جذب معلمان بدون تجربه در مدارس دولتی واگذار شده به بخش خصوصی

جذب معلمان بدون تجربه در مدارس دولتی واگذار شده به بخش خصوصی

خبرگزاری تسنیم: مشاور کمیته آموزش و پرورش مجلس گفت: موسسان بخش خصوصی که مدارس دولتی به آنها واگذار شده است عمدتا نیروهای فاقد تجربه را جذب می‌کنند و اغلب موسسان نگاه اقتصادی دارند.

ابراهیم سحرخیز در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم درخصوص واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی اظهار داشت: وقتی مدرسه دولتی را به موسس بخش خصوصی واگذار کرده و معلمان دولتی را از مدرسه بیرون برده و آموزش و پرورش صرفا یک مدیر به مدرسه می‌دهد،‌ موسس معلمان خود را از بیرون جذب می‌کند.

وی افزود: وقتی معلمان از بیرون آورده می‌شوند موسس به دلیل نگاه اقتصادی که دارد نیروهایی را جذب می‌کند که عمدتا به تازگی از دانشگاه‌ فارغ التحصیل شده‌اند تا با حقوق اندک فعالیت کنند.

** عمده معلمان جذب شده آموزش‌های لازم را ندیده‌اند

مشاور کمیته آموزش و پرورش مجلس گفت:‌آموزش و پرورش اعلام کرده که به ازای هر دانش‌آموز 600 هزار تومان به موسس بخش خصوصی می‌دهد و موسس نیز معلمانی را جذب می‌کند که با حقوق ماهانه 400 هزار تومان برایش کار کنند.عمده نیروهای جذب شده تجربه معلمی را نداشته و آموزش‌های لازم را نیز درخصوص کتاب‌های جدید التالیف ندیده‌اند.

سحرخیز بیان کرد: این مسئله کیفیت آموزشی را به شدت کاهش می‌دهد و موجب نارضایتی خانواده‌ها می‌شود. کدام خانواده حاضر است تا معلم بی‌تجربه در مدرسه فرزندش حضور داشته باشد؟

** مدرسه دولتی یک هفته مانده به شروع سال تحصیلی به بخش خصوصی واگذار شد

وی در پاسخ به این پرسش " آموزش و پرورش اعلام کرده است که برای معلمان جذب شده دوره‌های آموزش ضمن خدمت را برگزار کرده و تمام معلمان دوره‌های آموزشی لازم را دیده‌اند"، گفت: وقتی مدرسه دولتی یک هفته مانده به شروع سال تحصیلی واگذار شده است، چه زمانی فرصت داشتند تا دوره‌های آموزشی را برای معلمان برگزار کنند؟ در برخی موارد مسئولان آموزش و پرورش عنوان می‌کنند که در طول سال تحصیلی نیز دوره‌های آموزشی برگزار می‌شود، دانش‌‌آموز هم‌اکنون سر کلاس درس است برگزاری دوره آموزشی در طول سال تحصیلی چه فایده‌ای دارد؟

مشاور کمیته آموزش و پرورش مجلس بیان کرد: وقتی خانواده فرزند خود را در مدرسه دولتی ثبت نام کرده چگونه به او اعلام می‌کنیم که این مدرسه به بخش خصوصی واگذار شده است؟ از سوی دیگر مگر نباید برای واگذاری مدارس دولتی مزایده صورت بگیرد و هر فردی که شرایط بهتری دارد مدرسه به وی واگذار شود، اما هم‌اکنون شنید می‌شود که تعدادی از موسسان انتخاب شده‌اند و مدرسه به آنها واگذار شده است. مسئولان آموزش و پرورش اگر مدارک مربوط به برگزاری مزایده را دارند آن را اعلام کنند.

سحرخیز افزود: مدرسه یعنی فضای مازاد خالی که از آن استفاده نمی‌کنیم و مجاز هستیم این فضا را اجاره دهیم. اینکه مدرسه دولتی با دانش‌آموز واگذار شود غیرقانونی است.

** معلمان جذب شده بعدها مدعی استخدام می‌شوند

وی ادامه داد:‌معلمانی که هم‌اکنون از بیرون جذب شده و موسس با آنها قرارداد می‌بندد دو سال دیگر جلوی در مجلس جمع شده و ادعای استخدام می‌کنند و مجلس نیز آموزش و پرورش را وادار می‌کند تا آنها را استخدام کند. در حقیقت حق استخدام برای آنها پیش می‌آید.

مشاور کمیته آموزش و پرورش مجلس بیان کرد:‌اعلام می‌شود که در شهر تهران مازاد نیرو داریم علت آن همین موارد است. باید این چرخه را متوقف کرد، اگر نیروی انسانی را از خارج جذب کنند مجدد چرخه نابسمانی نیروی انسانی تکرار می‌شود.

سحرخیز افزود: آموزش و پرورش دستگاه حاکمیتی است. وقتی یک دستگاه حاکمیتی است مگر می‌توان مدرسه را با دانش‌آموز به بخش خصوصی واگذار کرد؟‌مگر دانش‌آموزان حق انتخاب و تصمیم گیری ندارند؟

** آموزش و پرورش در نظارت بر مدارس غیردولتی ناتوان است

وی ادامه داد: همیشه این شکایت وجود داشته که نظارت دولت بر مدارس غیرانتفاعی ضعیف است و این مدارس به لحاظ مسائل اخلاقی و پرورشی با انتقاد مواجه بودند. آموزش و پرورش هم‌اکنون در نظارت بر یک ملیون دانش‌آموزی که در مدرسه غیردولتی تحصیل می‌کنند،‌ناتوان است با این شرایط چگونه 200 هزار دانش‌آموز دیگر را به بخش خصوصی سپرده‌ایم؟

مشاور کمیته آموزش و پرورش مجلس عنوان کرد:‌ آموزش و پرورش اعلام کرده است که به ازای هر دانش‌آموز 600 هزار تومان به موسس پرداخت می‌کنیم این سوال مطرح است که اگر 600 هزار تومان هزینه سرانه هر دانش‌آموز در مدارس غیردولتی است پس چرا مدارس غیردولتی به ویژه درشهر تهران هر کدام بالای 8 میلیون شهریه می‌گیرند؟ به چه مجوزی در شهر تهران و سایر شهرهای بزرگ برخی از مدارس غیردولتی در مقطع ابتدایی بالای 10 میلیون تومان هزینه می‌گیرند.

سحرخیز گفت: وقتی آموزش و پرورش به ازای هر دانش‌آموز 600 هزار تومان به موسس پرداخت می‌کند در چنین شرایطی بدیهی است موسس معلمی را جذب می‌کند که با ماهی 400 هزار تومان حقوق برایش کار کند و این معلم نیز امیدوار است تا یک روز آموزش و پرورش وی را استخدام کند.

وی ادامه داد:‌ به نظر می‌رسد، مسئولان آموزش و پرورش برای جبران کمبود نیرو در دوره ابتدایی تصمیم گرفته‌اند تا مدارس دولتی را به موسسان بخش خصوصی واگذار کنند وموسس غیردولتی برای تأمین نیروی انسانی مدرسه به دنبال نیروی آزاد می‌گردد به گونه‌ای که طبق برخی از گزارش‌ها در استان خراسان شمالی اعلام شده که برخی موسسان اعلام کرده‌اند تا فارغ التحصیلان دانشگاهی برای تدریس به مدرسه مراجعه کنند.

مشاور کمیته آموزش و پرورش مجلس بیان کرد:‌ واگذاری مدارس دولتی به بخش خصوصی این نگرانی را ایجاد می‌کند که موسس بخش خصوصی طی چند سال آینده و با استفاده از گریزگاه‌های قانونی مدرسه را خریداری کند همچنین خیران مدرسه ساز مدرسه‌ای را ساخته و به آموزش و پرورش واگذار می‌کنند که اگر این مدرسه به بخش خصوصی واگذار شود باعث دلسردی خیران می‌شود.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اجتماعی
اخبار روز اجتماعی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon