موضوع شیخ النمر از مرزهای عربستان فراتر رفته/ صدور حکم اعدام، ریاض را در تنگنا قرار می‌دهد

موضوع شیخ النمر از مرزهای عربستان فراتر رفته/ صدور حکم اعدام، ریاض را در تنگنا قرار می‌دهد

خبرگزاری تسنیم: فعال و یکی از چهره‌های معارض سعودی صدور حکم علیه شیخ النمر رهبر شیعیان عربستان را کاملاً سیاسی خواند و گفت: عربستان با صدور چنین حکمی خود را در تنگنا قرار خواهد داد.

 به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری تسنیم، فؤاد ابراهیم فعال سعودی در مصاحبه با شبکه خبری المیادین گفت: موضوع شیخ النمر از مرزهای عربستان فراتر رفته و دیگر مربوط به یک گروه و یا یک کشور نیست، بلکه به موضوع جهان اسلام تبدیل شده و در سطح بین المللی بازتاب پیدا کرده است.

وی با تأکید بر اینکه عامل این وضعیت اقدامات دولت عربستان است، در پاسخ به "انگیزه دولت عربستان از صدور چنین حکمی که می‌تواند بازتاب‌های خطرناکی داشته باشد، چیست؟" گفت: سیاست خارجی که عربستان در پیش گرفته است، نشان می‌دهد که منطق این کشور در شرایط کنونی معیوب شده است، زیرا در حالی که باید به فکر حل و فصل مشکلات خارجی و داخلی باشد، موقعیت، جایگاه و نیز تلاش‌های خود را در راه تنش آفرینی به کار گرفته است.

وی افزود: «خلأ موجود در عربستان ناشی از نبود منطق راهبردی و عقل نظام حاکم است».

به‌عقیده ابراهیم، عربستان با صدور چنین حکمی خود را در تنگنا قرار خواهد داد، زیرا توجیهی که در این خصوص اعلام کرده، بسیار سبکسرانه است و در واقع این حکم کاملاً سیاسی بوده که با هیچ موضوع قضائی ارتباطی ندارد.

وی همچنین گفت که حکم اعدام آن هم به‌دلیل آزادی بیان حتی اگر سازمان ملل در مورد آن سکوت کند، ضربه‌ای به قلب شورای حقوق بشر و منشورهای بین المللی و تمام کشورهایی خواهد بود که با عربستان متحد  هستند.

وی با بیان اینکه کیفرخواست شیخ النمر با واقعیت‌ها مطابقت نداشته و به‌دلایل موثق مستند نشده است، تأکید کرد که شیخ النمر در تمام سخنان خود بر بیان مسالمت آمیز خواسته‌ها و خودداری از خشونت فراخوانده و  خلاف اتهامی که به وی وارد شده، دخالت خارجی را خواستار نبود.

ابراهیم همچنین یادآور شد که قاضی در جلسه پیش از جلسه آخر از سربازانی که شیخ النمر را دستگیر کرده بودند، خواست در دادگاه حاضر شوند، تا اظهارات آنان را بشنود و درخواست کرد که اظهارات صوتی نیز شنیده شود تا در مورد اتهامات شیخ النمر تحقیق شود، اما این  درخواست عملی نشد، از همین رو قاضی به کیفرخواست اکتفا کرد، بدون اینکه در مورد صحت آن تحقیق شود.

وی اعلام کرد که اظهارات شیخ النمر موضوعی کاملاً ملی و به‌دور از گرایش‌های طایفه‌ای و حزبی بوده و او محرومیت بخشی از جامعه عربستان از مشارکت در صحنه سیاسی را به تصویر کشید و درخواست آزادی بیان و پایان تبعیض را مطرح کرد.

این کارشناس سعودی با اشاره به اینکه سه میلیون شهروند سعودی در کشوری که میانگین بیکاری آن از مرز 24 درصد گذشته است، زیر خط فقر به سر می‌برند، گفت: وزیر کار اعتراف کرد که یک میلیون بیکار در این کشور هستند که مشکلات دیگر از جمله بحران مسکن را نیز باید به آن افزود.

ابراهیم همچنین یادآور شد که دولت سعودی در تلاش برای دور زدن موضوع شیخ النمر است و می‌کوشد رویکرد ملی و قانونی را از آن سلب و این‌گونه القا کند که این موضوع با دخالت بیگانگان مرتبط است.

انتهای پیام/ر*

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان