۵+۱ راه حل‌هایی پیشنهاد داده که سانتریفیوژهای ایران را کاهش نمی‌دهد

5+1 راه حل‌هایی پیشنهاد داده که سانتریفیوژهای ایران را کاهش نمی‌دهد

خبرگزاری تسنیم: یک مقام بلندپایه رژیم صهیونیستی مدعی شده راه‌حل‌هایی خلاقانه در مذاکرات هسته‌ای بین ایران و گروه ۱+۵ پیشنهاد شده که تعداد سانتریفیوژ‌های ایران را کاهش نمی‌دهد.

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری تسنیم، روزنامه صهیونیستی هاآرتص از قول یک مقام ارشد اسرائیلی مدعی شد ایران و گروه 1+5 علی‌رغم آنکه توانسته‌اند دیدگاه‌هایشان را به یکدیگر نزدیک کنند، کماکان اختلافات زیادی دارند.

این مقام صهیونیست با بیان اینکه نگرانی رژیم اسرائیل از این مذکرات رو به فزونی است درباره علت این امر گفته به نظر می‌رسد گروه 1+5 در راستای تلاش برای موفقیت در این مذاکرات و اجتناب از شکست، راه‌حل‌هایی «خلاقانه» را پیش کشیده که انتظار نمی‌رود تعداد سانتریفیوژهای ایران را کاهش دهد.

روزنامه هاآرتص در ادامه به اظهارات مقام معظم رهبری درباره خط قرمزهای ایران در مذاکرات اشاره کرده و نوشته ایشان از تیم مذاکره‌کننده ایرانی خواسته‌اند بر حق ایران برای غنی‌سازی اورانیوم در خاک کشور پافشاری کنند.

مقام مورد استناد هاآرتص در همین باره می‌گوید: «قدرتهای جهانی (1+5) از این خطوط قرمز آگاهند و تنها دارند تلاش می‌کنند با بازی با آنها راه‌حل‌هایی پیدا کنند که از این خطوط قرمز عبور نکنند.»

این مقام صهیونیست مدعی شده کشورهای 1+5 طی ماه‌های اخیر از مواضع خود درباره تعداد سانتریفیوژهای ایران کوتاه آمده‌اند. وی خاطرنشان کرد در حالی که در ابتدای مذاکرات سخن از داشتن 500 سانتریفیوژ، به طور نمادین بود، این رقم به آرامی به 2000 افزایش یافت و اکنون به حد 5000 دستگاه رسیده است. 

وی تصریح کرد، علی‌‌رغم این، ایران به هیچ وجه مواضعش درباره سانتریفیوژها را نرم  نکرده و خواستار آن شده تا تمامی 9000 دستگاهی که در حال حاضر فعال هستند به علاوه تمامی 10 هزار سانتریفیوژ غیرفعال خود را نگاه دارد.

مقام مورد استناد هاآرتص در ادامه تأکید کرد که هنوز مشخص نیست که ایران و گروه 1+5 تا مهلت 24 نوامبر به توافق هسته‌ای برسند، اما در صورتی که این توافق در این مرحله حاصل شود به معنی آن است که کشورهای 1+5 تسلیم خواسته‌های ایران شده‌اند.

انتهای پیام/م.

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
رازی
مادیران
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
triboon
طبیعت