ایران نقطه کانونی آسیای مرکزی و قفقاز است/ایران و آمریکا از نظر پیشینه تاریخی و فرهنگی قابل مقایسه نیستند

ایران نقطه کانونی آسیای مرکزی و قفقاز است/ایران و آمریکا از نظر پیشینه تاریخی و فرهنگی قابل مقایسه نیستند

خبرگزاری تسنیم: کشیش و فعال حقوق بشر آمریکایی گفت: ایران نه تنها در سطح دولت بلکه در سطح مراودات مردمی ارتباطات و پیوندهای گسترده‌ای با کشورهای مختلف همچون تاجیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، اذربایجان و ارمنستان دارد.

«رندی شورت» کشیش و فعال حقوق بشر آمریکایی در گفتگو با خبرنگار بین‌الملل خبرگزاری تسنیم در واشنگتن با اشاره به تجربه سفر خود به ایران، کشورمان را به عنوان نقطه‌کانونی برای آسیای مرکزی و قفقاز خواند. به گفته وی، ایران نه تنها در سطح دولت بلکه در سطح مراودات مردمی ارتباطات و پیوندهای گسترده‌ای با کشورهای مختلف همچون تاجیکستان، قرقیزستان، ترکمنستان، اذربایجان و ارمنستان دارد.

وی با اشاره به قدمت تاریخی ایران گفت: ایران علیرغم از بین رفتن امپراطوری‌های مختلف رقیب آن، همواره باقی مانده است، ما هم‌اکنون می‌بینیم که اثری از یونان و یا رم وجود ندارد، اما ایران همچنان برقرار است. وی با اشاره به سابقه چند هزار ساله ایران با قدمت آمریکا، اعلام کرد که این دو اصلا از نظر پیشینه تاریخی و فرهنگی قابل مقایسه نیستند.

رندی شورت با اشاره به نظم نوین جهانی که از سوی صهیونیست‌ها راهبری می‌شود، ابراز اطمینان کرد که این نظام هیچگاه نمی‌تواند مردمانی را که به خداوند باور دارند را شکست دهد. به گفته وی، سردمداران این نظام جهانی در طی جنگ عراق علیه ایران، در راستای بخشی از تلاش خود برای سکوب ایران،‌ صدام را به سلاح‌های شیمایی تجهیز کرده و او را برای حمله به ایران تشویق کردند.

این فعالی حقوق بشر آمریکایی با اشاره به ظهور کشورهای جدید در صحنه بین‌الملل همچون مجموعه بریکس گفت که هرچند این کشورها در حال تلاش برای تغییر وجهه عرصه بین‌الملل هستند، اما خود این‌ها در چنبره سیطره از سوی اقلیتی حاکم هستند. وی برای مثال به کشور آفریقای جنوبی اشاره کرد که همچنان تحت کنترل اقلیت 18 درصدی سفیدپوستان آن هستند. به گفته وی، در هند نیز چنین وضعیتی وجود دارد، در برزیل نیز شاهد سرکوب سیاه‌ پوستان از سوی اقلیت حاکم اقتصادی و نظامی این کشور هستیم.

وی با اشاره به مطالب منتشر شده در رسانه‌های آمریکایی اعلام کرد که ظاهرا در ایران نیز برخی گروه‌ها از ادغام و هماهنگی با نظم نوین جهانی و سیاست‌های آمریکا استقبال کرده و در راستای آن فعالیت می‌کنند، که به نظر من این امر یک مشکل برای ایرانی‌ها به حساب می‌آید.

وی در نهایت با اشاره به ماجرای توقیف سه ساعت و نیمه خود حین ورود به فرودگاه دالس واشنگتن گفت که طی آن مدت توسط مأموران گمرک و امنیت مرزی آمریکا مورد بازجویی و تفتیش قرار گرفت و تمامی وسایل وی مورد بازرسی قرار گرفته‌اند.

رندی شورت از جمله مهمانان و سخنرانان دومین همایش فیلم‌سازان و متفکران مستقل افق نو بود که در تهران برگزار شد.

انتهای پیام/پ

پربیننده‌ترین اخبار بین الملل
اخبار روز بین الملل
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon
طبیعت
پاکسان