امکان صادرات ۲۵ میلیارد دلاری به عراق/ ۲۰۰ هزار عراقی متقاضی عمل چشم در ایران هستند

امکان صادرات 25 میلیارد دلاری به عراق/ 200 هزار عراقی متقاضی عمل چشم در ایران هستند

خبرگزاری تسنیم: دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق با اشاره به امکان افزایش صادرات ایران به عراق تا ۲۵ میلیارد دلار گفت: بیمارستان‌های جنوب عراق به ۳ هزار پرستار با حقوق ۳۵۰۰ دلار نیازمند است و پیشنهاد شده از پرستاران ایرانی استفاده شود.

به گزارش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، در نشست اخیر اتاق بازرگانی ایران، غلامحسین شافعی یادآور شد: از دیر زمان گفته می شود اگر تولید اضافه بر نیاز داخلی وجود داشت باید صادرات صورت گیرد اما متاسفانه صادرات در ایران به حاشیه تبدیل شده که از همین رو توفیقاتی در این زمینه حاصل نشده است.

وی ادامه داد: در زمان کنونی اعتقاد ایجاد شده بر این است که صادرات به عنوان پیشران است و متاسفانه در چند سال گذشته تصمیمات لحظه‌ای به صادرات لطمه وارد کرده است.

شافعی با بیان اینکه صادرات در میدان داخلی نیست بلکه در میدان رقابت نابرابر با کشورهای دیگر که ابزار بسیار قوی دارند صورت می‌گیرد گفت: صادرات با خون دل به دست آمده و می‌آید و در چند سال گذشته همانطور که افراد تغییر نرخ ارز و سکه را لحظه‌ای دنبال می‌کردند تغییر قوانین صادرات را نیز دنبال می‌کردند و زحمات زیادی که کشیده شد از دست رفت.

رئیس اتاق بازرگانی ایران گفت: در حال حاضر وقت آن است که اگر صادرات محور توسعه یک کشور است استراتژی جامع صادرات تدوین شود و اعتماد به صادرکنندگان بازگردد که در کنار آن اعتمادسازی در رابطه با برخورداری صادرات از قوانین ثابت بسیار حائز اهمیت است.

شافعی با اشاره به رویکرد جدید روحانی در رابطه با بخش خصوصی گفت: در سال‌های گذشته به سفرهای بخش خصوصی همراه با روسای جمهور کشورهای دیگر غبطه می‌خوردیم اما در حال حاضر رئیس جمهور بر این عقیده است تا فعالان بخش خصوصی در سفرهای برون‌مرزی ایشان را همراهی کنند و برای اولین بار یک هیئت تجاری همراه با رئیس جمهور به قزاقستان سفر کرد که در کنار آن در رابطه با صادرات فعالیت‌های خوبی انجام شده است.

رئیس اتاق بازرگانی ایران همچنین به فعالیت‌های وزیر امور خارجه اشاره کرد و گفت: از سوی وزیر امور خارجه در راستای فعالیت بخش خصوصی فعالیت‌های خوبی صورت گرفته است. باید از موقعیت‌ها و فضای جدید بوجود آمده بهترین استفاده را کرد.

وی در پایان سخنان خود گفت: قرار بر این بود تا در رابطه با آیین‌نامه هیئت نمایندگان صحبت‌هایی صورت گیرد که با توجه به اهمیت موضوع تصمیم گرفته شد این موضوع به جلسه‌ای دیگر منتقل شود تا نظرات پخته‌تری در این رابطه ارائه شود.

همچنین در این نشست رستم قاسمی وزیر سابق نفت در رابطه با بازار عراق گفت: در سال گذشته 13 میلیون دلار صادرات از ایران به عراق صورت گرفته است که می‌توان با رفع موانع صادراتی این رقم را به 25 میلیارد دلار افزایش داد.

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق یادآور شد: ایران دارای پتانسیل‌های بسیار خوبی است که اگر از آنها به درستی استفاده شود می‌توانیم جای خوبی برای خود داشته باشیم. از مزیت‌ها و پتانسیل‌های ایران می‌توان به بخش کشاورزی، معادن و انرژی اشاره کرد.

وی با بیان اینکه 500 میلیون نفر در همسایگی ایران زندگی می‌کنند، گفت: کشورهای همسایه ایران در شرایط تحریم می‌توانند بازار خوبی برای تولیدات و صادرکنندگان ایران داشته باشند.

قاسمی با بیان اینکه بودجه سال 2014 عراق 147 میلیارد دلار بوده است خاطر نشان کرد: به طور تقریبی تمام زیرساخت‌های عراق از بین رفته که طبق برآوردهای آنها نیاز به بیش از 350 میلیارد دلار سرمایه است.

وی تاکید کرد: در کشور عراق پول و کار وجود دارد و عراقی‌ها تمایل بسیاری برای همکاری با ایرانیان دارند و می‌توان با این شرایط زمینه صادرات به عراق را افزایش داد زیرا عراق کشوری مصرف کننده است تا تولیدکننده.

قاسمی همچنین با اشاره به وجود برخی مشکلات در داخل و خارج برای صادرات به عراق یادآور شد: در رابطه با مشکلات داخلی برای صادرات به عراق می‌توان به 20 مورد از موانع صادراتی اشاره کرد که جزو برنامه‌های اصلی دولت است. در جلسه اخیر شورای عالی صادرات به این مسائل توجه ویژه‌ای شد.

وی افزود: در سال گذشته 13 میلیارد دلار صادرات به عراق صورت گرفته که می‌توان با رفع موانع صادراتی این میزان را به 25 میلیارد دلار افزایش داد.

قاسمی یادآور شد: دولت با دریافت مالیات و عوارض بدون هزینه کردن سرمایه شریک کارخانجات است. از این رو باید از تولیدکنندگان حمایت ویژه‌ای انجام دهد.

وی با اشاره به قانون و مقررات عراق گفت: در عراق قانون و مقررات به روز نیست و در دولت مخالفت‌هایی برای حضور ایرانی‌ها وجود دارد که متاسفانه با ظهور داعش نتوانسته‌ایم موانع صادراتی موجود بین دو طرف را بازگو و حل کنیم.

قاسمی با تاکید بر اینکه عراق در قضیه داعش مدیون ایران است یادآور شد: ایران می‌تواند استفاده خوبی از بازار عراق ببرد و در هفته جاری نخست وزیر عراق به ایران سفر خواهد کرد که در این سفر به دنبال آن هستیم تا موافقتنامه‌های تجارت آزاد و گمرک را در کنار بحث استاندارد به امضا برسانیم.

وی تاکید کرد: قبل از حضور داعش 70 درصد از صادرات ایران به عراق از طریق اقلیم کردستان به دلیل تعرفه پایین و استاندارد یکسان صورت می‌گرفت که با حضور داعش حجم صادرات ایران در حدود 6 درصد کاهش یافت.

قاسمی تصریح کرد: صادرات ایران به عراق در پی حضور داعش در مصالح ساختمانی به شدت کاهش یافت اما کالاهایی همچون مواد غذایی و دارویی توانست حجم کاهش یافته را جبران کند و این در حالیست که میزان واردات عراق در رابطه با دارو و تجهیزات پزشکی در حدود 7 میلیارد دلار است.

وی ادامه داد: حجم صادرات دارو و تجهیزات پزشکی ایران به عراق 80 میلیون دلار بوده که ترکیه توانسته در مدت مشابه یک میلیارد دلار صادرات به عراق داشته باشد.

قاسمی با تاکید بر اینکه پدیده داعش شوم و وحشتناک است و جمع‌آوری آن کار آسانی نیست گفت: در رابطه با صادرات به عراق داعش مانع نخواهد بود و می‌توانیم حجم صادرات به عراق را به شدت رشد دهیم و این در حالیست که استان‌های جنوبی عراق آرام بوده و نیاز دولت عراق بسیار زیاد است.

وی گفت: امروز با صادرات می‌توان به نظام و دولت کمک کرد.

وزیر سابق نفت یادآور شد: ظرفیت تولید کاشی و سرامیک در ایران 500 میلیون متر مربع است که 80 میلیون متر مربع صادرات به عراق داشته‌ایم و در کنار آن مواد غذایی، دارو و تجهیزات پزشکی جزو نیازهای اصلی دولت عراق محسوب می‌شود.

قاسمی بیان کرد: بیمارستان‌های دولتی و ساکن در جنوب عراق به 3 هزار پرستار با حقوق 3500 دلار نیازمند است و پیشنهاد شده از پرستاران ایرانی استفاده شود و این در حالیست که عراق علاقه بسیاری برای استفاده از پزشکان ایرانی برای معالجه بیماران خود دارد اما متاسفانه در پوشش توریسم پزشکی آنچنان که باید خوب عمل نشده است.

وی تاکید کرد: در حال حاضر 200 هزار عراقی متقاضی عمل چشم در ایران هستند و باید شرکت‌هایی در رابطه با توریسم درمانی ایجاد شود.

دبیر ستاد توسعه اقتصادی ایران و عراق با ارائه پیشنهادی مبنی بر اینکه روادید میان ایران و عراق برداشته شود بیان کرد: یک میلیون و 700 هزار عراقی در سال گذشته به ایران سفر کرده‌اند که اگر ویزا برداشته شود 3 میلیون نفر به ایران خواهند آمد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه