علما با بهترین موضوعات فلسفه قیام امام حسین(ع) را برای مردم تبیین کنند

علما با بهترین موضوعات فلسفه قیام امام حسین(ع) را برای مردم تبیین کنند

خبرگزاری تسنیم: امام جمعه اردبیل گفت: علما و روحانیان بهتر است با سبک و شیوه های جدید و تاثیرگذار، فلسفه و ماهیت قیام امام حسین(ع) را برای مردم تبین کنند تا عقلانیت و استدلال افزایش یابد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اردبیل، آیت الله سیدحسن عاملی در همایش طلایه داران تبلیغ در اردبیل اظهار کرد: استان اردبیل در آستانه اقتصادی و فرهنگی قرار دارد که با پیگیری و تلاش استاندار اردبیل بسیاری از شاخصه های تحولی در این حوزه تغییر پیدا کرده است.

وی با اشاره به برگزاری نشست با علما در مناسبت های مختلف نظیر ماه رمضان و ماه محرم بیان کرد : علما و روحانیان و وعاظ و خطبا باید با انتخاب موضوعی مناسب و فراگیر بتوانند نقش خود را در بیان مطالب  و موضوعات به شکل عقلانی و منطقی با اسلوب های خاص اعلام کنند تا مخاطبان بتوانند بیشترین فهم و درک عمیق را از موضوعات مطرح شده داشته باشند.

عاملی از فن خطابه به عنوان نعمت بزرگ یاد کرد و افزود: نقش خطابه در تاریخ اسلام یک نقش ممتاز و شاخص است به طوری که یک خطیب می تواند با استخدام عواطف در سرنوشت یک ملت تاثیرگذار باشد که البته در این زمینه فصاحت در خطابه و بیان شفاف و روشن مسائل می تواند مهم و ارزشمند تلقی شود.

امام جمعه اردبیل با بیان اینکه معضلات فرهنگی در شرایط کنونی متنوع و سبک بیان و حل مشکلات در این زمینه متفاوت تر از گذشته است، گفت: باید از بهترین شیوه ها و تاثیرگذارترین اهرم های تبلیغ  و بیان موضوع در این زمینه استفاده کرد که بنده از علما و خطبا انتظار دارم با انتخاب موضوعات مناسب و کلماتی که بار معنایی فوق العاده تاثیرگذرا دارند در تبیین موضوعات و مسائل پیرامونی قیام امام حسین(ع) در ماه محرم امسال به تبلیغ بپردازند.

زندگی امام حسین(ع) مدرسه معرفت است

وی تصریح کرد: شخصیت امام حسین(ع) خود می تواند محور مباحثات بسیار ارزشمند باشد به طوری که در قالب آن می توان شئون ولایت و نقش امامت را بهتر و شایسته تر تبیین کرد چرا که زندگی و تمام حیات امام حسین(ع) خود درس حقیقی و مدرسه معرفت است.

نماینده ولی فقیه در استان با تبیین برخی از برجستگی های شخصیتی و عرفانی امام حسین(ع) گفت: در این بین دعای عرفه امام حسین(ع) که از پشت بند عرفان فوق العاده برخوردار است نشانی از توحید و معرفت الهی است که حتی شخصیت های غیراسلامی نیز به عمق مبانی دعای عرفه معترف هستند که بهتر است مخاطبان ما در ماه محرم با برجستگی های کلام نورانی بیشتر انس بگیرند.

عاملی مشروعیت در عزاداری و سر گریه کردن بر امام حسین(ع) را قابل طرح دانست و گفت: باید به همه مخاطبان خود بگویید که علت گریه کردن و قدسیت این عمل چیست که شیعه و محبان امام حسین در ماتم آن حضرت اشک حزن و اندوه می ریزند.

تعطیلی مرجعیت سبب پیدایش گروه های انحرافی شده است

وی از علما خواست تا پیرامون علل و اسباب پیدایش کربلا با مخاطبان خود سخن بگویند چرا که بنده معتقدم تاویل و تعبیر نادرست آیات الهی عامل شکل گیری کربلا بوده و امروز نیز تعطیلی مرجعیت دینی اسلام سبب شده تا گروه های انحرافی همچون داعش به وجود آید که به بی رحم ترین کشتار انسانی دست می زنند.

نماینده مردم اردبیل در مجلس خبرگان رهبری در تشریح مقصد نهایی کربلا اظهار کرد: تنها مقصد و غایت کربلا گریه کردن و اشک ماتم ریختن در عزای امام حسین(ع) نیست بلکه باید در این مدرسه حسینی اصل امامت و رابطه آن با سایر ارکان دین اسلام تبیین شده و بازگو شود چرا که راه و مرام امام حسین(ع) راه و مرام قرآن و عترت پیامبر(ص) است که در این مدرسه سرفصل اخلاقیات و معنویات کاملا مشهود است.

عاملی طرح موضوع سو استفاده از دستگاه امام حسین(ع) و توسل نابجا به بارگاه آن حضرت را به همراه آسیب شناسی بدعت ها و خرافه ها یادآور شد و افزود: شبهاتی که دشمنان ما به قیام امام حسین و عزاداری آن حضرت وارد کردند شبهات بسیار پیچیده است که از طریق شبکه های مختلف ماهواره ای و اینترنتی و بیش از 37 شبکه اجتماعی دریافت شونده از طریق تلفن همراه طرح شده و روی آن مباحث مختلفی مطرح می شود که جا دارد علمای اسلام و شیعیان واقعی با دلیل و برهان به این شبهات پاسخ داده و اجازه ندهند این شبهات در اذهان و سایت ها باقی بماند.

رئیس شورای عالی فرهنگ عمومیی استان شعارهای کربلا را شعارهای استاندارد از نوع بین المللی برشمرد و بیان کرد: امام حسین(ع) نه از برای شیعه بلکه از برای اعتلای جهان بشری قیام کرد که به یقین مرام و مکتب امام حسین(ع) گمشده بشریت است.

روحانیان برجستگی های انقلاب اسلامی را در منابر تبیین کنند

وی با اشاره به تاثیر عاشورا در تاریخ بشریت اظهار کرد: تاثیر کربلا در سرنوشت امت به خوبی مشخص است چرا که خداوند متعال به خاطر حرمت خون امام حسین(ع) جامعه را دچار اختلاف و برخی آفت های واقعی کرده و تا زمانی که امت در مقابل این گناه عظیم توبه نکنند مورد رحمت و بخشش الهی قرار نمی گیرند.

امام جمعه اردبیل از علما و روحانیان خواست تا در ایام ماه محرم برجستگی های انقلاب اسلامی را که برخواسته از مکتب کربلا و در امتداد این نهضت عظیم است مورد توجه قرار داده و ابعاد این تحول عظیم را بازگو کنند.

عاملی نگاه اهل سنت به امام حسین(ع) را و نگاه به کربلا از دیدگاه محققان غربی را از موضوعات مهم و قابل طرح در ماه محرم از سوی علما دانست و افزود: حضرت امام حسین(ع) در مسیر اصلاح امت اسلامی کمترین تنازل را از خود نشان نداد و روح حماسی آن حضرت همواره مورد توجه و تاکید است.

انتهای پیام/

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
پاکسان
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon