ویترین مطبوعات آمریکا/ بحران سیاسی به نام ابولا

ویترین مطبوعات آمریکا/ بحران سیاسی به نام ابولا

خبرگزاری تسنیم: نحوه مقابله آمریکا با ویروس کشنده ابولا، امروزه به بحث‌های انتخاباتی دو حزب دموکرات و جمهوری‌خواه نیز کشیده شده است.

خبرگزاری تسنیم نگاهی به مهم‌ترین سرمقاله‌های امروز آمریکا داشته است که در زیر مشاهده می‌کنید:

 چگونه می‌توان داعش را پوشش خبری داد و زنده ماند

واشنگتن پست سرمقاله ای درباره استراتژی مقابله با داعش نوشته است که نگاهی به خلاصه آن داشته ایم:

زمانی در سال 2013 و هنگامی که شبه نظامیان داعش قلمرو تحت کنترل خود را گسترش دادند، دستوری به دسته های نظامی رسید: هر خارجی غیر مسلمانی را که پیدا کردید بگیرید. روزنامه نگاران غربی به هدف شماره یک تبدیل شدند و در طی چند ماه آینده ده ها تن از آن ها به دست جنگجویان محلی بازداشت گشتند.

سازمان های خبری بین المللی از پوشش خبری این آدم ربایی ها خودداری کردند. چنین کاری برای ایجاد فضای لازم برای مذاکره گروگانگیران ایجاد شد. این سانسور داوطلبانه نتایجی نیز داشت: در اواخر سال 2013 زمانی که 30 روزنامه نگار در سوریه مفقود شدند، هیچ پوشش خبری از مساله صورت نگرفت و هشدار چندانی انجام نشد که داعش به دنبال روزنامه نگاران و فعالین حقوق بشر است تا آن ها را برباید و تشخیص زیادی از ظهور این گروه که امروزه یک تهدید جدی بین المللی است صورت نگرفت.

رویکرد داعش نسبت به رسانه های خبری، منافع زیادی را برای این گروه به همراه داشته است. هزینه ای که از سوی دولت های اروپایی پرداخت می شد میلیون ها دلار درآمد به همراه داشته است. تصاویر ویدئویی از جنایت های این گروه و کشتن روزنامه نگاران پیام وحشت این گروه را منعکس کرده و به عنوان ابزار نیروگیری عمل می کند.

در نبرد اطلاعات میان داعش و روزنامه نگاران، تروریست ها برنده هستند. به همین علت سازمان های خبری باید این خاموشی رسانه ای را در نظر گیرند و راه های خلاقانه ای برای جمع آوری اطلاعات از داخل سوریه و در زمانی که اغلب نواحی این کشور محل ممنوع گزارشگران بین المللی هستند بیابد و روش هایی را اتخاذ کنند که اطمیان یابند این پوشش خبری اهداف و تبلیغات شبه نظامیان را گسترش نمی دهد. با گسترش آدم ربایی ها به افغانستان، پاکستان، یمن و سومالی تقاضا برای این سکوت خبری گسترده و امری عادی شد. برای مثال خبرنگار نیویروک تایمز در نوامبر 2008 در افغانستان ربوده شد و این موضوع به مدت هفت ماه در سکوت خبری قرار گرفت تا اینکه وی فرار کرد. در زمینه آدم ربایی خبرنگار دیگر در سومالی نیز سکوت خبری 3 سال ادامه یافت تا اینکه وی آزاد شد.

بر اساس گزارش ها 90 روزنامه نگار در طی سه سال گذشته در سوریه ربوده شده اند که بسیاری از آن ها غربیانی بودند که به دست جنگجویان داعش به گروگان گرفته شدند.

اگرچه هرکدام از این پرونده ها با یکدیگر متفاوت است اما موارد کمی وجود دارد که این سکوت خبری موثر بوده است خصوصا زمانی که روزنامه نگاران آمریکایی و بریتانیایی اسیر در دست داعش مربوط بوده است.

 

یک بحران سیاسی به نام ابولا

نشریه لس آنجلس تایمز سرمقاله ای با موضوع گسترش ویروس کشنده ابولا منتشر کرده که در ادامه خلاصه ای از آن می آید:

تا هفته گذشته ابولا یک مصیبت انسانی و تهدیدی برای سلامت جهانی بود. امروز یک بحران سیاسی آمریکا نیز هست. این مساله را می توان به دلیل افزایش رقابت دو حزب برای انتخابات دانست. رویکرد دولت اوباما در قبال بحران اوباما ابهامات و سوالات زیادی را حول مشروعیت گسترش داده است.

رئیس مرکز کنترل و پیش گیری بیماری های آمریکا دو هفته پیش و پس از ابتلای مردی اهل دالاس که نخستین مبتلای ابولا در آمریکاست وعده داد که گسترش این بیماری را متوقف خواهند ساخت. اما بیماری هنوز متوقف نشده است. جمهوری خواهان در پی آنند تا راه حلی برای این بحران تا پیش از انتخابات میان دوره پیدا کنند. دموکرات ها نیز در پی استفاده از این موضوع هستند و اعلام می کنند که کسری بودجه ای که جمهوری خواهان اعمال نمودند، وضعیت را بدتر کرده است البته مدارک کمی در اختیار دارند و موضع جمهوری خواهان در این بین بهتر بوده است. انتقادات و اعتراضات آن ها حول این محور است که دولت اوباما در زمینه مهارت های مدیریتی ضعیف عمل کرده است.

جمهوری خواهان یک سیاست نسبتا آسانی را برای مقابله با این بیماری پیشنهاد کرده اند؛ توقف هر کسی که از لیبی، گینه یا سیرالئون به آمریکا سفر می کند. تخمین زده شده است که حدود 9 هزار نفر از لیبی، گینه و سیرالئون در طی دو ماه گذشته وارد آمریکا شده اند. چهار عدد از 5 فرودگاهی که پروازهای آفریقا در آن فرود می آیند تا هفته گذشته مسافرین را از نظر ابتلا به ابولا کنترل نمی کردند. البته این کنترل نیز به تنهایی کافی نیست چرا این ویروس دوران پنهان سه هفته ای دارد.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت