عربستان با صدور حکم اعدام شیخ النمر دست به ماجراجویی خطرناکی زده است

عربستان با صدور حکم اعدام شیخ النمر دست به ماجراجویی خطرناکی زده است

خبرگزاری تسنیم: عربستان با صدور حکم اعدام برای آیت الله شیخ نمر باقر النمر خود را وارد ماجراجویی خطرناکی کرده است که معلوم نیست چه عواقبی داشته و واکش به آن تا کجا پیش خواهد رفت.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم به نقل از پایگاه خبری المیادین، صدور حکم اعدام برای آیت الله شیخ نمر باقر النمر چه به اجرای آن منتهی شود یا عفو ایشان را به دنبال داشته باشد، برای عربستان ماجراجویی خطرناکی است که مشخص نیست چه عواقبی به دنبال خواهد داشت و واکنش ها به آن به چه سمتی پیش خواهد رفت.

مسئولان سعودی نگاه رسانه ها و افکار عمومی را به خود جلب کردند

بی تردید مسئولان سعودی با صدور چنین حکمی خود را در برابر افکار عمومی قرار دادند  زیرا این موضوع بار دیگر نگاهها را به سمت حقوق بشر در عربستان جلب خواهد کرد و رسانه‌های عربی و غیر عربی به آن خواهند پرداخت اما این موضوع به اینجا نیز ختم نخواهد شد.

علاوه بر این مسئولان سعودی با این کار خود را در بین شن های متحرک قرار داده اند زیرا هرچه به اجرای حکم اعدام نزدیک شوند، بیشتر بازنده خواهند بود و اگر از این تصمیم صرف نظر کنند باز هم بازنده هستند چرا که در دو حالت به هر حال مواردی که عربستان در خصوص حقوق بشر بر آن سرپوش گذاشته بود، برملا شده است و این بار این خود عربستان است که از این قضیه برای دشمنان و فعالان حقوق بشر پرده برداشته است.

پیام سیاسی صدور حکم اعدام شیخ النمر

اما صدور این حکم، پیام سیاسی را در دل خود جا داده است و زمان آن نیز با مجموعه ای از تحولات منطقه در ارتباط است که از بین آن می توان به تنش روابط عربستان با ایران و نیز قدرت گرفتن جنش انصار الله در یمن اشاره کرد.

دست و پا زدن سران سعودی برای بازیافتن هیبت برباد رفته

در این میان فعالان سعودی یادآور شدند که صدور حکم اعدام شیخ النمر یک پیام داخلی نیز دارد و آن اینکه از این طریق تلاش می شود که هیبت  و قدرت بر باد رفته نظام حاکم از طریق سخنان شجاعانه شیخ النمر بار دیگر به حال خود بازگردد.

اما موضوع شیخ النمر و صدور حکم اعدام برای آن هنوز به پایان نرسیده است زیرا اجرای حکم صادره برای این روحانی سرشناس باید از دو مرحله بگذرد:

اول: دادگاه تجدید نظر حکم دادگاه کیفری را تایید کند، زیرا خانواده شیخ النمر خواستار تجدید نظر در این خصوص شده اند.

دوم: پادشاه این حکم را تایید کند. در این مورد باید توجه داشت که پادشاه در چنین مواردی حق صدور حکم عفو را دارد زیرا بر اساس قانون، می تواند در موارد اعدام تعزیری حکم عفو صادر کند و این چیزی است که در مورد حکم شیخ النمر نیز صادق است.

تا اینجا بعید نیست که مسئولان سعودی به این نتیجه برسند که با این حکم خود را غرق کرده و در حال دست و پا زدن هستند، زیرا زیر ذره بین رسانه ها قرار گرفته اند از همین رو همچنان در تلاش برای بهبود وجهه خود و ارائه تصویری درخشان از خود به ویژه در غرب هستند چرا که بار دیگر قضیه حقوق بشر در عربستان در صدر مسائل مربوط به آن قرار گرفته و نگاهها را به خود جلب کرده است.

در صورت اجرای حکم اعدام شیخ النمر اعتراضات در عربستان شدت خواهد گرفت

بنابراین بعید نیست و از شرایط موجود نیز اینگونه برمی آید که مسئولان سعودی از این حکم واهی که به گفته سازمان های دست اندرکار حقوق بشر از نظر قانونی نیز قابل توجیه نیست، صرف نظر کنند آن هم پیش از اینکه روند امور مربوط به آن به مرحله دشواری برسد.

برخی از  تحلیلگران نیز پیش بینی می‌کنند که این موضوع در نهایت به صورت بخشش پادشاه حل و فصل شود اما با توجه به اینکه از هم اکنون روند مسائل به چه سمتی پیش خواهد رفت و با چه موضوعاتی برخورد خواهد کرد باید گفت که به هر حال مسئولان سعودی را در برابر باخت قرار گرفته اند زیرا اکنون دیگر تمام کاری که آنان می توانند بکنند این است که میزان خسارت های خود را بکاهند.

نکته مهم اینکه هر کس در واکنش هایی که پس از صدور حکم اعدام شیخ النمر اعلام شد، دقت کند، متوجه می شود که این واکنش ها به موازات مسیر قانونی آن، شدت خواهد یافت آن هم در شرایطی که نظام حاکم سعودی نمی تواند به مدت طولانی بر اعتراض هایی که بلافاصله پس از صدور حکم اعدام در قطیف رخ داد، سرپوش بگذارند و اگر این حکم وارد مراحل اجرا شود، این اعتراض ها بیش از پیش شدت خواهد گرفت.

واکنش ایران

این واکنش ها بر مواضع برخی کشورها نیز تاثیر گذاشت از جمله اینکه ایران اندکی پس از صدور حکم اعدام شیخ النمر به آن واکنش نشان داد به ویژه اینکه این روحانی سعودی در دهه هشتاد در حوزه علمیه ایران تحصیل می کرد.

در همین ارتباط حسین امیر عبداللهیان معاون وزیر خارجه ایران در واکنش به این حکم اظهار داشت این حکم به میزان زیادی روابط جهان اسلام با عربستان را تحت تاثیر قرار خواهد داد.

اما واکنشی قابل تأمل که باید روی آن درنگ کرد، هشدار علاءالدین بروجردی رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجه مجلس شورای اسلامی است، زیرا وی گفت اجرای این حکم در حق شیخ النمر بحران یمن را به منطقه الشرقیه در عربستان منتقل خواهد کرد.

اما سازمان ملل نیز در اعلام نظر خود ضمن تاکید بر لزوم توقف احکام اعدام، از مسئولان سعودی خواست به اصول دادگاه ها پایبند باشند و مواضع قبلی کمیساریای حقوق بشر در قبال عربستان و سایر کشورها را نیز یادآور شد.

وخامت اوضاع حقوق بشر در عربستان

واکنش دیگر اینکه 18 سازمان دست اندرکار مسائل حقوقی و قانونی بیانیه مشترکی صادر و در آن اعلام کردند: « صدور حکم اعدام تعزیری برای شیخ النمر از وخامت اوضاع حقوق بشر در عربستان حکایت دارد، زیرا هزاران نفر از مدافعان حقوق بشر با دستگیر های ظالمانه روبه رو شده و احکام ناعادلانه در حق آنان صادر شده که در برخی موارد به 15 سال حبس رسیده است که نمونه آن حکم عبدالله الحامد، محمد القحطانی و نیز ولید  ابوالخیر فعال حقوقی سعودی است.

انتهای پیام/ر

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان