این‌قدر نقشهای خوب و متنوع بازی کرده است که هرکسی بخواهد با هر بازی و گریمی فیلم بسازد، دیگر نقشی را به جا نگذاشته است.

انتهای پیام/*

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران