«جنات فکه»؛ از مقام‌های برتر کتاب سال دفاع مقدس تا ۹۰ شماره ماهنامه

«جنات فکه»؛ از مقام‌های برتر کتاب سال دفاع مقدس تا 90 شماره ماهنامه

خبرگزاری تسنیم: «مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه» نمونه‌ای از حرکت‌های خودجوش فرهنگی است که در سال ۷۷ فعالیت خود را آغاز کرد. «فکه» اولین حرکت این موسسه بود که وقتی روی پیشخوان مطبوعات رفت؛ هیچکس داعیه نشر فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب را نداشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، در سال 1377 «مؤسسه فرهنگی هنری جنات فکه» در حالی فعالیت خود را آغاز کرد که مسائل پیرامون نهضت جهانی اسلام انقلاب اسلامی و هشت سال دفاع مقدس اصلی‌ترین دغدغه‌اش به حساب می‌آمد. شرایط فرهنگی ایام پس از جنگ، تغییر و تحولات فکری به وجود آمد تصمیم گرفته شد از میان هیاهوهای حزبی و جناحی قدی علم شود و روایتگر جریاناتی باشد که روزگاری نه چندان دور روز و شب همه وجودشان از آن اشباع شده بود.

انتشار ماهنامه فکه اولین حرکت فرهنگی موسسه بود. فکه زمانی روی پیشخوان مطبوعات رفت که جز یکی دو نشریه که دوام زیادی هم نیافتند شخص یا مرجعی به طور خاص و رسمی داعیه اشاعه و نشر فرهنگ غنی دفاع مقدس و انقلاب اسلامی را نداشت. فرهنگی که باید نسل به نسل و سینه به سینه برای حفظ هویت اسلامی و شیعی که ثمره زحمات امام راحل و یارانش بود نگهداری و انتقال داده می‌شد. اهداف موسسه طبق موارد یاد شده در اساسنامه‌اش ثبت آثار مربوط به انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و نشر آن به منظور هرچه بیشتر آشناسازی اشخاص علاقه‌مند به خصوص نسل سوم و جهارم انقلاب با این مفاهیم ارزشی است.

اهم اقدامات مؤسسه شامل چاپ کتاب، مجله و ویژه‌نامه، تولید فیلم، چند رسانه‌ای(مولتی مدیا)، راه اندازی بخش کتابخانه و فروشگاه محصولات فرهنگی موسسه و همکاری با سازمان‌ها، نهادها ارگان‌ها ادارات دولتی و غیر دولتی و مؤسسات فرهنگی مرتبط با فرهنگ دفاع مقدس و انقلاب اسلامی است.

واحد «پژوهش و اطلاع» مؤسسه در راستای اطلاع رسانی و پژوهش در حوزه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی وظیفه پشتیبانی امور تحقیقاتی پژوهشی محول شده به موسسه را به عهده دارد. از قبل ارائه مقالات علمی تخصصی در ماهنامه فکه و نشریات دیگر تالیف تدوین و کارشناسی کتب پشتیبانی علمی سایت جنات فکه و اجرای پروژه‌های تحقیقاتی و پژوهشی با نهادها و سازمان‌ها و مراکز علمی فرهنگی.

«کتابخانه» این مؤسسه با سال‌ها فعالیت در زمینه دفاع مقدس سبب شده تا مؤسسه از نعمت داشتن کتابخانه‌ای غنی در زمینه دفاع مقدس و انقلاب اسلامی برخوردار باشد. تاکنون این کتابخانه و موادش در خدمت افراد بوده است که برای نگارش مقالات و مطالب مختلف و انجام تحقیقات پژوهش و... با مؤسسه در ارتباط بودند.

«سایت جنات فکه» با هدف معرفی فعالیت‌های مؤسسه و در راستای نشر ارزش‌های دفاع مقدس از جمله اقدامات دیگر این مؤسسه است.

«واحد اردویی» نیز بازدید از مناطق عملیاتی جنوب و غرب کشور را در دست دارد که با حضور دانشجویان طلاب ایثارگران و خانواده‌های شهدا همراه با برنامه‌های متنوع بازگویی خاطرات مسابقات عکس فیلم گزارش نویسی و... هر ساله برگزار می‌شود. همچنین اردوهای زیارتی قم جمکران مشهد کاشان و مکان‌های سیاحتی برای افراد با برنامه‌های خاص در نظر گرفته می‌شود که توانسته بهره‌های فرهنگی و اخلاقی خوبی در جهت ارتقای فکری و معنوی افراد به همراه داشته باشد.

«واحد نشریات» مؤسسه که ماهنامه فکه را در زیر مجموعه خود دارد؛ می‌خواهد یادآور اخلاص کسانی باشد که با مردانگی و شجاعت تمام در هشت سال دفاع مقدس از حیثیت یک ملت دفاع کردند فکه امروز 9 سال دارد و با 90 شماره توانسته در دل‌های افراد جایی برای خود باز کند.

«واحد انتشارات» با هدف برداشتن قدمی در راه معرفی اشخاص و خاطراتی از آن ایام به فعالیت مشغول است به امید اینکه گرد فراموشی بر لحظه‌ها و تاریخ ننشیند. انتشارات مؤسسه تا به حال موفق شده است 13 عنوان کتاب به چاپ برساند. کتاب‌هایی چون: تفحص، زیر غبار خاطره، آیا می‌دانید که؟، خاطرات انقلاب اسلامی، خاطرات شکنجه، پهلوان سعید، نسیم تقدیر، مسافران ملک اعظم، زندگی در ارتفاعات، یادم تو را فراموش، حماسه هویزه، سفر سرخ و تکه‌های آینه. دو عنوان کتاب از کتاب‌های فوق مقام برتر کتاب سال دفاع مقدس را کسب کرده‌اند.

همچنین جنات فکه چندین جلد کتاب دیگر از جمله «جنگ قبل از جنگ» خاطرات امیر سرتیپ گودینی، «دوران خوش جوانی» خاطرات طنز دوران دفاع مقدس و کتاب شعر آقای یزدان‌پناه را آماده چاپ دارد. که در آینده نه چندان دور به چاپ می‌رسد.

برای مثال در این بخش به معرفی یکی از محصولات این مؤسسه پرداخته می‌شود: کتاب الکترونیکی «خندید و رفت» شامل مجموعه خاطرات شهید احمد کاظمی به روایت هم رزمانش از جمله سرداران محسن رضایی، محمدباقر قالیباف، علی شمخانی، قاسم سلیمانی، رضا سیف‌الهی، امین شریعتی، حسن مقدم، مرتضی قربانی، غلام علی رشید و ... است. این مجموعه به همراه وصیت‌نامه شهید کاظمی زندگی نامه کاملی را از ایشان در بر دارد.

253 قطعه عکس و 13 قطعه فیلم از دوران مختلف زندگی شهید کاظمی مزین کننده این مجموعه است و 26 دقیقه صدای سردار کاظمی به همراه آخرین صدای شهدای عرفه در موقع سقوط هواپیما تداعی کننده یاد آن شهیدان است. لوح فشرده دو زبانه انگلیسی و فارسی «خندید و رفت» شامل زندگی‌نامه وصتینامه دست نوشته و چندین قطعه عکس از دیگر شهدای سانحه هواپیمای جت فالکون سپاه پاسداران در روز عرفه است.

«واحد شنیداری دیداری» عهده‌دار و مجری کلیه امور هنری مؤسسه است. مؤسسه فرهنگی هنری «جنات فکه» به عنوان تهیه‌کننده فیلم‌های دفاع مقدس تا به حال توانسته است فیلم‌های مستند گزارشی به نام‌های «فرهنگ مکتوب دفاع مقدس»، «حماسه پاوه»، «بلندی‌های بهشت»، «برادر احمد»، «313 سردار شهید»، «بچه‌های گردان عمار»، «شهدای لشکر 41 ثارالله»، «ناگفته‌های پیرامون ادواردو آنیلی»، «نماهنگ شهید ایت‌الله حکیم» و «یاس‌های سوخته» پرداخته است. و با پخش از رسانه ملی با استقبال خوبی از سوی مخاطبان مواجه شده است.

«واحد خدمات و آموزش» در این موسسه همچنین به اجرای پروژه‌های تحقیقاتی مطالعاتی و پژوهشی، دوره‌های آموزشی کوتاه مدت فرهنگی هنری، مشاوره و خدمات فرهنگی، طراحی صفحه بندی، نشر کتاب و مجلات و چاپ بروشور، طراحی و اجرای مولتی مدیا و وبسایت، فیلمبرداری تدوین و ساخت مستند، ساخت تیزرهای تبلیغاتی و تلویزیونی، برگزاری اردوهای سیاحتی و زیارتی و برگزاری جلسات پرسش و پاسخ و... می پردازد. در کنار این اقدامات به آموزش نرم افزارهای مختلف، عکاسی و فیلمبرداری، مستند سازی، ویراستاری و مصاحبه نیز مشغول است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار فرهنگی
اخبار روز فرهنگی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
triboon
گوشتیران
رایتل
مادیران