ناآرامی‌ها در یمن و لیبی؛ حاصل استراتژی‌های ناقص و ناکام دولت اوباما

ناآرامی‌ها در یمن و لیبی؛ حاصل استراتژی‌های ناقص و ناکام دولت اوباما

خبرگزاری تسنیم: یک روزنامه آمریکایی در گزارشی نوشت که وضعیت حاکم در یمن و لیبی، حاصل استراتژی های ناقص دولت واشنگتن است که به آشوب و هرج و مرج این کشورها منجر شده است.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از روزنامه آمریکایی «واشنگتن پست»، «باراک اوباما» رئیس جمهور آمریکا ماه گذشته یمن را الگوی عملیات های نظامی دولت واشنگتن علیه داعش توصیف کرد و این در حالیست که مدت زمان زیادی از اظهارات وی درباره اینکه مداخله نظامی در لیبی بزرگ ترین افسوس و پشیمانی در عرصه سیاست خارجی آمریکا است، نمی گذرد.

واشنگتن پست نوشت که در حقیقت، یمن و لیبی درس عبرتی مشابه برای دولت واشنگتن هستند و هر دو حاکی از نقص موجود در استراتژی های تعریف شده دولت اوباما محسوب می شوند.

آمریکا و متحدان دولت واشنگتن توانستند با کمک نیروی هوایی، از نیروهای محلی در لیبی حمایت کنند و رژیم های قاتل در این کشورها را سرکوب کنند اما همانطور که اوباما اذعان کرده است، ناکامی دولت واشنگتن در کمک به ساخت دولت در لیبی بعد از این حملات، سقوط این کشور در آشوب و هرج و مرج را تسهیل کرد.

در حال حاضر نیز به نظر می رسد که یمن در خطر فروپاشی قرار گرفته است و حوثی ها در این کشور توانسته اند بخش های بزرگی از بخش شمالی یمن را تحت تصرف خود بگیرند و این در حالیست که نیروهای القاعده نیز به سمت جنوب این کشور سرازیر شده اند و بار دیگر استراتژی آمریکا که تمرکز کمی روی آن صورت گرفته بود، به فروپاشی احتمالی یک کشور کمک کرده است.

بر اساس این گزارش، دولت اوباما عملیات های گسترده نظامی را در یمن عملی کرد اما هدف این حملات هدف گرفتن آن دسته از عوامل القاعده ای بود که دولت واشنگتن تصور می کرد این عوامل درصدد طراحی توطئه علیه آمریکا هستند؛ مربیان آمریکایی مستقر در یمن که مشغول همکاری با نیروهای مبارزه با تروریسم بوده اند نیز از تلاش برای ایجاد یک ارتش ملی قابل اعتماد در یمن دوری می کنند.

درحالیکه دیپلمات های آمریکایی و کسانی مانند «جان برنان» رئیس سیا به میانجی گری برای اجرای یک گذار سیاسی در یمن و حذف «علی عبدالله صالح» دیکتاتور سابق این کشور بعد از 33 سال حکومت کمک کردند اما منابع حداقلی صرف ساخت نهادهای سیاسی در یمن و از جمله دادگاه ها و جامعه مدنی شده است.

این در حالیست که در حال حاضر، حوثی ها یک بندر اصلی در دریای سرخ که شامل بزرگ ترین پالایشگاه نفتی یمن می شود را تحت تصرف خود در آورده اند و همچنان به پیشروی خود به سمت جنوب ادامه می دهند؛ علاوه بر این، القاعده نیز در حال گسترش مناطق تحت تصرف خود در بخش های جنوبی یمن است.

در این بین، وزارت امور خارجه آمریکا از اهداف حوثی ها چندان مطمئن نیست؛ این اهداف می تواند شامل تاکید حوثی ها بر تغییر در طرح فدرالیزه کردن یمن و ایجاد دولتی جدید تحت کنترل آنها باشد اما  با این حال، در خصومتی که این گروه با آمریکا و متحدان اصلی دولت واشنگتن در منطقه دارد، تردیدی وجود ندارد.

مقامات آمریکایی بر این باورند که حوثی ها از سوی ایران حمایت می شوند و شعار این گروه نیز شامل مرگ بر آمریکا است.

واشنگتن پست پایان گزارش خود نوشت که مداخله هایی از نوع مداخله های آمریکا که به ضرورت ایجاد نظام های سیاسی کارآمد و نیروهای حرفه ای به منظور تضمین امنیت داخلی در کشوری مانند یمن و لیبی بی توجه است، صرفا راه را به روی کشورهای شکست خورده باز می کند و این امر تهدید علیه آمریکا را به اوج می رساند.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان