۱۲.۵ درصد از کل جمعیت کشور در سکونت‌گاه‌های غیررسمی سکونت دارند

12.5 درصد از کل جمعیت کشور در سکونت‌گاه‌های غیررسمی سکونت دارند

خبرگزاری تسنیم: مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور ایوان نقش جهان گفت: آمار رسمی خبر از زندگی ۱۲.۵ درصد از کل جمعیت کشور در سکونتگاه‌های غیررسمی می‌دهد.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از شهرضا، ناصر مشهدی‌زاده صبح امروز در دومین جلسه ستاد توانمندسازی و ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهرستان شهرضا اظهار کرد: تهیه و برنامه ساماندهی سکونتگاه‌های غیررسمی و اقدمات توانمندسازی اجتماعات آنها با تاکید بر بهسازی شهری شهرضا با دیدگاه شهرنگر در دستورکار قرار گرفته است.

وی افزود: آمار رسمی خبر از زندگی 12.5 درصد از کل جمعیت کشور  در سکونتگاه‌های غیررسمی می‌دهد.

مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور ایوان نقش جهان گفت: ازدیاد بیکاری و فقر، افزایش نابهنجاری‌های اجتماعی و افزایش سریع جمعیت در شهرهای کشورهای در حال توسعه در دهه‌های اخیر از آسیب‌های سکونت‌گاه‌های غیررسمی است.

وی با اشاره به مشابهت‌های موجود در عمده سکونتگاه‌های غیررسمی افزود: سیمای نازیبا، خدمات ناکافی، کم توانی و مشاغل نامطمئن و آماده برای پذیرش ناهنجاری‌های اجتماعی و بازتولید فقر از عوامل موجود در سکونت‌گاه‌های غیررسمی است.

مشهدی‌زاده بیان کرد: اگر ساکنان این محدوده‌ها که بیشتر جزو گروه‌های کم درآمد و فقیر شهری هستند، در حاشیه زندگی شهری محسوب شوند و بین حاشیه و متن تفاوت چشم گیر تبعیض آمیز به وجود آید، حاشیه‌نشینان یک تهدید می‌شوند.

وی گفت: اگر نگرش معطوف به چاره جویی برای مسئله و حل آن با ارزیابی برنامه‌های اجرا شده باشد، حاشیه‌نشینی فرصت است زیرا تکاپوی فقرا برای اسکان و ایجاد محیط زندگی، هر چند پایین‌تر از متوسط شهری در برابر اسکان نابسامان و تاثیر آن بر امنیت زندگی شهری بیش از کارتن خوابی و پیاده‌رو خوابی است.

مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور ایوان نقش جهان با اشاره به روز جهانی اسکان بشر گفت: امسال عنوان شعار سال 2014، «صدای ساکنان مناطق نابسامان شهری» است و این توجه فرصت دوباره‌ای برای مشمول کردن این مناطق و ساکنان آنها در فرایند مطلوب توسعه شهری و بهبود کیفیت شرایط زندگی در این محلات است.

وی گفت: جمعیت شهرضا در سال 1385، 143 هزار و 903 نفر و در سال 1390، جمعیت آن 149 هزار و 555 نفر بوده که در سال 1385 در نقاط شهری 115 هزار و 520 نفر و در سال 1390، 130 هزار و 37 نفر ساکن بودند.

مشهدی‌زاده با بیان اینکه در سال 85 در نقاط روستایی 28518 نفر ساکن بودند، افزود: در سال 1390 در روستاها 19495 نفر ساکن بودند که با کاهش جمعیت روستایی مواجه بوده‌ایم.

وی با بررسی وضعیت مهاجرت شهرستان شهرضا خاطرنشان کرد: از 149 هزار و 555 نفر جمعیت شهرستان شهرضا نزدیک به 43 هزار نفر یعنی29 درصد در 15سال گذشته به این شهرستان مهاجرت کرده اند.

مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور ایوان نقش جهان با اشاره به مهاجرپذیری شهرستان شهرضا اظهار کرد: در سال‌های 1385 تا 1390 جمعیتی بالغ بر 5 هزار و 652 نفر به شهرستان اضافه شده، در حالی که 13 هزار و 784 نفر نفر به این شهر مهاجرت کرده‌اند، یعنی 8 هزار و 132 نفر از این شهرستان مهاجرت کرده‌اند.

وی با اشاره به سنجش توسعه یافتگی شهرستان شهرضا براساس شاخص‌های توسعه در استان اصفهان در سال 1390 گفت: شهرضا از نظر سرانه مبلغ سپرده در بانک در استان رتبه 9، سرانه تخت بیمارستان رتبه 9، سرانه مراکز بهداشتی درمانی رتبه 15، سرانه خانه بهداشت روستایی رتبه 17، سرانه پزشک عمومی رتبه 17، سرانه پزشک تخصصی رتبه 4، سرانه کتابخانه عمومی رتبه 23، درصد اعضای کتابخانه رتبه 20 و سرانه تاسیسات ورزشی رتبه 14 در استان را دارد.

مشهدی‌زاده با اشاره به رتبه بندی شهرستان شهرضا براساس شاخص‌های توسعه یافتگی در سال 1390 تصریح کرد: شهرستان شهرضا با نمره 0.56 از یک، در رده 10 از میان 23 شهرستان استان اصفهان قرار گرفت.

وی با اشاره به روند جمعیت شهر شهرضا از سال 1355 تا سال 1390 افزود: متوسط نرخ رشد سالانه در شهر شهرضا: 2.5 درصد و در نقاط شهری استان اصفهان 1.9 درصد است.

مدیرعامل شرکت مهندسی مشاور ایوان نقش جهان با اشاره به تفکیک حوزه های شهری براساس میزان فرودستی در شهر شهرضا گفت: 20درصد فرودست، 17 درصد به نسبت فرودست، 24درصد متوسط، 23 درصد به نسبت بهره مند و 17 درصد بهره‌مند هستند.

وی بیان کرد: در ساماندهی سکونت‌گاه‌های غیررسمی شهرستان پس از مطالعه، تحقیق و بررسی 6 سکونت‌گاه غیر رسمی در شهرضا شناسایی شد.

انتهای پیام/ج

پربیننده‌ترین اخبار استانها
اخبار روز استانها
آخرین خبرهای روز
فلای تو دی
تبلیغات
همراه اول
رازی
شهر خبر
فونیکس
میهن
طبیعت
گوشتیران
رایتل
مادیران
triboon