پرداخت ۷.۵ میلیارد دلار توسط وزارت نفت به راه آهن از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت

پرداخت 7.5 میلیارد دلار توسط وزارت نفت به راه آهن از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل راه آهن با تشریح جزئیات بند ق قانون بودجه از پرداخت ۷.۵ میلیارد دلار توسط وزارت نفت به راه‌آهن از محل صرفه‌جویی در مصرف سوخت تا سال ۱۴۰۳ خبر داد و گفت: حق دسترسی واگن‌های باری نو نیز تا ۳.۵ سال از بخش خصوصی دریافت نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، محسن پور سید آقایی در شانزدهمین همایش بین المللی حمل و نقل ریلی اظهار کرد: از سال گذشته و ابتدای دولت یازدهم نوید آن داده می‌شد امروز بروز و ظهور خوبی پیدا کرده است. امروز همه از ضرورت توسعه حمل و نقل ریلی سخن می‌گویند و رهبر معظم انقلاب نیز بر توسعه حمل و نقل ریلی تاکید دارند.

وی خاطرنشان کرد: در بازید رهبر معظم انقلاب از مپنا ایشان فرمودند بروید و بارها را به راه‌آهن منتقل کنید و چرا سهم راه‌آهن از جابجایی مسافر و بار کم است. این بیانات رهبر معظم انقلاب حاکی از عمق بینش ایشان است.

وی با اشاره به همکاری دولت و مجلس گفت: رئیس مجلس بر سروسامان بخشیدن به حمل و نقل ریلی تاکید دارد و وزرای دولت یازدهم بر اهمیت حمل و نقل ریلی تاکید دارند. از این آماده یک حرکت بزرگ در این بخش خواهیم بود.

 وی با اشاره به این‌که حرکات بودجه‌ای خوبی در یکسال اخیر صورت گرفته است، بیان کرد: امسال رقم بزرگی یعنی 1500 میلیارد تومان از محل درآمدهای گمرکات کشور به حمل و نقل ریلی اختصاص یافت و به پشتوانه این بودجه پروژه‌های دو خطه کردن، اجرای سیستم ای تی سی، برقی کردن خطوط و ... را شروع کرده‌ایم.

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران، ادامه داد: با توجه به این پروژه‌ها مشکل ترافیک در راه‌آهن کشور را برطرف خواهیم کرد.

پورسید آقایی خاطرنشان کرد: تا وقتی قیمت سوخت در کشور ارزان باشد ارزش راه آهن در کشور دیده نمی‌شود، وزارت نفت پذیرفته صرفه‌جویی حاصل از در مصرف سوخت را پرداخت کند. بر این اساس تا سال 1403 ، 7.5 میلیارد دلار از محل صرفه جویی سوخت به راه‌آهن پرداخت شود.

وی تاکید کرد: به ازای افزایش هر تن کیلومتر بار دولت دو سنت دلار و یک سنت دلار به ازی هر نفر کیلومتر سفر توسط وزارت نفت به راه‌آهن پرداخت می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: در بخش مترو به ازای هر نفر مسافر 12 سنت دلار تقریبا 3000 تومان به شرکت‌های مترو پرداخت می‌شود، از این رو گام های عملی خوبی برداشته شده است.

به این ترتیب در دوران کار یک واگن از ابتدای بهره‌برداری تا انتهای سال 1403 به ازای هر تن کلیومتر بار 100 ریال دولت به شرکت ها کمک خواهد کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی گفت: هر کسی که که واگن باری وارد کند تا 3.5 هیچگونه حق دسترسی دریافت نمی‌شود. به عبارت دیگر یک امتیار ویژه برای بخش خصوصی در نظر گرفتیم که این رقم برای واگن‌های جدید حدود 110 میلیون تومان تخفیف حق دسترسی خواهد بود. 

پورسیدآقایی افزود: با این تدابیر فکر می‌کنم آنچه که انتظار داشتیم در حال تحقق است.

وی با یادآوری این‌که محور جنوب سال 1335 آخرین باری بوده که بازسازی شده است، گفت:  این خط باید به طور کامل بازسازی شده و تمام خطوط آن به ریل UIC60 تغییر خواهد کرد ضمن آن‌که تا پایان سال 4 تراک محور جنوب به پایان می‌رسد.

وی با اشاره به این‌که تراورس‌های چوبی با ریل های 50 ساله خطوط راه‌آهن شمال، گفت: پیچ های داخل تراورس را با دست می‌توانید بیرون بیاورید. بالاستی روی خطوط ریلی شمال وجود ندارد و به همین دلیل حداکثر سرعت قطارهای مسافری در راه‌آهن شمال 40 کیلومتر است. تغییر همه اینها همت بلندی می‌خواهد و باید کارهای زیادی انجام شود.

وی با بیان این‌که در بخشی از خطوط راه آهن علائم ندارند، یادآور شد: نواقص خط آهن کرمان زاهدان که در دولت قبل تحویل شد در حدی است که امکان بهره‌برداری کامل از این خط ریلی وجود ندارد. 

مدیرعامل راه آهن جمهوری اسلامی ایران با بیان این‌که این کارها باید با کمک کسانیکه تجربه قبلی داشته انجام شود، گفت: راه آهن کشور همواره ایمن ترین رکن حمل و نقل بوده و از این پس نیز همین گونه خواهد بود. 

پورسیدآقایی با بیان این‌که برقی کردن خط تهران-مشهد در انتظار فاینانس چینی هستیم، افزود: دست کمک به سوی بخش خصوصی دراز می‌کنم و این نوید را می‌دهم که راه اهن کشور جهش خود را شروع کرده است. امروز ساز و کارهای انقلاب در راه آهن فراهم شده است و مطمئنم می‌توانیم ظرف 4 سال راه آهن را به جایگاه شایسته ای برسانیم.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه