نگاه و نوع مدیریت در نوسازی بافت فرسوده اشتباه است/نباید منتظر مردم برای نوسازی شد

نگاه و نوع مدیریت در نوسازی بافت فرسوده اشتباه است/نباید منتظر مردم برای نوسازی شد

خبرگزاری تسنیم: کارشناس اقتصاد مسکن با تاکید بر این‌که نگاه و نوع مدیریت دولت در نوسازی بافت فرسوده اشتباه است، گفت: دولت انتظار دارد مردم به‌صورت خودجوش و داوطلبانه برای نوسازی اقدام کنند که این نگاه در حوزه مذکور اشتباه است.

فرهاد بیضایی در گفت‌وگو با خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم با اشاره به مصوبه دولت در خصوص افزایش سقف تسهیلات نوسازی بافت‌های فرسوده اظهار کرد:‌ 50 درصد  بافت‌های فرسوده در اختیار مردم به عنوان ملاک قرار دارد و بقیه سرانه‌هایی خدمات عمومی و... هستند دارند که در مالکیت مردم نیستند. از این رو اگر بخواهیم بافت‌های فرسوده را احیا کنیم در یک بازه بلند مدت 50 درصد از این بافت‌ها در کشور نوسازی خواهد شد.

وی با تاکید بر این‌که بنابراین نیازمند دخالت دولت یا بخش حاکمیتی در فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده هستیم، تصریح کرد: واقعیت آن است که مردم تخصص لازم را برای احیای بافت فرسوده ندارند، مانند همان اتفاقی در مسکن مهر رخ داد و از تعاونی‌ها برای ساخت استفاده شد.

وی با بیان این‌که در این صورت تجربه ناموفق تعاونی‌ها در بافت‌های فرسوده روی می دهد، گفت: با توجه به این‌که مردم در حال حاضر این تجربه را ندراند ب دولت باید از مجموعه‌هایی که در این حوزه تخصص دارند، استفاده کند که در دنیا از شرکت‌های توسعه‌گر در زمینه نوسازی بافت‌های فرسوده استفاده می‌شود.

مدیر گروه سیاستگذاری مسکن دانشگاه علم و صنعت خاطرنشان کرد: نکته دیگر این‌که نگاه دولت این است که در نوسازی بافت‌های فرسوده از انبوه‌سازان استفاده کند، با توجه به این‌که نگاه دولت به انبوه‌سازان نگاه تولید در بافت‌های فرسوده یا اجرای پروژه‌های جامع نیست از این رو در یک محله انبوه سازان متعددی حضور می‌یابند که مردم را دچار سردرگمی می‌کند.

بیضایی با بیان این‌که این مسئله باعث بروز تداخل شده و سرعت نوسازی را کُند می‌کند، گفت: همین مسئله‌ای در سال‌های گذشته در دستور کار قرار داشته و باعث شده تا روند نوسازی بافت‌های فرسوده مناسب نباشد.

وی با بیان این‌که دولت باید در فرآیند نوسازی بافت‌های فرسوده حضور داشته باشد و وظیفه نظارت و سیاستگذاری خود را ایفا کند، تصریح کرد: لازمه نوسازی موفق بافت‌های فرسوده این است که طرح‌ها به صورت جامع دیده شود تا همه مسائل مانند علاوه بر تامین خدمات زیربنایی احیای بافت در اختیار یک بخش خصوصی واحد به لحاظ حقوقی قرار گیرد.

وی همچنین با اشاره به طرح موفق شهرداری در گذشته در نوسازی بافت‌های فرسوده افزود: شهرداری طرح کلید به کلید را اجرا کرد و دولت باید این طرح را توسعه دهد و چنانچه نوسازی به توسعه‌گران واگذار شود بر مبنای این مدل می‌توان امیدوار بود بخشی از بافت‌های فرسوده شهری نوسازی می‌شود.

کارشناس اقتصاد مسکن با اشاره به اظهارات وزیر راه و شهرسازی در خصوص استفاده از ظرفیت‌های تسهیل‌گری یادآور شد: برای نوسازی دفاتر تسهیل گیری ایجاد شده که منتظر مراجعه مردم برای نوسازی خانه‌اش است، این در حالی است که دولت باید به سراغ مردم برود نه این‌که انتظار حضور آنها را بکشد.

بیضایی در بخش دیگری از سخنانش با بیان این‌که در تامین سالانه 12 هزار میلیارد تومان برای منابع مالی نوسازی بافت‌های فرسوده شک و شبهه وجود دارد، افزود: مشخص نیست این میزان منابع مالی محقق می‌شود یا خیر. از سوی دیگر با توجه به این‌که هیچ نظارتی در سیستم بانکی وجود ندارد و بانک‌های تخصصی نیز به این حوزه ورود پیدا نکرده‌اند احتمال انحراف تسهیلات مانند آنچه در بنگاه‌های زودبازده روی داد، وجود دارد.

وی با بیان این‌که دولت ابزاری برای دخالت در بانک ندارد، اظهار کرد: دولت فقط ابزار تشویقی برای حضور بانک‌ها از جمله یارانه سود را در اختیار دارد و این پرسش مطرح می‌شود که چه تضمینی وجود دارد که بانک‌ها این مبلغ را به نوسازی بافت فرسوده اختصاص دهند و به بخش‌های دیگر سرازیر نشود.

به گفته وی، دولت در مسیر خوبی برای نوسازی بافت‌های فرسوده قرار دارد و باید این کار را با مشارکت مردم انجام داده و منتظر آنها -مردم- برای نوسازی نباشد.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار اقتصادی
اخبار روز اقتصادی
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
بانک ایران زمین
بانک سرمایه