جایگاه پیوست های فرهنگی در برنامه ریزی‌ها

جایگاه پیوست های فرهنگی در برنامه ریزی‌ها

خبرگزاری تسنیم: یقینا ارائه گزارشی از اقدامات فرهنگی دولت و تبیین جایگاه پیوست های فر هنگی در مصوبات هیات دولت و برنامه های مختلف دستگاههای اجرایی کشور، میزان تحقق این وعده را نشان خواهد داد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم، متن یادداشت عشرت شایق*با عنوان »جایگاه پیوست های فرهنگی در برنامه ریزی ها» به شرح ذیل است: 


توصیه های مهم و مکرر مقام معظم رهبری در خصوص لحاظ نمودن اهمیت و نقش فرهنگ در برنامه ریزی های کشور، در واقع تذکر موضوع سرنوشت سازی است که در هر شرایطی باید مورد توجه همه دست اندرکاران نظام، بخصوص قوای مقننه و مجریه قرار گیرد.
پررنگ شدن مسائل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی در داخل و بروز بحران های سیاسی و امنیتی در منطقه خاورمیانه و درگیر شدن دولت ها در مسائل بین المللی بخصوص موضوع فعالیت های هسته ای و مباحث پیرامونی آن باعث گردیده که موضوع مهم و سرنوشت ساز «فرهنگ جامعه» بویژه در سالهای اخیر مورد غفلت قرار گیرد و از ردیف دغدغه های اصلی برخی از دستگاهها و مسئولان قانونگذاری و اجرایی کشور خارج و به موضوع فرعی تبدیل شود.
وجود چنین نگرشی منجر به کم توجهی و در مواردی بی توجهی به موضوع مهم فرهنگ در برنامه ریزی های کلان کشور شده است که آثار و پیامدهای آن بوضوح قابل مشاهده است و کسی نمی تواند منکر خسارات تحمیلی به جامعه از این ناحیه باشد.
با نگاهی به اوضاع و احوال مسائل فرهنگی جامعه، درک این نکته چندان سخت نیست که سستی و سهل انگاری صورت گرفته در این حوزه، آثار و عواقب مخربی داشته است که نمی توان به سادگی از کنار آن ها گذشت.
تغییرات ناهمگون در روابط اجتماعی، افزایش ناهنجاری های اخلاقی، سست شدن بنیان خانواده ها، کمرنگ شدن ارزشهای دینی و باورهای اجتماعی، حاکم شدن بی تفاوتی زجرآور نسبت به مشکلات و رنج دیگران، منفعت جویی و نادیده گرفتن حقوق جامعه و افراد، خدشه دار شدن حرمت ها و ... تنها بخشی از آسیب های وارده به جامعه از ناحیه کم توجهی به مسائل فرهنگی است.
هرکدام از این موارد، پیامدهای مخرب کوتاه مدت و بلند مدتی دارند که اصلاح و مقابله با آن ها هزینه های مادی و غیر مادی قابل توجهی بر جامعه تحمیل می نماید و این در حالی است که بسیاری از این آسیب ها دائمی بوده و ترمیم آثار آنها حتی با انجام هزینه های سنگین نیز امکانپذیر نمی باشد.
البته این مسئله اختصاص به این دولت یا آن دولت، این جناح یا آن جناح، اصلاح طلب و اصولگرا و ... نداشته و همه دولت های روی کار آمده پس از دوران دفاع مقدس به نوعی گرفتار این معضل بوده اند و جهت گیری های آن ها تنها نقش سرعت دهنده و یا کاهنده این حرکت تخریبی بوده است نه متوقف کننده آن! دولت هایی که هر کدام به نوعی شعار اعتلای فرهنگ سر داده و این مهم را یکی از اهداف و رویکردهای اصلی خود اعلام نموده اند، به مرور زمان دچار عارضه روزمرگی شده و وعده های خود در این زمینه را فراموش کرده اند.
غفلت تاسف بار از مسائل فرهنگی در حالی تداوم یافته که جامعه شناسان و صاحب نظران، فرهنگ یک جامعه را اصلی ترین عامل در هویت بخشی به آن دانسته و بر حمایت و برنامه ریزی دقیق و مستمر در این حوزه تاکید نموده اند.
در همین رابطه، مقام معظم رهبری با اشاره به مسئولیت دستگاههای مختلف در قبال جریان فرهنگ عمومی کشور فرموده اند: «برای فعالیتهای فرهنگی، برنامه‌ریزی ضروری است و نمیتوان انتظار داشت که فرهنگ کشور اعم از فرهنگ عمومی، فرهنگ نخبگان و فرهنگ دانشگاهی، به خودی خود پیش برود».
حضرت آیت الله خامنه‌ای حساس بودن و مقابله با مسائل مخرّب فرهنگی را از وظایف نظارتی حکومت اعلام و تاکید فرموده اند: «همه در قبال مسائل فرهنگی و فرهنگ عمومی کشور مسئولیت شرعی و قانونی داریم.» معظم له نظارت و هدایت دولت درخصوص مسائل فرهنگی را به مراقبت باغبان از گلهای زیبا تشبیه و می فرمایند: «کندن علف‌های هرز در یک بوستان به معنای رشد گلها و استفاده طبیعی آنها از آب و نور و هواست».
رهبر فرزانه انقلاب وجود پیوست فرهنگی برای همه موضوعات و مسائل مهم در عرصه‌های مختلف را ضروری دانسته و می فرمایند: «برخی اوقات ممکن است، تصمیم‌گیری‌ها و مصوّبات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و حتی علمی، تبعات منفی فرهنگی در جامعه بوجود آورد که دلیل آن نبود پیوست فرهنگی است»
تهیه پیوست فرهنگی برای مسائل اجرایی، اقتصادی، سیاسی و اجتماعی کشور از مواردی بوده که آقای دکتر حسن روحانی نیز در روزهای ابتدایی شروع بکار دولت یازدهم به آن اشاره داشته و به اهتمام دولت برای صیانت از باورهای دینی و اخلاقی تاکید نموده اند.
یقینا ارائه گزارشی از اقدامات فرهنگی دولت و تبیین جایگاه پیوست های فر هنگی در مصوبات هیات دولت و برنامه های مختلف دستگاههای اجرایی کشور، میزان تحقق این وعده را نشان خواهد داد.
 
* کارشناس مسائل فرهنگی

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران