حوثی برای عربستان حکم حزب‌الله برای اسرائیل را دارند/خطر داعش از عراق رفع شده است


حوثی برای عربستان حکم حزب‌الله برای اسرائیل را دارند/خطر داعش از عراق رفع شده است

خبرگزاری تسنیم: کارشناش مسائل بین الملل با تاکید بر اینکه خطر داعش برای عراق رفع شده است تاکید کرد: در شرایط فعلی برای دولت عراق داعش یک خطر جدی نیست و داعش جریانی نیست که خواب را از چشم عراقی‌ها گرفته باشد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قم، سعد الله زارعی در نخستین نشست بصیرت افزایی اصولگرایان استان قم در تشریح اوضاع کشور یمن اظهار کرد: یمن کشوری با دو طایفه بزرگ است و بیشتر جمعیت این کشور را دو قبیله بکیلی ها و هاشدی ها تشکیل می‌دهند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به فعالیت گروه حوثی ها دریمن افزود: چند سال پیش حوثی ها با تعداد بسیار اندکی مبازه خود علیه رژیم حاکم در یمن را شروع کردند اما امروز تعداد نیروهای آموزش‌دیده این گروه بیش از 100 هزار نفر است.

وی خاطر نشان کرد:  این گروه، شیعه را در یمن احیا کرده است و حتی بدرالدین الحوثی به عنوان موسس این گروه در اوایل انقلاب  به ایران آمد و با امام خمینی (ره) بیعت کرد.

زارعی با اشاره به نفوذ اجتماعی گسترده حوثی ها در یمن تصریح کرد: حوثی ها با روش‌هایی عاقلانه اقشار مختلف جامعه یمن را با خود همراه کرده‌اند بدون اینکه درگیری مذهبی پدید آمده باشد.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با بیان اینکه حوثی ها به دور از هرگونه تندروی توانسته‌اند جامعه یمن را با خود همراه کنند گفت: حوثی ها در جریان افزایش قیمت سوخت تلاش کردند تا قیمت سوخت را پایین بیاورند و با این اقدامات مردمی توانسته‌اند مردم یمن را با خود همراه کنند و تمام مردم به آن‌ها دل ببندند.

زارعی خاطرنشان کرد: حوثی ها در حال حاضر آتشی بر جان سعودی‌ها انداخته‌اند و برای عربستان همان حکم حزب‌الله برای اسرائیل را دارند.

وی با بیان اینکه حوثی ها باقدرت خود دولت و ارتش یمن را مجبور به درخواست کمک از خود می‌کنند گفت: قبل از هر حرکت که توسط حوثی ها انجام می‌شود ،دولت و ارتش از آن‌ها درخواست کمک می‌کنند تا به کمک بیایند و مسئله را حل کنند به طور مثال با درخواست رئیس‌جمهور و ارتش چندی پیش حوثی ها یک استان مهم یمن را از دست القاعده باز پس و آن را تحویل ارتش دادند.

زارعی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در تشریح وضعیت سیاسی عراق اظهار کرد: داعش ابتدا با کمک ترکیه،عربستان، کشورهای غربی و برخی عناصر نفوذ‌ی داخل دولت عراق با سرعت برق‌آسایی سه استان سنی نشین عراق را تصرف کرد.

وی بابیان اینکه سطح تصرفات داعش در چند روز اول مردم را به هراس انداخت گفت: هراس مردم ناشی از تبلیغات رسانه‌ای برای داعش بود که این گروه را بسیار قدرتمند ترسیم می‌کردند، درحالی‌که قدرت آن‌ها بسیار کمتر از آنچه بود که نشان می‌دادند.

این کارشناس مسائل منطقه با تشریح کمک‌های ایران به دولت عراق در مقابله با گروه‌های تکفیری افزود: ورود ایران به ماجرای داعش باعث شد بغداد حفظ شود وهمزمان با صدور فتوای آیت‌الله سیستانی مناطق مقدس از شر داعش درامان ماندندوبا بسیج نیروهای مردمی، داعش در مسیر ضعف قرار گرفت.

زارعی با تاکید بر اینکه گروه‌های تکفیری تحت حمایت غرب علاقه داشتند تا به شهرهای مقدس عراق نزدیک شوند گفت: خطر داعش ابتدا برای شهری چون کربلا هم بود اما با بسیج نیروهای مردمی و قدرت ارتش جاده‌های استراتژیک از داعش پس گرفته شد و گروه‌های تکفیری مجبور به عقب‌نشینی شدند.

این کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به نقش و حمایت ترکیه در شکل‌گیری داعش گفت: ترکیه در پیدایش داعش نقش بسیاری ایفا کردو هم اکنون نیز از این گروه تکفیری – تروریستی پشتیبانی می‌کند.

وی با تاکید بر اینکه خطر از سوی داعش عراق رفع شده است تاکید کرد: در شرایط فعلی برای دولت عراق داعش یک خطر جدی نیست وداعش جریانی نیست که خواب را از چشم عراقی‌ها گرفته باشد.

زارعی خاطرنشان کرد: در ابتدای ورود داعش، بغداد و کربلا با جنگ روانی رسانه‌ای و بدون اینکه داعش به این مناطق نزدیک شده باشد در حال سقوط بود اما دولت عراق توانسته است کاری که آمریکا در 10 سال نتوانست انجام دهدرا به سرانجام برساند ویک گروه تروریستی مجهز را شکست دهد.

وی با اشاره نزدیک شدن بیش از پیش مردم ایران و عراق در جریان وقایع اخیر این کشور تاکید کرد: پس وقایع اخیر عراق مردم عراق ابراز دوستی شان نسبت به مردم ایران بیشتر شده است و هم توده‌های مردمی و هم نخبگان این کشور به نقش بیشتر ایران در تحولات عراق و کمک کشورمان به ملت عراق بیش ازپیش پی برده‌اند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تشریح ابعاد حکم آیت‌الله سیستانی در بسیج مردمی علیه داعش تاکید کرد: اتفاقات عراق قدرت مرجعیت را بیشتر کرد.

زارعی همچنین با اشاره موفقیت‌های دولت سوریه در بازپس‌گیری شهرهای مهمی چون حمص و حلب گفت: ارتش سوریه توانست تکفیری‌ها را از شهرهای سوریه بیرون کندو آمریکا در حال حاضر در پی این است که در روند پیروزی‌های ارتش سوریه خلل ایجاد کند و ترکیه نیز از این روند حمایت می‌کند.

این کارشناس مسائل بین‌الملل با تاکید بر اینکه آمریکایی ها راهی برای نفوذ بیشتر در سوریه ندارند تصریح کرد: آمریکایی‌ها قدرت جمع‌بندی در مورد سوریه ندارند چرا که آن‌ها نه در سوریه حزبی دارند که طرفدار آن‌ها باشد و نه پایگاه مردمی دارند و تنها داشته آمریکا در سوریه همین هواپیماهاست.

وی با اشاره به اینکه ترکیه به عنوان یک کشور منزوی در بین همسایگان خود درباره سوریه نیز نمی‌تواند به مقصود خود برسد تاکید کرد: اردوغان در مسئله سوریه دست و پا می زند اما به جایی نمی‌رسد.

انتهای پیام/.

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon